برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

۷۰ درصد مدرک تحصیلی شاغلان، غیرمرتبط با شغل‌شان است

  • کد خبر: ۸۵۲۳۵
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
۷۰ درصد  مدرک تحصیلی شاغلان، غیرمرتبط با شغل‌شان است
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از افراد شاغل، مشخص شده که به صورت میانگین عدم تطبیق مدارک دانشگاهی با گروه‌های شغلی بیش از ۷۰ درصد است و حتی در برخی از گروه‌های شغلی این عدم تطبیق به بیش از ۹۰ درصد رسیده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از افراد شاغل، مشخص شده که به صورت میانگین عدم تطبیق مدارک دانشگاهی با گروه‌های شغلی بیش از ۷۰ درصد است و حتی در برخی از گروه‌های شغلی این عدم تطبیق به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. این مساله باعث هدررفت منابعی است که دولت برای آموزش‌های رسمی اختصاص می‌دهد و از سویی دیگر نیز فرد ۴ تا ۱۰ سال اقدام به خواندن دروسی کرده که فقط منجر به هدررفت عمرش شده است و پس از این دوران وارد مراکز فنی و حرفه‌ای می‌شود و با فردی که دارای مدرک سیکل است همزمان اقدام به مهارت آموزی می‌کند.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: موضوعی که در حوزه برنامه ریزی کلان به آن توجهی نمی‌شود، تقسیم بندی مشاغل بر اساس سطح مهارت است؛ اگر طبقه بندی مشاغل بین المللی ای سکو را بررسی کنید متوجه می‌شوید که کلیه مشاغل در ۱۰ گروه تقسیم بندی و سطح مهارت در آنها دسته بندی شده است که بر اساس آن حداقل ۵۰ درصد از مشاغل موجود در بازار کار نیاز به تحصیلات عالی و دانشگاهی ندارند و افراد می‌توانند با حداقل آموزش‌های رسمی در آموزش و پرورش و گذراندن دوره‌های کوتاه مدت در فنی و حرفه‌ای به شغل مورد نظر خود برسند.

وی ادامه داد: این مساله از دو جهت دارای اهمیت است یکی اینکه منابع اضافه برای آموزش‌های اضافه اختصاص نمی‌یابد و دوم اینکه فرد به جای اینکه با ورود به دانشگاه به مدت ۴ سال نقش مصرف کننده را برای کشور داشته باشد، وارد بازار کار شده و اقدام به ایجاد ارزش افزوده می‌کند.

مجلس باید مبنای برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها را بررسی کند

حاتم زاده گفت: کمیسیون آموزش مجلس باید پیگیر باشد و مشخص کند که مبنای برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها یافتن شغل در بازار کار است یا حرکت در لبه‌های دانش؟! وزیر علوم سابق صراحتاً اعلام کرد که وظیفه تربیت نیروی کار بر عهده وزارت علوم نیست؛ پس اگر این وظیفه بر عهده دانشگاه‌ها نیست چرا باید ۹۹ درصد هزینه‌های دولت برای جایی تخصیص داده شود که خروجی آن قرار نیست به بازار کار کمکی کند؟ خروجی‌های دانشگاه‌ها پس از این حجم از اعتباردهی باز هم پشت در مراکز فنی و حرفه‌ای می‌ایستند.

وی تصریح کرد: نهادهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون آموزش مجلس باید به مقایسه خروجی‌ها با هزینه‌ها در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها بپردازند. اینکه دولت در حال پرداخته هزینه‌های آموزش دانشگاهی است اما فرد پس از فارغ التحصیلی به شغل دیگری روی می‌آورد را باید به دقت بررسی کرد. وقتی دانشگاه رشته تحصیلی معرفی می‌کند باید ببیند این رشته در بازار کار مورد نیاز است یا خیر.

نظام آموزش عالی فقط دنبال تربیت دانشمند است!

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: در سیستم آموزش آلمان، کمتر از ۱۰ درصد داوطلبان ورود به دانشگاه به سمت دروس نظری می‌روند و ۹۰ درصد به سمت پلی تکنیک و آموزش‌های مهارتی می‌روند. حوزه نظری برای تربیت دانشمند است نه نیروی کار ماهر.

وی افزود: در واقع نظام آموزش عالی ایران می‌خواهد در سال ۴ میلیون دانشمند تربیت کند در حالی که در بازار کار نیاز به ۴ میلیون نیروی کار ماهر برای فعالیت در عرصه تولید داریم.

۶۵۰۰ استاندارد شغلی داریم

حاتم زاده در مورد استانداردهای فنی و حرفه‌ای، گفت: ما برای سازمان فنی و حرفه‌ای نقش تنظیم گری را مدنظر داریم که استانداردهای ارزشیابی، شغل و مهارت آموزی را در کشور داشته باشیم و هر کسی خواست از آن استفاده کند. در حال حاضر برای یک شغل مثلاً تراشکار ۳ تعریف مجزا داریم در حالی که باید یک تعریف مشخص داشته باشیم و توانایی‌های مورد نیاز در یک جا ثبت شده باشد. اگر همه از یک استاندارد تبعیت کنیم، مشکلی نخواهیم داشت.

وی اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای در حال حاضر برای ۶۵۰۰ شغل استاندارد تعریف کرده است که آمادگی بازنگری و اصلاح هم داریم.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->