پیام رئیس‌جمهور چین به نشست سازمان همکاری اسلامی جهاد تبیین و مدیریت جهادی نمونه بارز و عینی مقابله با جنگ شناختی دشمن است ورود ناو «شهید مهدوی» به نیمکره جنوبی زمین ماکرون: گفت‌وگو با روسیه باید ادامه پیدا کند حماس هیچ توافقی را بدون توقف جنگ نمی‌پذیرد امیرعبداللهیان: فشار‌ها بر اسرائیل احتمال آتش بس در غزه را افزایش داده است اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللهیان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین
سرخط خبرها

یک عضو مجلس خبرگان: حرم مطهر در توسعه شهر باید نقطه پرگار باشد

  • کد خبر: ۹۱۵۲۵
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
یک عضو مجلس خبرگان: حرم مطهر در توسعه شهر باید نقطه پرگار باشد
آیت ا... سیداحمد حسینی خراسانی، نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری گفت: مشهد همه عظمت و شکوهش را از وجود مقدس حضرت رضا(ع) دارد، حرم مطهر در توسعه شهر باید نقطه پرگار باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بیش از صد روز از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد و در این مدت اندک، سکان داران جدید دستگاه اجرایی کشور با محوریت شخص رئیس جمهور، توانسته اند در تمایزی آشکار با دولت‌های گذشته در ابعاد مختلف و با مجموعه‌ای از اقدامات، اعتماد مردم به دولت را احیا کنند و سرمایه اجتماعی کاهش یافته را ارتقا دهند.

اگرچه انباشت مشکلات از سال‌های گذشته، حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب را دشوار کرده است، با گذشت همین زمان اندک از آغاز به کار دولت سیزدهم، امید‌ها را به جامعه برای غلبه بر مشکلات کنونی بازگردانده است. اگرچه جز این هم از «دولت مردمی»، انتظار نیست؛ دولتی که نقشه راه خود را بیانیه «گام دوم انقلاب» قرار داده است. در این بستر، هم سویی قوا و تعامل سازنده و هماهنگ میان سران قوا به منزله فرصتی طلایی است که می‌تواند به غلبه هر چه بیشتر بر مشکلات در چارچوب تحقق اجرایی بیانیه دوم انقلاب کمک کند.

اما با وجود انتظارات فزاینده عمومی از دولت و مجلس، باید نگاهی واقع بینانه داشت مبنی بر آنکه غلبه بر مشکلات باقی مانده از گذشته، زمان بر است و نمی‌توان در یک روز معجزه کرد. این نکته‌ای است که چهره‌های سیاسی مختلف بر آن اذعان دارند، از جمله آیت ا... سیداحمد حسینی خراسانی، عضو فقهای شورای نگهبان و نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری.

آیت ا... خراسانی که پنجشنبه شب در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی سخن می‌گفت، تأکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر ویروس گزنده کرونا از کشور ما رخت بربندد، همچون ویروس اختلاس، ویروس خیانت به ملت، ویروس خیانت به سرمایه‌های ملی و ویروس نفوذ. حضور آیت ا... حسینی خراسانی در حرم مطهر رضوی، فرصتی شد برای آنکه با ایشان در باره مسائل سیاسی کنونی گفتگو کنیم.

با توجه به اینکه مشهد مقدس، پیشانی جمهوری اسلامی ایران و یک شهر فرهنگی و مذهبی است، در تحقق گام دوم انقلاب در کشور و منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، چه نقش ویژه‌ای می‌تواند ایفا کند؟

در دیدار‌هایی که با مسئولان استان، چه استاندار و سرداران و امیران و چه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهر و چه فرهنگیان و دانشگاهیان، در ابعاد مختلف داریم، بر آنچه پرسش شماست، تأکید کرده ایم و این یک واقعیت موجود است و نه شعار. مشهد با توجه به شرایط خاصش که تنها در یک مورد، می‌تواند در طول سال، پذیرای جمعیت عظیم چند ده میلیونی داخلی و خارجی به مناسبت‌های مختلف باشد، باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

تابلو‌های ورودی و خروجی مشهد باید به این آیه قرآنی «بَلْدَةٌ طَیِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ» مزین شود که اینجا شهری است پاکیزه. بنده گاهی پیشنهاد می‌کنم که حتی اگر در معابر شهر نقص و مشکلی هست، مثلا موزاییکی خراب شده، لکی بر دیوار افتاده یا آشغالی روی زمین افتاده است، باید برطرف شود تا از فرهنگ پاکیزگی بهداشتی شروع کنیم و از صیانت از محیط زندگی، به پاکیزگی اخلاقی، اداری و اجتماعی برسیم.

واقعا اگر مشهد بتواند در مسیر شهر پاک و پاکیزه بیش از پیش قدم بردارد و بدین عنوان شناخته شود، می‌تواند کل کشور را تحت تأثیر قرار دهد. مسئولان استانی باید این مهم را با اولویت آستان قدس رضوی مورد توجه قرار دهند؛ زیرا مشهد همه عظمت و شکوهش را از وجود مقدس حضرت رضا (ع) دارد، وگرنه نه در مرکز کشور قرار دارد و نه استانی صنعتی محسوب می‌شود که مثلا قطب تجاری خاصی در مقایسه با دیگر استان‌های کشور باشد.

محوریت و عظمت مشهد به حرم حضرت رضا (ع) است. حتی در ساختمان سازی‌ها در مشهد باید به این موضوع توجه کرد که حرم مطهر از مرکزیت خارج نشود و توسعه شهر از شمال، جنوب، شرق و غرب به گونه‌ای نباشد که خدایی نکرده حرم مطهر در حاشیه شهر قرار بگیرد؛ چنان که متأسفانه در شهر ری این گونه شده است. در واقع حرم مطهر در توسعه شهر همواره باید نقطه پرگار، محور و قلب شهر باشد. بنده به عنوان کسی که مدیون و بدهکار مشهد و صاحب این شهر یعنی حضرت رضا (ع) هستم، انتظار، توقع، درخواست و پیشنهادم این است که مسئولان همت کنند و مشهد را به عنوان شهر نمونه کشور معرفی کنند.

ارزیابی جنابعالی از عملکرد دولت سیزدهم در صد روز نخست آغاز به کار آن چیست؟

آنچه برای ما حسب شواهد و قرائن به اثبات رسیده، این است که در مدت کوتاهی که جناب آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهور مسئولیت اداره کشور را به عهده گرفته اند، بنای کار دارند و اراده کرده اند که با مشکلات مقابله و به مردم خدمت کنند. مسئله بعدی که باید به آن توجه کرد، این است که در کشور ما، مسائل، جنبه‌ها و ابعاد مختلفی دارد؛ بخشی ناشی از علل داخلی و برخی برخاسته از عوامل خارجی است و داوری و قضاوت درباره اینکه هماهنگ کردن این‌ها در این مدت کوتاه چقدر میسر و ممکن باشد، نوعی تسرع و شتاب زدگی است، مگر توسط متخصصان فن و صاحب نظران که می‌توانند موضوع را منصفانه، واقع بینانه، منطقی و دقیق کارشناسی کنند. همه باید با حسن نیت برای کمک به دولت با هدف رفع مشکلات نظر بدهند و اگر انتقادی هم ارائه می‌شود، باید انتقاد سازنده همراه با ریشه یابی اشکالات و توصیه‌هایی برای حل مشکلات باشد.

هم سویی و هماهنگی میان سران قوا در دوره جدید حکمرانی جمهوری اسلامی را در غلبه بر مشکلات کنونی کشور و حرکت به سمت وضعیت مطلوب، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هماهنگی و هم سویی میان سران قوای کشور، نکته‌ای مثبت است. هیچ کس از اختلاف، نزاع و پراکندگی نفع و سود نمی‌برد. این اتحاد و هم سویی است که کار‌ها را پیش می‌برد. البته باید دقت کرد که این هم سویی و هم فکری غیر از تک صدایی بودن و وحدت جناحی است که سبب شود صرف مشی و جریان مشترک سیاسی و هم فکری، اشکالات کار یکدیگر را نگویند و کاستی‌ها را نادیده بگیرند.

مظهر مهم همدلی، اتحاد و همبستگی این است که دلسوزانه، خیرخواهانه و مشفقانه باشد و اگر سران قوا در عملکرد یکدیگر اشکالی می‌بینند باید آن را گوشزد کنند. در واقع هم سویی نباید به تک صدایی بینجامد و منجر به تبانی بر سر نادیده انگاشتن ضعف و نقص‌ها شود، چون این واقعا برای کشور مضر است.

اما مادامی که همدلی و هم سویی به معنای تفاهم برای حل مشکلات باشد، بسیار پسندیده و عامل قوت است؛ مثلا اگر رئیس مجلس اشکالی در سیاست گذاری‌های دولت می‌بیند، اتفاقا به ضرورت هم فکری، باید اشکال کار را گوشزد کند یا اگر رئیس جمهور در کار قوه قضاییه اشکالی می‌بیند، به ضرورت همدلی و هماهنگی باید اشکالات را بیان کند. همدلی در این معنا اگر تجلی یابد، طبیعی است که به حل مشکلات کمک می‌کند و کارایی قوا در حوزه مسئولیتی شان را بیشتر خواهد کرد.

دولت سیزدهم از جنبه‌های مختلفی با دولت‌های یازدهم و دوازدهم دارای تمایز است و یکی از این جنبه ها، سیاست گذاری متمایز در عرصه سیاست خارجی و البته روند پیشبرد مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام است. فکر می‌کنید که چه تمایزی میان تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در این دوره نسبت به دوره گذشته وجود دارد؟

قضاوت افکار عمومی درباره وجه تمایز تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در دوره جدید در مقایسه با دوره گذشته در این است که تیم جدید مذاکره کننده هسته‌ای ایران، بنای حل مشکلات و رفع تحریم، با حفظ اقتدار از موضع عزت، حکمت و مصلحت را دارد، در حالی که در گذشته چنین اراده‌ای نبوده است. این همان رویه‌ای است که پیش‌تر رعایت نمی‌شد و در توصیه گفته می‌شد که مبادا لبخند‌ها شما را تحت تأثیر قرار دهد و فریفته شوید و نه تهدید‌های طرف مقابل، شما را مرعوب کند.

هیئت مذاکره کننده جدید ایران، بر اساس موازین عقلایی با حفظ اصالت‌های مورد تأکید رهبر معظم انقلاب وارد دور جدید مذاکرات شده اند و این هیئت در تراز ملت ایران، انقلاب اسلامی و فرستادگان رهبری نظام هستند. طبیعتا وقتی طرف مقابل صلابت این تیم مذاکره کننده ایرانی را می‌بیند، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت، مگر اینکه خوی شیطنت گری آنان باعث شود که نخواهند مشکلات ملت ما حل شود و این احتمال دور از ذهن نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->