هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد، هفت‌تیر تا میدان آزادی در مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس
سرخط خبرها

وقتی جزئیات مهم است

  • کد خبر: ۹۵۹۵۲
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
وقتی جزئیات مهم است
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

به گزارش شهرآرانیوز؛ وقتی براساس یکی از بند‌های محور کالبد شهری «چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت» ادعا می‌کنیم شهر باید «نماد آبادانی، متوازن و زیست پذیر در تمام نقاط» باشد، یعنی علاوه بر مسائل کلان و بنیادی، جزئیات هم مهم است. شاید بتوان این گونه بیان کرد که جزئیات مسائل شهری، بخش بزرگی از زندگی امروز مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و مسائل زیرساختی و کلان علاوه بر اثرگذاری بر روند جاری فرایند‌های شهر، فردا و آینده‌های دوردست را نیز مدنظر دارد.

مسائلی همچون توسعه قطارشهری و حمل ونقل عمومی، ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح و سایر پروژه‌های عمرانی کلان هرچند هزینه، زمان و انرژی بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهد، به دلیل پیامد‌های بسیار مثبتی که برای شهروندان دارد، آن‌ها را با خود همراه می‌کند.

اما هرگز دلیل نمی‌شود که جزئیات محل توجه قرار نگیرد؛ جزئیاتی که شاید درظاهر نسبت به برنامه‌های راهبردی کمتر به چشم بیاید، ولی هرگز بدون اثر و اهمیت نخواهد بود. فرض کنید آسفالت در یک نقطه پرتردد شهر، کمی نشست کرده باشد. هرچند رفع این مسئله برای شهرداری کار سختی نیست، بی شک به دلیل اثراتی که بر ترافیک منطقه، اعصاب و روان شهروندان، سلامت وسایل نقلیه و... می‌گذارد، موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود، پس باید بلافاصله لکه گیر‌ی و اصلاح شود.

حالا به این قضیه، سایر موضوعات پراهمیت دیگر را نیز اضافه کنید. نظافت معابر و وسایل نقلیه عمومی، بهسازی پیاده روها، رفع چاله ها، اصلاح هندسی میدان‌ها و مناطق با تراکم و ترافیک شدید و... به دلیل اثرگذاری مستقیم بر روند جاری زندگی مردم، اهمیت فراوانی دارد. مدیریت شهری موظف است درکنار پیش بینی نیاز‌های آینده مردم و اجرای پروژه‌های کلان و زیرساختی، جزئیات را نیز همواره مدنظر قرار دهد.

همان امری که علاوه بر حفظ زیبایی ظاهری شهر، سبب ایجاد توازن و زیست پذیری در نقاط مختلف آن می‌شود. البته گاهی ممکن است به دلیل گستردگی شهر و درگیری شهرداری با فرایند‌های متنوع، از برخی امور غفلت شود. در اینجا نقش مردم به عنوان صاحبان اصلی شهر در رفع کاستی‌ها و مشکلات، پررنگ خواهد بود. سامانه‌های ارتباطات مردمی شهرداری ها، مسیر مناسبی است که شهروندان می‌توانند از طریق آن مسائل محله، خیابان و محل کسب وکار خود را به مدیریت شهری انتقال دهند.

باید این دغدغه و احساس مسئولیت به صورت همگانی در میان آحاد جامعه وجود داشته باشد که به هر موضوع هرچند کوچک یا به ظاهر کم اهمیت باید توجه و اصلاح و بهبود آن را از شهرداری مطالبه کرد. توجه به جزئیات سبب می‌شود با صرف هزینه دمای نه چندان زیاد، حس وحال بهتری برای خود و سایر شهروندان ایجاد کنیم و در آبادانی و رونق شهر سهیم باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->