سرخط خبرها

دوباره هفته کتاب فرارسید...

  • کد خبر: ۹۲۱۷
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
دوباره هفته کتاب فرارسید...
محمد‌علی آقامیرزایی نویسنده
دوباره هفته کتاب فرارسید. دوباره برای یک هفته تمام خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها اخبار مرتبط به کتاب را منتشر می‌کنند. پرونده خاک گرفته کتاب و کتاب‌خوانی بار دیگر از لابه‌لای مناسبت‌های سالیانه برای هفت روز بیرون می‌آید و دوباره بازمی‌گردد به تاریکخانه مناسبتی تا در میان هزاران کار فرهنگی واجب بر زمین‌مانده خاک بخورد و فراموش شود.

کتاب را از مهجوریت بیرون آوریم
این قصه پر آب چشم فرهنگ ماست. بخش‌های دیگر را این روز‌ها کاری نیست. این روز‌ها به کتاب باید پرداخت تا به بهانه هفته کتاب حرف‌های در گلو مانده را زد. متولیان کتاب و کتاب‌خوانی به برنامه‌های سطحی و شعاری بسنده کرده‌اند.
به‌درستی باید اعتراف کرد که این امور فرمایشی و دستوری نیست و از فرهنگ عمومی نشئت می‌گیرد، اما می‌توان باسیاست‌های تشویقی و درست و نیز با ابتکار عمل کمی در این وانفسای قحطی مطالعه برنامه‌هایی ترتیب داد که کتاب‌های دفاع مقدس از این مهجوریت بیرون بیایند. این روز‌ها با گسترش فرهنگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی شاهد نوعی مقاومت در برابر کتاب‌خوانی هستیم، اما همین شبکه‌های اجتماعی مثل تیغ دو دم می‌تواند در خدمت تبلیغ و معرفی آثار فاخر و جدی دفاع مقدس و آثار خوب، اما معرفی نشده این حوزه قرار گیرد.

کتاب باید با خواننده ارتباط برقرار کند
حرف بسیار است و مجال اندک، اما برای اعتلای فرهنگ کتاب‌خوانی در یک جامعه ابتدا باید مؤلف و نویسنده به‌عنوان اصلی‌ترین رکن آفرینش اثر در یک وضعیت ثبات اقتصادی قرار بگیرند. نویسنده‌ای که دغدغه مالی داشته باشد نمی‌تواند اثری خلق کند که خواننده با آن احساس نزدیکی کند. رکن اولیه برای شروع حرکت اعتلای فرهنگ مطالعه نویسنده است و باید از این نظر نویسنده به شکل منطقی نیاز اقتصادی نداشته باشد.

شبکه‌های اجتماعی سدی در برابر کتاب‌خوانی
نیاز به حرکت‌های ریشه‌ای برای تبلیغ کتاب در تلویزیون و رسانه‌ها جدی است. باید برنامه‌های خوانش کتاب و معرفی آن بیشتر و بیشتر شود. باید مسابقه کتاب‌خوانی بین جامعه هدف بگذاریم. باید ارتباط نویسنده و خواننده به شکل دائم برقرار باشد و همین شبکه‌های اجتماعی که این روز‌ها سدی در برابر کتاب‌خوانی شده‌اند می‌توانند با یک برنامه‌ریزی اصولی در خدمت افزایش سرانه مطالعه قرار گیرند.
مردم هنوز هم به دفاع مقدس و فرهنگ و کتاب‌های آن علاقه‌مندند و بار‌ها ثابت کرده‌اند که در صورت جدی گرفتنشان حاضرند وقت و پول خود را برای مطالعه اختصاص دهند. این معضل عزم ملی می‌طلبد و توجه دلسوزانه. کاش برنامه‌های کتاب در قالب یک هفته تبلیغی محصور نشود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->