پیش‌بینی هواشناسی در خراسان رضوی و مشهد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) | باران در خراسان رضوی شدت می‌گیرد تداوم بارش باران در ۱۷ استان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) «یسنا» دختر ناپدید شده ترکمن ربوده شده بود؟ آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | بازنشستگان خواستار افزایش حقوق با رقمی بالاتر از مصوبه مزد هستند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) سارقان کابل‌های برق فشار قوی در مشهد شناسایی و دستگیر شدند (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی درباره درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال موزه‌ها فردا شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است امنیت غذایی از ارکان امنیت ملی است همه آنچه باید درباره حساسیت فصلی بدانید جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور حریق منزل مسکونی در بلوار میرزا کوچک خان + تصویر حادثه(۱۳ اردیبهشت) شاهرخ‌خان دستگیر شد (۱۳ اردیبهشت) بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان رضوی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات لحظه پیدا شدن «یسنا دیدار» از زبان کایت سوار نیشابوری+فیلم برخورد مرگبار کامیون با پژو پارس در نزدیکی مشهد با ۲ کشته و زخمی (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | توضیحات مدیر‌عامل هلال احمر گلستان درباره پیداشدن یسنا، دختر گم‌شده ترکمن یک سوم شهرستان‌های خراسان رضوی فاقد مرکز پزشکی قانونی هستند مشهد، میزبان سومین همایش ملی مدیران خیریه دارالاکرام| بورسیه تحصیلی برای ۸ هزار دانش‌آموز نیازمند روایت مادر «یسنا دیدار»، از روز ناپدیدشدن دختر ۴ ساله‌اش + فیلم
سرخط خبرها

نظر پلیس راهور ناجا درباره تقویت و تیونینگ خودرو

  • کد خبر: ۳۵۶۳۲
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰
نظر پلیس راهور ناجا درباره تقویت و تیونینگ خودرو
در ایران هیچ بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر نصب رینگ اسپرت، استفاده از شیشه دودی تیره یا حتی کاهش ارتفاع خودرو نیز می‌تواند با جریمه پلیس همراه شود.
 به گزارش شهرآرانیوز، تیونینگ یا در واقع اعمال تغییرات غیر کارخانه‌ای بر روی خودرو، در بسیاری از نقاط جهان رایج است و مخاطبان زیادی دارد. در واقع در سرتاسر جهان هستند افرادی که ترجیح می‌دهند تا به جای پرداخت ارقام هنگفت برای خرید یک خودرو استاندارد کارخانه‌ای، به سلیقه شخصی خود تغییراتی را در راستای بهبود عملکرد فنی یا زیبا سازی خوردو خود اعمال نمایند و البته که قوانین و استاندارد‌های خاصی نیز به این منظور توسط پلیس کشور‌های مختلف اعمال می‌شود.

اما در ایران شرایط به کلی متفاوت است و هیچ بستر قانونی مشخصی برای تقویت و تیونینگ خودرو وجود ندارد و حتی تغییرات بسیار ساده نظیر نصب رینگ اسپرت، استفاده از شیشه دودی تیره یا حتی کاهش ارتفاع خودرو نیز می‌تواند با جریمه پلیس همراه شود.

این درحالیست که در سایر کشور‌ها برای هر تغییری متر و معیار مشخصی تعریف شده‌است، برای مثال در آلمان که به داشتن اتوبان‌های با کیفیت مشهور است، کاهش ارتفاع خودرو تا عدد مشخصی مجاز است و کف خواب کردن خودرو به شکلی که چرخ‌ها به گلگیر تماس داشته باشد با جریمه پلیس همراه می‌شود.

همچنین طبیعتا استاندارد‌هایی در رابطه با نصب اگزوز‌های اسپرت و وجود دارد، اما در ایران چنین تغییراتی مشخصا در ناحیه خاکستری قانون قرار گرفته و میزان مجاز یا غیر مجاز بودن آن چندان مشخص نیست.

طی سال‌های اخیر البته تب استفاده از تجهیزات کاملا غیر استاندارد همچون لامپ‌های زنون در خودرو‌ها فروکش کرده و در حال حاضر خودرو‌های دارای چراغ زنون انگشت شمار هستند. اما پلیس با متخلفان همچنان برخورد می‌کند، زیرا چراغ زنونی که به صورت دستی روی هر خودرویی نصب می‌شود، استاندارد‌های لازم و کافی را ندارد. به همین دلیل هم به جای اینکه کیفیت دید راننده را در شب تقویت کنند و بالا ببرد، دید او را کور می‌کند. خصوصا چراغ‌های زنون بی‌کیفیت و غیر استاندارد برای راننده مقابل بسیار آزاردهنده و گمراه کننده است و شعاع دید او را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین جهت است که جریمه چراغ زنون برای خودرو‌هایی که به صورت دستی از این چراغ‌ها استفاده می‌کنند، اعمال می‌شود.


نظر پلیس راهور ناجا درباره تقویت و تیونینگ خودرو


سرهنگ محمدعلی زارع معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا درباره برخورد پلیس با رانندگانی که چراغ خودرو‌های خود را تبدیل به چراغ زنون می‌کنند، اظهار کرد: «در تعریف نقص فنی که در آیین نامه راهنمایی و رانندگی عنوان شده، هر گونه تغییر در وضعیت ظاهری و فنی وسیله نقلیه نقص فنی است.»

معاون فنی مهندسی پلیس راهور ناجا افزود: «استفاده از چراغ زنون در وسیله نقلیه به علت تغییر در وضعیت وسیله نقلیه و برابر مقررات، با کد‌های ۲۱۱۶ "نداشتن یا نقص چراغ‌های جلو، عقب، ترمز یا راهنمای وسیله نقلیه و یا تغییر رنگ چراغ‌ها و کد ۲۰۳۶ استفاده از نورافکن یا چراغ دارای نور خیره کننده اضافی و داشتن نور سفید در عقب و نور قرمز در جلو وسیله نقلیه قابل اعمال قانون است و مراتب جهت بهره برداری ارسال می‌شود.»

این درحالیست که قانون نقص فنی، با چنین تعریفی می‌تواند عملا به معنای ممنوع بودن هرگونه تیونینگ در خودرو قلمداد شود و در مورد قانون مربوط به نقص چراغ نیز، هیچ استثنائی برای خودرو‌های آفرود یا شاسی بلند که نیازمند استفاده از چراغ‌های بیشتر هستند، تعریف نشده‌است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که این دست از قوانین در کشور نیازمند بازنگری است، چرا که صنعت تیونینگ می‌تواند در شرایط فعلی که دسترسی به خودرو‌های روز جهان محدود شده است، بسیار اشتغال آفرین و پر‌رونق باشد، اما متاسفانه این شاخه از فعالیت در کشورمان با محدودیت‌های قانونی قابل توجهی روبرو است و به کلی ندید گرفته می‌شود.

منبع:دیجیاتو
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->