موافقت ارتش رژیم صهیونیستی با تداوم جنگ در غزه سوناک: حجم کمک‌های امدادی به غزه باید بیشتر شود واکنش حماس به عملیات شهادت طلبانه شهروند ترکیه در قدس اشغالی + فیلم قاضی آمریکایی ترامپ را برای توهین به دادگاه جریمه کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در قلب تل‌آویو (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) گوترش حماس و اسرائیل را به آتش‌بس فراخواند پیشرفت ملموس در سازش ریاض - تل‌آویو صنعا: عربستان تمایل به تکمیل مذاکرات با یمن دارد نتانیاهو: «با یا بدون توافق» به رفح حمله می‌کنیم لاپید: تل‌آویو به گروگان دیوانگان بی‌مسوولیت مبدل شده است حمله پهپادی به یک کشتی در اقیانوس هند (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کشور: اتباع بیش از این نباید وارد کشور شوند بن‌گویر: نتانیاهو به من قول حمله به رفح داد رافائل گروسی راهی ایران می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد موج جدید حمله موشکی از لبنان به اراضی اشغالی وزارت خارجه روسیه: از سال ۲۰۲۲ آماده مذاکرات صلح بوده‌ایم خراسان‌ رضوی از نظر تعداد مراکز شبه‌خانواده، رتبه اول کشور را دارد توییت نماینده سابق مجلس بریتانیا در حمایت از مردم غزه + عکس نخست وزیر رژیم صهیونیستی: احتمال رسیدن به معامله تبادل اسرا اندک است قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح
سرخط خبرها

چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت در شورای نگهبان رد شد؟+ جزئیات ابهامات و ایرادات شورا

  • کد خبر: ۱۵۵۶۲۸
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
چرا طرح ساماندهی کارکنان دولت در شورای نگهبان رد شد؟+ جزئیات ابهامات و ایرادات شورا
سخنگوی شورای نگهبان در گزارشی، ابهامات و ایرادات این شورا به طرح ساماندهی کارکنان دولت را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نود و سومین گزارش از سلسله گزارش‌های خود به مردم در کانال شخصی‌اش در «بله»، درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌ها توضیحاتی ارائه کرد که متن آن به شرح زیر است:

«طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه»، پس از بررسی در شورای نگهبان واجد ابهامات و ایراداتی شناخته شد. عمده اشکالات شورا در خصوص مصوبه مذکور ناظر به ابهاماتی بود که برای اظهارنظر نهایی توسط شورای نگهبان، نیاز به رفع آن‌ها از سوی مجلس است.

از جمله ابهامات مذکور، مشخص نبودن مقصود مصوبه از عنوان «به‌کارگیری» بود؛ با این توضیح که مشخص نیست عبارت مذکور شامل استخدام‌های رسمی و پیمانی و بکارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی نیز می‌شود یا خیر. همچنین عنوان «نیرو‌های شاغل» نیز از این جهت که شامل تمام نیرو‌هایی که در استخدام دستگاه‌ها هستند، می‌شود یا منظور صرفاً نیرو‌هایی است که به شکل غیرمستقیم در دستگاه مشغول هستند؛ ابهام داشت که برای رفع ابهام مورد ایراد واقع شد.

حکم تبصره «۴» نیز به جهت روشن نبودن مقصود تبصره مبهم تشخیص داده شد؛ توضیح آنکه مشخص نبود صرفاً کسانی که به صورت تمام وقت اشتغال داشته‌اند مشمول تبصره هستند یا اینکه سوابق پاره‌وقت نیز به معیار تمام وقت محاسبه می‌شود و تمام شاغلان اعم از تمام وقت و پاره وقت مشمول حکم تبصره قرار دارند. به علاوه قید «مستمر» در ماده واحده و عبارت «خدمت مستمر» در تبصره «۲» نیز به علت عدم وجود تعریف قانونی و فقدان معیار مشخص برای آن‌ها، واجد ابهام تشخیص داده شد.

در این مصوبه الزام دستگاه‌های اجرایی به انعقاد قرارداد کار معین با نیرو‌های شاغل خود، به داشتن حداقل دوسال سابقه بیمه‌پردازی مشروط شده است. با این حال مصوبه در خصوص حالتی که عدم بیمه‌پردازی به علت قصور پیمانکار باشد، تعیین تکلیف نکرده است؛ لذا برای جلوگیری از تضییع حقوق کارگران این مورد نیز نیازمند رفع ابهام شناخته شد.

همچنین شورا رعایت یا عدم رعایت ضوابط مذکور در ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص انعقاد قرارداد کار معین با نیرو‌های شاغل را نیز نیازمند تصریح دانسته و تبصره «۳» را از این جهت نیز مبهم تشخیص داد.

در کنار ابهامات پیش‌گفته شورای نگهبان، ممنوعیت مطلق انعقاد قرارداد‌های مذکور را مغایر بند «۱۰» اصل ۳ قانون اساسی تشخیص داد. همچنین به جهت اینکه برخی از ابهامات مصوبه، تعداد مشمولین و دامنه شمول طرح را نیز با ابهام مواجه کرده بود، اظهارنظر در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی توسط مصوبه، پس از رفع ابهام‌های مذکور موکول شد.

هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نیز مغایرت‌هایی از جهت سیاست‌های کلی نسبت به مصوبه داشت که همه این موارد به مجلس اعلام و مصوبه جهت اصلاح برگردانده شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->