چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

شهر یادگیرنده

  • کد خبر: ۱۱۰۷۳۸
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
شهر یادگیرنده
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

با افزایش چشمگیر اثرگذاری شهر‌ها در عرصه‌های مختلف ملی و جهانی و روند رو به توسعه دولت‌های محلی، چالش‌های مربوط به فناوری‌های جدید، نظام‌های دانش بنیان، اقتصاد مدرن، تنوع فرهنگی و پایداری زیست محیطی نیز روزبه روز افزایش یافته است.

با این مقدمه باید به سراغ مفهوم «شهر‌های یادگیرنده» رفت. «شهر یادگیرنده» مفهومی تازه است که هدف آن، بسیج منابع برای یادگیری همه شهروندان در تمام طول عمر و همه مکان هاست تا زمینه رشد فردی، توسعه اقتصادی و انسجام اجتماعی افراد را فراهم آورد؛ شهری که در آن مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به یادگیری دارد؛ مکانی مناسب برای یادگیری مستمر و بستری مطلوب برای آموزش شهروندان نوآور و خلاق که تحقق شهر‌های هوشمند و مطابق با نیاز‌های روز را نوید می‌دهد و دروازه ورود شهر‌ها به کانون‌های دانایی است که با تکیه بر نیروی پایدار خلاقیت، زمینه مشارکت دانایی محور شهروندان و تولید مداوم دانش را فراهم می‌کند، لذا براساس این رابطه متقابل و با ترکیب دانش مستمر «شهر یادگیرنده» و «ایده‌های متمایز شهر خلاق»، دستیابی به روند توسعه پایدار شهری فراهم خواهد شد.

براساس تحقیقات علمی، مهم‌ترین ابعاد شهر یادگیرنده، یادگیری رسمی و یادگیری در جوامع، رسانه‌ها و خانواده هاست و مهم‌ترین مؤلفه‌های آن که باتوجه به شرایط کشور و زیرساخت‌های موجود باید اولویت بندی شود، از این قرار است: «گسترش آموزش رسمی»، «یادگیری در محل کار»، «حمایت از آموزش گروه‌های محروم»، «تشویق یادگیری مداوم در خانواده و جامعه» و «یادگیری از طریق رسانه‌ها و فرهنگ ها».

شهر یادگیرنده با اراده‌ای مشترک و مستمر ساخته می‌شود و مستلزم برنامه‌ای علمی، دقیق و با مشارکت همه ذی نفعان و آحاد شهروندان است. هم زمان با پدیده جهانی شدن و در عصر دانش و دانایی با عنایت به پیشرفت شگرف ارتباطات و افزایش رقابت جهانی، انسان‌های آگاه و دانا سرمایه اصلی جوامع شناخته می‌شوند.

شهر‌های یادگیرنده در سطحی گسترده‌تر از سازمان‌ها با هدف پدید آوردن شهروندان دانشی و یادگیرنده در جهت پیشبرد اهداف و راهبرد‌های شهر، تلاش و خود را برای رقابت در جهان دانشی آماده می‌کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->