جلسه فوق‌العاده سران قوا به میزبانی معاون اول رئیس جمهور برگزار شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بیانیه وزارت امور خارجه در پی شهادت آیت الله رئیسی، وزیر امور خارجه و هیئت همراه حسن روحانی: صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد تسلیت الهام علی‌اف به مقام معظم رهبری برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیام تسلیت رئیس اقلیم کردستان عراق برای شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه واکنش‌ مراجع تقلید به شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فقدان رئیس جمهور غروب خادم‌الرضا (ع) در شب طلوع خورشید هشتم  عراقچی: در شوک خبر شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هستم + فیلم پلیس فتا در مورد رصد فضای مجازی و برخورد با شایعات مرتبط با شهادت رئیس جمهوری بیانیه داد سرپرست وزارت امور خارجه چگونه انتخاب می‌شود؟ طحان نظیف: در صورت فقدان رئیس جمهور مراتب قانونی طی خواهد شد + فیلم ویدئو| امروز نوبت کشیک خدمتی شهید رئیس‌جمهور در حرم امام رضا (ع) بود رئیس جمعیت هلال احمر: اجساد مطهر در حال انتقال به معراج شهدای تبریز است + ویدئو در پی شهادت رئیس جمهور ایران، پاکستان عزای عمومی اعلام کرد فردا (۱ خرداد ماه) جلسه علنی مجلس تشکیل نمی‌شود اسامی شهدای خلبان و فنی هلیکوپتر حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه اعلام شد + عکس جنبش حماس درگذشت رئیس جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت مخبر در صورت موافقت رهبری وظایف رئیس‌جمهور را انجام می‌دهد جلسه فوق‌العاده هیئت دولت در پی شهادت رییس جمهور + بیانیه
سرخط خبرها

طرح «صیانت از فضای مجازی» به زودی تعیین تکلیف می‌شود

  • کد خبر: ۹۹۱۳۹
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
طرح «صیانت از فضای مجازی» به زودی تعیین تکلیف می‌شود
پرحاشیه‌ترین طرح مجلس به نظر می‌رسد در آستانه تصویب قرار گرفته است؛ طرحی که از پاییز ۱۳۹۷ با عنوان «سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی» متولد شد و حالا به نام طرح «صیانت از فضای مجازی» شناخته می‌شود.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ پرحاشیه‌ترین طرح مجلس به نظر می‌رسد در آستانه تصویب قرار گرفته است؛ طرحی که از پاییز ۱۳۹۷ با عنوان «سامان دهی پیام رسان‌های اجتماعی» متولد شد، اما در فرایند سه ساله‌ای که تاکنون طی کرده، بار‌ها تغییرنام داده است. «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» و «طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و خدمات پایه کاربردی» هم نام‌های دیگر طرحی بودند که واکنش‌های مختلفی را در جامعه به همراه داشت.

این طرح درنهایت با نام «طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» که بیشتر با نام «طرح صیانت» شناخته می‌شود، گویا به پایان کار خود رسیده و بنا به گفته نمایندگان، آماده ارسال به صحن و تصویب در مجلس قرار گرفته است.

احتمال تصویب در هفته آینده

احمدحسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین، در مجلس خبر داده است که احتمالا قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی هفته آینده در مجلس تصویب می‌شود.

او در نشستی خبری گفته است: قانون حمایت از کاربران در فضای مجازی در بیش از چهل کشور وجود دارد و صاحبان پیام رسان‌های بیگانه در کشور ما دفتر ندارند که پاسخگو باشند. در این طرح به دنبال سامان دهی هستیم و نمی‌خواهیم فیلتر کنیم و اصلا تا زمانی که زیرساخت داخلی نداشته باشیم، نمی‌توانیم فیلتر کنیم.

برخی نمایندگان با تفکر سیاسی خاص تا الان تلاش کرده اند که کار پیش نرود و از ۲۳نفری که در کمیسیون هستیم، چهار نفر سعی کردند زمان کمیسیون را بگیرند و از هر طرف فشار آمده است تا کار انجام نشود، اما ان شاءا... در هفته آینده تصویب می‌شود.

یکی از ایراد‌ها و موانع اصلی پیش روی این طرح، ایراد‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. مرکز پژوهش‌ها در نامه‌ای به روشنی از کاهش سرمایه اجتماعی نهادی، ایجاد بی ثباتی در قوانین و مقررات اقتصادی، به مخاطره افتادن امنیت سرمایه گذاری، مداخله زیاد طرح در شئون مختلف زندگی مردم، ترغیب نخبگان به مهاجرت، ابهام و شفاف نبودن مفاد و فرایند و… به عنوان اشکالات جدی طرح صیانت یاد کرده بود.

برخی به دنبال دورزدن مرکز پژوهش‌های مجلس هستند

غلامرضا نوری قزلجه، عضو کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت، به پایگاه خبری منیبان خبر داده است که افراد به دنبال دورزدن مرکز پژوهش‌های مجلس هستند تا بتوانند از این مانع عبور و طرح را تصویب کنند. او بیان کرده است: هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس در راستای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تعطیل شد. با وجود این، کمیسیون صیانت در پی برگزاری جلسه بود، اما تعداد اعضا به حد نصاب نرسید و جلسه بعدی در این راستا، سال آینده خواهد بود.

نوری قزلجه با بیان اینکه گروهی در کمیسیون ویژه طرح صیانت به شیوه‌ای عمل کردند که راه دررو در قبال گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس داشته باشند، اظهار کرد: در همان ابتدا در ارجاع این طرح به مرکز پژوهش‌ها بر اساس ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس این تصمیم گرفته شد، اما هیئت رئیسه کمیسیون استخوان لای زخم را نگه داشتند و از طرح اسم و عنوان «ماده ۱۴۲ آیین نامه» فرار کردند.

به نظر می‌رسد دلیل اینکه از همان ابتدا قبول نکردند که قید کنند این طرح بر اساس ماده ۱۴۲ آیین نامه داخلی مجلس به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال شده است، همین بود که بعد از ارائه گزارش مرکز بتوانند بر اساس سلیقه شان در این باره رفتار و موضع گیری کنند. الان مشخص می‌شود فرار این گروه از قید عنوان ۱۴۲ برای این بود که اگر گزارش مجلس مطابق میلشان بود که هیچ، با رأی گیری کلیات طرح أن را تصویب کنند، اما اگر مطابق میلشان نبود که حالا این اتفاق افتاده است، راه دررو برای خود گذاشته باشند.

فیلترینگ مطرح نیست

محسن مؤمنی راد، یکی از طراحان این طرح، معتقد است فیلترینگ ارتباطی به این طرح ندارد و اگر بنا باشد چیزی مسدود شود، بدون تصویب این طرح هم اتفاق می‌افتد. او در گفتگو با ایرنا تأکید کرده است: این طرح اگر ابزار‌های قبلی را محدود نکند، قرار نیست چیزی به آن اضافه کند و اگر بنا باشد اتفاقی در حوزه فیلترینگ بیفتد، چه این قانون تصویب شود و چه نشود، اتفاق می‌افتد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->