داستان پیراهن مشکی نساجی لغو شد بنزما در فکر ترک عربستان تونی کروس زمان خداحافظی‌اش از دنیای فوتبال را مشخص کرد تأکید و توصیه شهید سید ابراهیم رئیسی بر ورود فوتبال به مناطق محروم هادی رضایی در تالار مشاهیر فدراسیون جهانی والیبال سقف بودجه اعلام شد:بنویسید ۳۲۵ میلیارد، بخوانید ۵۰۰ میلیارد تاریخ و ساعت بازی بایرلورکوزن و آتالانتا در فینال لیگ اروپا | جاودانگی آلونسو یا تداوم غول‌کشی‌های گاسپرینی؟ روزبه چشمی در استقلال می‌ماند یا می‌رود؟ حضور وزیر ورزش در منزل شهید امیرعبداللهیان و سردار موسوی حجازی مجوز نشستن روی نیمکت استقلال را ندارد توافق پرسپولیس با اوسمار محرومیت هاشمی نسب بخشیده شد تقدیم نشان طلای پارادوومیدانی قهرمانی جهان به رئیس جمهور شهید کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس با نام «خادم‌الرضا» افشاگری مهم ممبینی در خصوص فساد در فوتبال+ ویدیو امیرقلعه‌نویی: آقای رئیسی پاداشی الهی گرفت برنامه سه هفته پایانی لیگ برتر فوتبال اعلام شد بوکسور مشهدی در ترکیب تیم ملی بوکس برای انتخابی المپیک مسابقات ورزشی تعطیل نمی‌شود سهیل مهدی بعد از برکناری در سازمان لیگ چه می‌کند؟
سرخط خبرها

فاصله خطوط دوچرخه‌سواری شهری مشهد با ایدئال | «مسیر سبز» همچنان نیازمند نگاه سبز

  • کد خبر: ۵۵۱۳۶
  • ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
فاصله خطوط دوچرخه‌سواری شهری مشهد با ایدئال | «مسیر سبز» همچنان نیازمند نگاه سبز
مسیر‌های دوچرخه‌سواری در مشهد گسترش یافته است، اما هنوز با نقطه ایدئال فاصله دارد.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ می‌دانیم که حتی تصورش هم به این راحتی نیست؛ اینکه یک‌شبه، بیش از یک‌میلیون خودرویی که هر روز با بوق و دود در شهر رژه می‌روند، تبدیل شوند به دوچرخه‌هایی که هم امنیتشان برقرار است و هم مسیرشان. واقعیت هم همین است؛ آنچه در کشور‌های توسعه‌یافته هم دیده می‌شود و بعد با شهر‌های ایران مقایسه می‌شود، یک‌شبه به وجود نیامده است.
 
در شهری هم که بیشتر از ۳‌میلیون نفر جمعیت دارد، به‌دلایل مختلف، نباید توقع داشت همه مسیر‌های شهر سبزرنگ شود. با‌این‌حال مدیریت‌شهری مشهد در چند سال اخیر تلاش خود را به این امر متمرکز کرده تا برای دوچرخه‌سواران شهر خدمات بهتری ایجاد کند و از طرفی به شهروندان هم برای انتخاب وسیله حمل‌ونقلی پاک، چند گزینه بدهد.

تلاش برای اتصال خطوط سبز

پیش‌از‌این هم بار‌ها مطرح شده بود که شهرداری درصدد است تا در حد امکان مسیر‌های دوچرخه را به یک شبکه تبدیل کند و آن‌ها را توسعه دهد. به‌طور‌مثال اگر دوچرخه داشته باشید و از ابتدای خیابان سناباد شروع به حرکت کنید، می‌توانید بعد از گذر از خیابان ابن‌سینا، چهارراه دکترا و میدان بیمارستان امام‌رضا (ع) تا میدان سعدی را در مسیر مناسب خود رکاب بزنید.

اتفاقی که در خیلی از نقاط شهر افتاده و برای برخی مناطق هم به‌عنوان یک پروژه ویژه تعریف شده است؛ مثل مسیر کوهسنگی تا خواجه‌ربیع که یک پروژه بلندپروازانه است و در صورت تحقق، می‌شود گفت مشهد دارای یکی از طولانی‌ترین مسیر‌های خطی دوچرخه در کشور و شاید جهان خواهد شد. همین چند روز پیش بود که مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد از ساخت مسیر دوچرخه حدفاصل خیابان پروین اعتصامی تا میدان غدیر مشهد خبر داد.

هادی عطارزاده‌طوسی گفت: اجرای راه دوچرخه‌سواران در مسیر‌های بولوار ملاصدرا حدفاصل خیابان کوهسنگی، بولوار ارشاد حد‌فاصل خیام جنوبی تا خیابان شهید صادقی، بولوار وکیل‌آباد حدفاصل شهید قانع تا بولوار فارغ‌التحصیلان و بولوار ملک‌آباد در ضلع شمالی حدفاصل میدان فلسطین تا میدان آزادی در حال اجرا‌ست و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. او افزود: همچنین اجرای مسیر دوچرخه در مسیر بولوار وکیل‌آباد حدفاصل شهید برونسی و صیادشیرازی در برنامه کاری سال آینده قرار گرفته است.

موانع سخت مسیر سبز

مدیرعامل سازمان حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفته است‌: امید داریم که خودرو‌ها و موتور‌سیکلت‌ها از تردد و توقف در مسیر‌های دوچرخه خودداری کنند تا مشمول جریمه نشوند. گفته‌ای که در‌واقع نیاز علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری است و بار‌ها شاهد بوده‌ایم که دوچرخه‌سوارانی که در مسیر سبز با موانع سخت و عجیبی مواجه شده‌اند. با‌وجود هزار‌و‌یک مزایا که برای دوچرخه‌سواری برشمرده‌اند، دوچرخه‌سواران شهری در ایران برخلاف برخی کشور‌های پیشرفته‌ای که دوچرخه‌سوارانش از ماشین‌سوار و عابران پیاده حق تقدم بیشتری دارند، با موانع زیادی روبه‌رو هستند و از آدم گرفته تا ماشین، برای دوچرخه‌سوران سد معبر درست می‌کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد دلایل کلی توفیق‌نیافتن مدیریت شهری در ایران برای توسعه دوچرخه‌سواری شهری را می‌توان در ۳ عامل «مسیر‌های دوچرخه»، «دوچرخه‌های اشتراکی و ایستگاه‌‎های دوچرخه» و «نوع دوچرخه‌ها» خلاصه کرد. این در‌حالی است که فعالان دوچرخه‌سواری شهری می‌گویند «مدیریت برنامه»، «اجرای اقتصاد مقاومتی» و «گسترش تعاملات اجتماعی و خانوادگی» فرای موضوعات «زیست‌محیطی» و «ترافیکی» از مزیت‌های دوچرخه‌سواری شهری است.

مسیر‌های دوچرخه، نیازمند فرهنگ‌سازی

مسیر‌های سبز دوچرخه‌سواری در ۲ سال اخیر رشد درخورتوجهی داشته و از ۱۲۰‌کیلومتر در سال‌۹۷ به حدود ۲۵۰‌کیلومتر رسیده است. این در‌حالی است که مشکلاتی مثل «ناپیوستگی مسیرها»، «عرض کم»، «یک‌طرفه‌بودن» و «نبود علائم ایمنی در پیچ‌ها و محل‌های خطر» کم‌و‌بیش حل شده یا در حال حل‌شدن است؛ اما چیزی که همچنان به‌عنوان مشکل وجود دارد، تغییر نگرش مردم و فرهنگ‌سازی در این حوزه است. دوچرخه‌سواران می‌گویند پارک خودرو‌ها در مسیر سبز همچنان مهم‌ترین معضل آن‌هاست!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->