فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم
سرخط خبرها

برای جهان‌شهری‌شدن مشهد نیازمند انیمیشن‌سازی هستیم

  • کد خبر: ۹۹۷۵۳
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
برای جهان‌شهری‌شدن مشهد نیازمند انیمیشن‌سازی هستیم
حمیدرضا ایزدی - مدیر شرکت سینمایی یار

تولید انیمیشن در مشهد به‌دلیل وجود حرم مطهر امام رضا (ع) در جهان اسلام اقدامات خوبی انجام شده است.

انیمیشن خوب کودک و بزرگ‌سال نمی‌شناسد مخاطب را درگیر می‌کند و محتوای فرهنگی را به‌راحتی با آن منتقل می‌شود.

انیمیشن یک هنرصنعت راهبردی است بنابرتحقیقاتی که در ژاپن و کره‌جنوبی انجام شده، درآمد این دو کشور‌ها از محل انیمیشن سازی از درآمد نفتی کشور خودمان بیشتر است و براساس تفکر خودشان و تفکر دوگانه تقابل شر و خیر فرهنگ و اقتصادشان را در سطح جهان توسعه می‌دهند، تا جایی که حدود یک‌سوم انیمیشن‌های شبکه پویا مربوط به آسیاست، اما سنخیتی با فرهنگ ایرانی‌اسلامی ندارد.

اگر بخواهیم با نگاه جهان‌شهری به موضوع نگاه کنیم، شایدبعضی از کار‌های کوتاه یا سینمایی در مشهد ساخته شده و بخشی از آن نیز هنوز اکران نشده است، اما به‌طور کل در شأن جایگاه مشهد نیست.

اگر بخواهیم اتفاقی در حوزه جهان‌شهرشدن مشهد بیفتد، نیاز به دبیرخانه‌ای دائمی داریم که تولید محتوا را از آن خروجی‌های مختلف موشن‌کمیک، انیمیشن و... بگیرد و برای آن هزینه کند. تا زمانی که به کمک نهاد‌های مختلف در این زمینه سرمایه‌گذاری نشود، تولیدکنندگان نیز رغبت نمی‌کنند به سمت اجرای این پروژه‌ها گام بردارند.

به نظر می‌رسد برای سامان‌دهی این موضوع لازم است صندوق حمایتی مشتمل از سازمان‌های خصوصی و دولتی تشکیل شود تا برای تولیدات انیمیشن در مشهد با این دیدگاه جهان‌شهری سرمایه‌گذاری کنند.

وقتی داریم جهان‌شهربودن مشهد را به‌عنوان شیعه و مسلمان تبلیغ می‌کنیم، دنبال این نیستیم که در و دیوار این شهر را به جهان معرفی کنیم که بهترین امکانات و قطارشهری داریم و...، حتما می‌خواهیم انسانیت و فرهنگ را معرفی کنیم و بگوییم جهان‌شهر مشهد جایی است که مردمانش این‌گونه‌اند و از دل این خاک این اتفاقات افتاده است و عزیزترین افراد در راه خدا شهید شده‌اند.

با این تبلیغ می‌خواهیم دیگران را به سمت اهل‌بیت (ع) و خدا سوق دهیم و نمی‌خواهیم فقط به سمت خود شهر سوق دهیم؛ بنابراین بهتر است شخصیت‌هایی را معرفی کنیم که منتسب به اهل‌بیت (ع) هستند.

چون مشهد بدون حضرت رضا‌علیه‌السلام هیچ خاصیتی ندارد و دلیلش همین چندده‌میلیون زواری است که برای زیارت حضرت می‌آیند و همه محتوا‌ها منتسب به این اندیشه باشد. در حوزه انیمیشن هم باید سیره امام رضا (ع) را بررسی کنیم و الگوسازی کنیم برای جوان و نوجوان مسلمان شیعه که در وضعیت کنونی باید چه نگاهی داشته باشد.

ما در شرکت سینمایی «یار» با همکاری مؤسسات تحقیقاتی و حوزه علمیه در مسیر رسیدن به انسان کامل در دیدگاه اسلامی فقط چهارپنج سال است که در حال تحقیقات است که از سال آینده فرایند شخصیت‌سازی را شروع می‌کنیم و باید الگو‌هایی را در جهان‌شهر ایجاد کنیم که انسان را برای رسیدن به خداوند متصل کند که در وهله اول خود حضرت موضوعیت اصلی دارد و پس از آن درباره یاران حضرت مانند اباصلت باید برنامه‌سازی کنیم.

الگوسازی فقط برای تولید انیمیشن نیست و بعد از آن باید به رسانه‌های دیگر و مجموعه لوازمی که کودک به آن نیاز دارد مثل وسایل بازی، لوازم‌تحریر، لوازم اتاق خواب و... تبدیل شود که هم بعد فرهنگی و هم بعد اقتصادی دارد و این لوازم که کودک با آن ارتباط می‌گیرد، مهم است.

اکنون مشهد از لحاظ تعداد شرکت‌های انیمیشنی، جایگاه دوم کشور را دارد، اما مشهد یک وضعیت خاص دارد و آن هم تشکیل مجمع انیمیشن‌سازان ایرانی‌اسلامی است که با عنوان «خورشید توس» فعالیت می‌کنند و این اتفاق ویژه و استثنایی حاصل آن است که شش شرکت اصلی انیمیشن‌سازی در فرایندی چهارساله به نتیجه رسیدند باید با هم مشارکت کنند تا بتوانند مطالبات صنفی خود را به‌صورت متمرکز دنبال کنند.

حتی مسئولان کشوری با بازدید از این مجمع غبطه خوردند که چنین کاری را در هیچ جای کشور به‌خصوص تهران نتوانستند رقم بزنند و از آن به‌عنوان مجموعه‌ای جذاب و نمونه یاد می‌کنند.

این ظرفیت در مشهد وجود دارد که این شرکت‌ها با هم سریال‌سازی و فیلم‌سازی می‌کنند و همین الان حدود صد نفر با هم فعالیت می‌کنند و دنبال این هستیم که مکان خود را گسترش دهیم و مکان چندهزارمتری را تجهیز کنیم و پروژه‌ها را انجام دهیم و این اتفاق بستر اولیه حرکتی بزرگ در حوزه انیمیشن است و می‌تواند در گام بعد به چندکاره‌شدن شرکت‌ها یعنی تولید محصولات جانبی نیز منجر شود.

با هدف ایجاد هلدینگ انیمیشن‌سازی شیعی در حال برنامه‌ریزی هستیم که بخش‌های مختلف تولید انیمیشن، تلویزیون، محصولات جانبی را به خود اختصاص بدهد و شرکت‌های مختلفی در آن ایفای نقش کنند. شرکت سینمایی «یار» با هدف تولید محصولات شیعی و اسلامی برای مخاطب کودک با توجه به معضلات و نیاز‌های موجود مطابق ارزش‌های ایرانی‌اسلامی با برنامه‌ریزی ده‌ساله است.

اکنون با کشور‌های مختلفی ازجمله آمریکا، پرتغال، برزیل، عراق، عمان و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس در حال فعالیت هستیم و حدود ۱۰ محصول مناسبتی و سریالی شیعی در قالب کار‌های کوتاه در خط تولید داریم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->