سرخط خبرها

شناسایی ۶ مبتلا به سرخک در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۱۷۳۷
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
شناسایی ۶ مبتلا به سرخک در مشهد
با وجود شناسایی ۶ مبتلا به سرخک در مشهد، هنوز آبله میمونی مشاهده نشده است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ فروردین امسال، درست زمانی که پس از پشت سرگذاشتن شش موج مرگ بار کرونا آمار و ارقام از فروکش کردن این بیماری همه گیر در کشور حکایت داشت، خبر شیوع سرخک که پیش از این ریشه کن شده بود، از مرز‌های شرقی کشور به گوش رسید و واکسیناسیون اتباع خارجی و مردم ایران آغاز شد تا شیوع دوباره این بیماری در نطفه خفه شود. آبله میمونی هم که تا امروز بیش از بیست کشور اروپایی را درنوردیده و ۲۱۹ مبتلا به جا گذاشته، جدیدترین بیماری است که ترس از آغاز همه گیری جدید را به جان‌ها انداخته است.

با این حال، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد از واکسیناسیون ۶۰ هزارنفری اتباع و ۲۶ هزارنفری ایرانی‌ها علیه سرخک تا پایش دقیق مسافران ورودی به مشهد برای شناسایی بیماران مشکوک به آبله میمونی خبر داده است.

سیدجواد حسینی در نشست خبری «بیماری‌های نو پدید» درباره شیوع دوباره سرخک، با بیان اینکه تاکنون فقط یک ایرانی و پنج نفر از اتباع در مشهد گرفتار این بیماری شده اند، افزود: حدود ۲۱۷ هزار نفر علیه این بیماری باید واکسینه شوند. در مرز‌ها همه اتباع از سن ۹ ماه تا ۴۰ سال واکسینه می‌شوند و افرادی هم که پیش از این وارد کشور شده اند، از ۹ ماهگی تا ۳۰ سالگی برای دریافت واکسن دعوت شده اند.
وی ادامه داد: کودکان ایرانی زیر پنج سال نیز باید واکسن سرخک بزنند. بیش از ۶ هزار نفر آن‌ها فقط نوبت اول و حدود ۲۶ هزار نفر نوبت دوم را تزریق کرده بودند و با فراخوان دوباره، ۶۰ درصد از جمعیت هدف، یعنی حدود ۳۳ هزارنفر، واکسینه شدند.

حسینی از مراقبت سندرمیک در مرز‌های هوایی و زمینی مشهد از روز‌های ابتدایی شیوع آبله میمونی در اروپا خبر داد و گفت: تا امروز مورد مشکوکی از آبله میمونی در مشهد مشاهده نشده است. با دستور وزارت بهداشت همه این نمونه‌ها باید به تهران ارسال شود.

مراقب تب کریمه باشید

او درباره تب کریمه کنگو نیز بیان کرد: این بیماری اگر شناسایی و کنترل نشود، خطرناک و کشنده است. مردم در روز‌هایی که حجاج از سفر برمی گردند، از کشتار دام در منزل جلوگیری کنند و این کار حتما در کشتارگاه انجام شود. این گوشت باید ۲۴ ساعت در یخچال بماند تا ویروس کشته شود.
حسینی با اشاره به کاهش آمار ابتلا و فوتی‌های کرونایی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه گفت: در ده دوازده روز گذشته در مشهد فوتی نداشتیم و در استان هم فقط یک نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرد.

خدمات پزشکی مشهد، آن سوی مرز‌ها

اسفند پارسال بود که خبر امضای تفاهم نامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دانشگاه الزهرا (س) و وارث الانبیا (ص) عراق رسانه‌ای شد و دو ماه بعد هم توافق مشترک دیگری بین این دانشگاه با دانشگاه ملی تاجیکستان امضا شد و حالا آن طور که محمدعلی کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران درباره امضای تفاهم نامه با دو دانشگاه وابسته به عتبه حسینی در عراق اعلام کرده قرار است در دانشگاه الزهرا (س) دانشکده داروسازی را و در دانشگاه وارث الانبیا (ص) دانشکده پرستاری راه اندازی کنیم، اما سرمایه گذاری مالی انجام نمی‌دهیم.

تجهیزات و فضای دانشگاهی را طرف عراقی فراهم می‌کند و استادان را ما برایشان تأمین می‌کنیم. بیمارستان بانوان هم قرار است به زودی در عراق افتتاح شود و درخواست کرده اند پزشکان ما در آنجا مشغول شوند که هنوز درحال بررسی این پیشنهاد هستیم. همچنین قرار است آموزش پزشکان آن‌ها را در رشته‌های پیوند قلب و ریه، جراحی اعصاب و ارتوپد انجام دهیم.
مجید غیور، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در این نشست تصریح کرد: براساس تفاهم نامه مشترک با دانشگاه ملی تاجیکستان، اقدامات علمی در این دانشگاه را سامان دهی خواهیم کرد.
همچنین همکاری‌های گسترده‌ای از این پس در زمینه توریست درمانی با تاجیکستان خواهیم داشت و گروه اول بیماران آن‌ها امروز وارد مشهد می‌شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->