ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked اندازه نینتندو سوییچ ۲ احتمالا با نسل قبلش متفاوت باشد ویدئویی از ربات انسان‌نمای S1 که سرعت و دقتی حیرت‌انگیز دارد رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد آیا گلکسی واچ ۷ با قابلیت نظارت بر قند خون عرضه می‌شود؟
سرخط خبرها

کاوشگر چین برای اولین‌بار روی ماه آب پیدا کرده است

  • کد خبر: ۹۵۳۰۲
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۴
کاوشگر چین برای اولین‌بار روی ماه آب پیدا کرده است
کاوشگر «چانگ‌ای ۵» چین موفق شده برای اولین‌بار از نزدیک داده‌ای مبنی بر وجود آب در سطح ماه را ثبت کند.

به گزارش شهرآرانیوز - ماه‌نشین «چانگ‌ای ۵» چین موفق شده برای اولین بار از نزدیک شواهد وجود آب در سطح ماه را مشاهده کند. این کاوشگر تصاویری را از خاک ماه ثبت کرده و متوجه وجود مولکول‌های آب (H۲O) و هیدروکسیل (OH) شده است.

دانشمندان چینی با انتشار مقاله‌ای در مجله Science Advances نتایج تحقیقات خود را منتشر کرده‌اند. آن‌ها با بررسی تصاویر و داده‌های طیفی گردآوری‌شده توسط چانگ‌ای ۵، به این کشف مهم دست یافتند. داده‌های حاصل از بازتاب طیفی توسط طیف‌سنج مواد معدنی این کاوشگر به دست آمده که از نور مرئی و فروسرخ برای تحلیل ترکیب مواد معدنی بخش‌های مختلف سطح ماه استفاده می‌کند.

کاوشگر چین برای اولین‌بار روی ماه آب پیدا کرده است

آب روی ماه به واسطه نحوه جذب نور توسط مولکول‌ها شناسایی می‌شود. با این حال، یکی از چالش‌های شناسایی آب بر مبنای نور فروسرخ تغییر مشاهدات بخاطر گرمای سطح ماه است. ولی محققان این مشکل را با یک مدل اصلاح حرارتی برطرف کردند.

نتیجه تحقیقات آن‌ها به وضوح نشان داد که آب در خاک و سنگ‌های سبک و متخلخل ماه وجود دارد. البته مقدار آن بسیار کم است. محققان می‌گویند تراکم آب در خاک ۱۲۰ بخش در میلیون و در سنگ‌های ماه ۱۸۰ بخش در میلیون برآورد شده است. این مقدار معادل ۱۲۰ گرم آب در ۱ تن خاک و ۱۸۰ گرم آب در ۱ تن سنگ است.

دانشمندان باور دارند که آب موجود در خاک ماه می‌تواند ناشی از طوفان‌های خورشیدی باشد، اما آب موجود در سنگ‌ها احتمالا از منبع ناشناخته‌ای در زیر سطح ماه به وجود آمده است. کاوشگر چانگ‌ای ۵ حالا نمونه‌هایی را از سطح ماه گردآوری کرده تا به دانشمندان روی زمین تحویل دهد.

در گذشته هم شواهدی مبنی بر وجود آب در ماه ارائه شده بود، اما این نتیجه‌گیری‌ها بر اساس نمونه‌های آورده شده به زمین یا مشاهدات مداری بود. حالا این کاوشگر چینی برای اولین بار توانسته روی خود ماه وجود آب را تایید کند.

منبع: دیجیاتو


آیا واقعا ماه‌نورد چینی یک «کلبه اسرارآمیز» روی سطح ماه پیدا کرده است؟ + ویدئو


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->