گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

نگاهی به برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب

  • کد خبر: ۱۰۴۰۶۹
  • ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۷
  • ۲
نگاهی به برنامه «مهمونی» ایرج طهماسب
حالا با گذشت چند قسمت از «مهمونی» ایرج طهماسب، می‌توان با اطمینان گفت که برای سرسخت‌ترین طرف‌داران کلاه‌قرمزی و بی‌رحم‌ترین منتقدان و سخت‌پسندترین مخاطبان با انبوهی از تجربه تماشای سریال و فیلم و شو، این برنامه پاسخ‌های درخور و گاه فراتر از انتظار دارد.

محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - «مهمونی» ایرج طهماسب، ترکیب انجام چند کار سخت با هم است. یک؛ ادامه‌دادن موفقیت سه دهه گذشته و خراب‌نکردن خاطرات شیرینی که چند نسل با او و عروسک‌های پیرامونش دارند. دو؛ جداشدن از کلاه‌قرمزی و رفقایش که آن‌قدر متعلق به خاطره جمعی ما هستند که ناخودآگاه سرسخت‌ترین طرف‌داران کار‌های ایرج طهماسب را هم به عروسک‌های جدید بدبین می‌کردند! سه؛ جداشدن از یار و همکار قدیمی و همیشگی‌اش، حمید جبلی، که شنیدن نامشان جدا از هم به گوش ناآشناست. چهار؛ تجربه یک مدیوم جدید که تاکنون در آن کاری انجام نداده است و پنج؛ به‌روزماندن و پاسخ‌دادن به نیاز‌های مخاطبی که نه مثل دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها و هشتادی‌هاست و نه حتی مثل کودکان اوایل دهه نود! نسلی که می‌تواند متولد هرکدام از این تاریخ‌ها باشد، اما به اندازه همه نسل‌های گذشته و آینده و هم عصرانش تجربه بصری متفاوت و پرکیفیت دارد.

حالا با گذشت چند قسمت از «مهمونی» ایرج طهماسب، می‌توان با اطمینان گفت که برای سرسخت‌ترین طرف‌داران کلاه‌قرمزی و بی‌رحم‌ترین منتقدان و سخت‌پسندترین مخاطبان با انبوهی از تجربه تماشای سریال و فیلم و شو، این برنامه پاسخ‌های درخور و گاه فراتر از انتظار دارد. آقای طهماسب در «مهمونی» نشان داد که می‌شود با همان فرمول‌های ساده‌ای که همیشه بلد بوده است و انگار همه هم بلدند، کاری را انجام داد که همه نمی‌توانند انجام دهند. آنچه که سهل و ممتنع می‌خوانند؛ آسان، اما نشدنی برای همه‌کس؛ آن‌طور که کیارستمی فیلم می‌ساخت یا سعدی نثر می‌نوشت.

اما مهم‌تر از کار‌هایی که طهماسب کرده است و در ادامه به آن می‌پردازیم، کار‌هایی است که انجام نداده. طهماسب دست‌به‌دامان لمپن‌های پرفالوئر و برنامه‌گرم‌کنی نشده است که این روز‌ها از برنامه‌ای به برنامه‌ای و سریالی به سریال دیگر می‌روند و با شوخی‌های کم‌عمق و گاه حال‌به‌هم‌زن از خط قرمز‌های خیالی عبور می‌کنند. او توهم مصلح اجتماعی‌شدن ندارد و دن کیشوت‌وار به‌دنبال اصلاح امور اجتماعی و سامان‌دادن به سیاست برنیامده است.

طهماسب با وجود پیشرفت تکنیکی و امکانات فنی جدید، مقهور فن و رنگ و لعاب بی‌ربط با ساخت ساده برنامه‌اش نشده و البته هیجان رهایی از قواعد سخت‌گیرانه تلویزیون را نداشته تا کار‌هایی که قبلا نمی‌توانسته است، اکنون همه را با هم انجام دهد. او خودش را و عرسک‌هایش را و دنیایش را عوض نه، اما به‌روز کرده است و این جمله سرآغاز کار‌هایی است که طهماسب در «مهمونی» انجام داده است. شوخی‌های برنامه دست بالا شده و همان‌طور که در ابتدای «مهمونی» گفت، یک برنامه بزرگ‌سالانه ساخته است که کودکان هم می‌توانند ببینند.

پشه خون هر کسی را می‌خورد، به او شبیه می‌شود و این یکی از ایده‌های درخشان شخصیت‌پردازی چندین سال اخیر سینما و تلویزیون است. بچه، یک کودک کار است که درگیر انتقادات اجتماعی دم‌دستی و عقده‌گشایی سیاسی و سانتی‌مانتال‌شدن نشده است، بلکه عقده‌های این کودکان را و نشدن‌های زندگی و دیده‌نشدن‌ها و خشمشان را به رخ می‌کشد، «نمایش» می‌دهد، نه اینکه «بگوید»؛ و این رمز و رازی است که یک برنامه را تا این حد زنده می‌کند؛ نشان‌دادن و نه حرف‌زدن. این اصل را در گفتگو با مهمانان سوپراستاری که گفتگو با آنان می‌توانست سر از زردترین و شخصی‌ترین سؤال‌ها دربیاورد هم می‌بینیم.

طهماسب ستاره‌ها را وارد نمایش می‌کند، آنان را بازی می‌دهد تا آنچه را که باید از چنین مهمانی بیرون بیاید، ببینیم، نه اینکه بشنویم. شوخی‌ها بزرگ‌سالانه است، اما بی‌ادبانه نیست. هم بزرگ‌سالان می‌فهمند و هم برای کودکان غریب نیست. آقای طهماسب همه این کار‌ها را انجام داده است بدون سروصدا، بدون تأکیدگذاری بی‌خود روی شخصیت‌پردازی غلوشده، بدون دست‌زدن به ترکیب برنده، اما با تقویت کادر تاکتیکی و البته جایگزین‌شدن یک مدیریت عاقل! «مهمونی» تماشایی‌ترین بخش نوروز ۱۴۰۱ بود.


کنایه ایرج طهماسب به پریناز ایزدیار در برنامه مهمونی

دانلود تیتراژ مجموعه «مهمونی» با صدای ایرج طهماسب


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یحیی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
0
0
این برنامه هییییچ ربطی به کارهای قبلی ایشان ندارد و به عبارتی فاجعه ی کار جدید ایشان هست و کپی از تمام برنانه های تکراری بقیه ی شبکه هاست،همین عروسکها میتوانستند در ادامه ی عروسکهای قبلی اضافه بشوند و روح زیبای کار را حفظ کرد،گویی هگه ممتظر بودند تا تغییرات اساسی‌داده بشود با رفتن پسر خاله به یکباره سیستم‌را دگرگون کردند،
هیییچ زیبایی و جذابیتی وجود نداره و بکطو کامل خلاء مسیر قبلی حس میشود لطفا هرچه سریعتر این برنامه ی یخ و بی روح رو تمام کنید و بازگردید به تنها یادگار روزهای قشنگ بچه های نابود شده ی دهه ی ۶۰....
بیننده
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
0
0
آقای ایرج طهماسب هنرمندی توانا و متعهد برای تمامی ادوار سینما و تلویزیون هستند آرزوی سلامتی و تدوام ایشان را برای ساخت سریال های زیبا و جذاب و کمدی داریم هرگز قدیمی نمی شوند.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->