سرخط خبرها
در حاشیه مراسم نواختن زنگ «مسابقات فردا» بیان شد

کم توجهی مسئولان به ایده‌های دانش‌آموزی

  • کد خبر: ۹۰۳۷
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
کم توجهی مسئولان به ایده‌های دانش‌آموزی
فهیمه شهری
خبرنگار شهر آرا محله
مراسم نواختن زنگ «مسابقات فردا» و «پرسش مهر ریاست جمهوری»، در یکی از مدارس دخترانه متوسطه اول ناحیه ۷ برگزار شد.
در این مراسم که کلیه امور اجرایی آن را دانش‌آموزان انجام دادند، سرود جمعی شکرگزاری، بالابردن پرچم جمهوری اسلامی و نواختن موسیقی، انجام شد. همچنین با حضور مسئولان آموزش و پرورش استان و ناحیه، زنگ مسابقات فرهنگی و هنری فردا نواخته شد و دانش‌آموزان در کارگاه‌های آموزشی موردعلاقه‌شان حضور پیدا کردند. این کارگاه‌ها شامل هنر‌های تجسمی، هنر‌های ادبی، هنر‌های نمایشی، هنر‌های آوایی، رایانه و مهارت‌های زندگی بود که هر دانش‌آموزی برحسب تمایلش یک کارگاه را انتخاب و در آن شرکت می‌کرد. مربی هر کارگاه، در حدود ۹۰ دقیقه، به صورت تئوری درباره آن رشته، توضیحات اولیه و شیوه انجام کار را توضیح می‌داد تا دانش‌آموزان بدانند برای تولید اثر هنری و شرکت کردن در مسابقات فرهنگی و هنری راه فردا، چه مراحلی را باید طی کنند. بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه انجام شده، دانش‌آموزان علاقه‌مند، تا آذرماه جاری فرصت دارند که آثار هنری‌شان را ارائه دهند. پس از آن، ابتدا آثار در مدرسه مورد داوری قرار می‌گیرد و در مراحل بعدی، آثار برگزیده به آموزش و پرورش ناحیه و استان ارجاع داده می‌شود تا مورد داوری برای سطوح بالاتر قرار گیرند.

لزوم برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری
در حاشیه این مراسم، سید اسماعیل اصغرزاده، معاون پرورشی و تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: امروزه سوق دادن دانش‌آموزان به حضور در کلاس‌های فرهنگی و هنری، امری لازم و ضروری است چراکه با گسترش فضای مجازی و ماهواره، اگر دانش‌آموزان، از اوقات فراغتشان به درستی استفاده نکنند، احتمال گرایش آن‌ها به آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.
اصغرزاده با بیان اینکه هرچه فعالیت‌های مفید و جذاب درون مدرسه را افزایش دهیم، ناهنجاری‌های اجتماعی کمتر می‌شود، تصریح کرد: اگر برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه نداشته باشیم، ناهنجاری‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما برعکس، وقتی آن‌ها را به سمت فعالیت‌های فرهنگی و هنری سوق دهیم، در حین این فعالیت‌ها شخصیتشان رشد پیدا می‌کند و با شکوفایی استعدادهایشان، به جای اتلاف وقت، سمت مهارت‌آموزی می‌روند. وی با تشکر از مدارسی که برای برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری فردا برنامه‌ریزی کرده و وقت گذاشته‌اند، افزود: مدرسه آئین اسلام یکی از این مدارس است و ما از اداره کل آموزش و پرورش در برنامه آن‌ها شرکت کرده‌ایم تا تشویقی برای دیگر مدارس باشد و مدیران بدانند که فعالیت‌های درون مدرسه برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

جای خالی کتاب
محمد مسلمی پور، رئیس اداره فرهنگی و هنری، اردو‌ها و فضا‌های پرورشی آموزش و پرورش خراسان رضوی، هم اظهار کرد: آموزش و پرورش باید مدرسه محور باشد و تمام اتفاقات فرهنگی و آموزشی آن در مدرسه انجام شود. خوشبختانه در این مراسم، دیدیم که تمام اقدامات اجرایی را دانش‌آموزان انجام دادند و این نشان می‌دهد، شعار مدرسه محوری دست یافتنی است و با اعتماد کردن به دانش‌آموزان و سپردن مسائل به آن‌ها، می‌توان نتایج خوبی را مشاهده کرد.
وی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تصریح کرد: سوق دادن دانش‌آموزان به این عرصه، باعث می‌شود که اعتماد به نفس آن‌ها افزایش یابد و آسیب‌های اجتماعی کمتری را شاهد باشیم. همچنین دانش‌آموزان با شرکت در این عرصه‌ها می‌توانند ضعف‌ها و چالش‌های شخصیتی‌شان را پیدا و اصلاح کنند تا در آینده حضور موفق‌تری در جامعه داشته باشند. مسلمی‌پور با اشاره به پرسش مهر ریاست جمهوری، اظهار کرد: هر ساله دانش‌آموزان درباره موضوع مطرح شده از سوی رئیس جمهور، آثار ارزشمندی خلق می‌کنند که بعضی از آن‌ها کاربردی است و انتظار داریم از این ایده‌ها و نظرات، استفاده‌های بهتری شود.
رئیس اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش استان همچنین بر فرهنگ‌سازی برای سوق دادن دانش‌آموزان به کتاب‌خوانی تأکید کرد و گفت: با وجود اهمیت زیادی که موضوع کتاب و کتاب‌خوانی دارد، هنوز به این موضوع آن‌طور که باید، نپرداخته‌ایم و لازم است در مدارس برنامه‌های بیشتری برای این مهم داشته باشیم.
وی افزود: برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی و دایر کردن نمایشگاه‌های کتاب در داخل مدرسه، از جمله اقداماتی است که از طریق آن می‌توان دانش‌آموزان را با کتاب آشتی داد. مسلمی‌پور با اشاره به هفته وحدت، اظهار کرد: پیامبر ما پیامبر صلح و دوستی و فرهنگ بود، ما هم که پیرو این شخصیت بزرگ هستیم، لازم است در مدارس، دانش‌آموزانمان را با جنبه‌های والای شخصیتی این بزرگ مرد تاریخ آشنا کنیم تا به سیره ائمه (ع) علاقه‌مند شوند و آن‌ها را الگوی عملی خود قرار دهند.
وی یادآور شد: پیامبر (ص) و ائمه آن‌قدر رفتار‌های جوانمردانه و توأم با گذشت و مهربانی داشتند که اگر به درستی آن‌ها را به نسل جدید منتقل کنیم، این بزرگان را الگوی خود قرار می‌دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->