پشت‌پرده عجیب تخفیف‌های شگفت‌انگیز مکمل‌ها در داروخانه‌‌ها صرف ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی برای جبران خسارت تصادفات جاده‌ای چهار مسیر اصلی در مشهد بر اثر سیلاب همچنان مسدود است (۲۶ اردیبهشت) افزایش تعداد فوتی‌های سیل مشهد به ۴ نفر (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارش‌های رگباری تا دوشنبه + فیلم سیل در مشهد | تعداد جانباختگان مشهد به ۵ نفر رسید (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایع در کودکان اهدای اعضای نوجوان مرگ‌مغزی در مشهد، نجات‌بخش زندگی ۷ بیمار شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | لحظه پیداکردن دو جان‌باخته سیلاب در پل انقلاب مشهد فوت دو شهروند در سیلاب میدان انقلاب مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم اورژانس مشهد: ۱۳ شهروند در پی جاری شدن سیلاب مصدوم شدند رئیس سازمان حج: زمان ثبت‌نام عمره هنوز معلوم نیست | پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم! ۸ راهکار برای مقابله با سختی‌های زندگی دیوان عدالت هم شکایت بازنشستگان در مورد افزایش مستمری‌ها را رد کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین رژیم غذایی برای آرتریت یا التهاب مفاصل کدام است؟ بهترین شیوه تربیتی برای مقابله با فحاشی کودکان پیامدهای استفاده از تلفن همراه در سلامت کودکان مستمری فروردین‌ماه مددجویان سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود
سرخط خبرها

با طرز تهیه آش گندم‌شیر کرمانی آشنا شوید

  • کد خبر: ۱۰۳۵۹۲
  • ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
با طرز تهیه آش گندم‌شیر کرمانی آشنا شوید
آش گندم شیر یکی از غذا‌های محلی و سنتی استان کرمان می‌باشد. این غذای خوشمزه را مردم کرمان اغلب در ماه رمضان و افطار میل می‌کنند. البته آش جزو خوراک‌های اصیل مردم ایران است که با توجه به فرهنگ هر شهر ایران، انواع مختلف و محلی آن در میان مردمان آن شهر مرسوم شده است.

متین‌نژاد | شهرآرانیوز؛ هیچ خوراکی به اندازه یک کاسه آش یا سوپ همراه با نان و پنیر و سبزی برای وعده افطار نمی‌چسبد. برای همین، بیشتر کدبانو‌های ایرانی در کنار همه مخلفات سفره افطارشان، حتما یک کاسه آش یا سوپ هم قرار می‌دهند. برخی از این غذا‌ها مانند آش کشک و سوپ جو پختی همه‌جایی و رایج دارند. برخی هم در مناطق خاصی پخت می‌شوند که با ذائقه بیشتر مردم جور درمی‌آیند، مانند آش گندم شیر یا بلغورشیر که اصالت کرمانی دارد و ما امروز قصد داریم آموزش پخت آن را بدهیم.

مواد لازم برای تهیه آش گندم‌شیر کرمانی:

گوشت با استخوان: ۵۰۰ گرم
گندم شیر: ۱۰۰ گرم
نخود: ۷۰ گرم
پیاز: یک عدد متوسط
کشک ساییده‌شده: به میزان لازم
سیر و نعناداغ: به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم
رشته آش: به میزان لازم و اختیاری

روش تهیه آش گندم‌شیر کرمانی:

-پیاز‌ها را نگینی خرد کنید. درون تابه‌ای کمی روغن بریزید و تفت بدهید تا سبک شوند.

-نخود را که از شب قبل خیس و آب آن را چندبار عوض کرده‌اید، درون تابه بریزید و همراه با پیاز کمی تفت بدهید.

-زردچوبه و فلفل سیاه را به پیازداغ و نخود اضافه کنید و کمی دیگر تفت بدهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

-درون قابلمه‌ای گوشت را همراه با آب بریزید و روی شعله بگذارید تا نیم‌پز شود.

-نخود و پیازداغ را داخل قابلمه گوشت بریزید و اجازه بدهید با هم بپزند.

-گوشت‌ها که پخت، آن‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید، له کنید و دوباره به قابلمه اضافه کنید.

-گندم شیر را درون قابلمه بریزید و با دیگر مواد مخلوط کنید. سپس کشک ساییده‌شده را به آش بیفزایید و اجازه بدهید ۱۵ دقیقه دیگر هم مواد با هم بپزند.

-در صورت تمایل، می‌توانید مقداری رشته آشی نیز به دیگر مواد اضافه کنید. برای این مرحله هم ۱۵ دقیقه زمان لازم است.

-در مرحله پایانی، نعناداغ، سیرداغ و کمی نمک اضافه کنید و اجازه دهید آش کامل جا بیفتد.

*نکته: برای تهیه گندم‌شیر ۵۰۰ گرم گندم را آسیاب کنید تا به صورت بلغور دربیاید. سپس آن را الک کنید تا آرد گندم جدا شود. یک لیتر شیر را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا بجوشد. بلغور‌های گندم را به شیر اضافه کنید و مرتب هم بزنید. به اندازه کافی نمک، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری زعفران دم‌کرده و به همان میزان زردچوبه، زیره سیاه، سیاهدانه و فلفل قرمز را به مخلوط گندم و شیر اضافه کنید و اجازه بدهید همه مواد با هم بپزند و شیر به خورد گندم برود. سپس بلغور‌ها را نیم‌ساعت روی شعله بسیارکم دم کنید. پس از پایان زمان پخت، بلغور‌ها را از روی حرارت بردارید و روی تنظیفی پهن کنید تا سرد و دانه‌دانه شوند.

*نکته: به جای تفت دادن نخود، می‌توان آن را از همان ابتدا به همراه گوشت داخل قابلمه ریخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->