یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند برنامه‌ریزی برای جلسات و قرارها با قابلیت جدید واتساپ Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked

• ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
تصویر روز ناسا نتیجه همکاری تلسکوپ جیمز وب، هابل و سوبارو
در تصویر روز ناسا، تصویری از پنج قلوی استفان را مشاهده می‌کنیم که از ترکیب داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب، هابل و تلسکوپ زمینی سوبارو در هاوایی بدست آمده است.

به گزارش شهرآرانیوز، چندی پیش ناسا اولین تصاویر تمام رنگی تلسکوپ جیمز وب را منتشر کرد. این پنج تصویر جزئیات و ویژگی‌های شگفت‌انگیزی داشتند و توجه بسیاری را به خود جلب کردند. در مطالب پیش، به مرور این تصاویر پرداختیم و هر یک را به صورت مفصل شرح دادیم. حالا این سوال پیش می‌آید که آیا می‌توان تصاویر تلسکوپ هابل، جیمز وب و سوبارو از پنج قلوی استفان را باهم ترکیب کرد؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب که اخیرا به فضا پرتاب شد، آینه بزرگتری نسبت به هابل دارد، اما این تلسکوپ در محدوده فروسرخ میانی به رصد کیهان می‌پردازد و نمی‌تواند نور آبی را رصد کند. از سوی دیگر، تلسکوپ فضایی هابل که بیش از سی سال پیش به فضا پرتاب شد، آینه کوچکتری دارد و نمی‌تواند طیف فروسرخ را مشاهده کند. با این‌حال، این تلسکوپ می‌تواند نه تنها نور آبی بلکه حتی فرابنفش را نیز تصویر کند.

پس داده‌های وب و هابل را می‌توان برای ایجاد تصاویر در طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها ترکیب کرد.

از سوی دیگر، داده‌های تلسکوپ زمینی «سوبارو» ژاپن در هاوایی نیز می‌تواند به تکمیل رنگ‌های این تصویر کمک کند. از آنجایی که داده‌های وب، هابل و سوبارو به طور رایگان در دسترس هستند، هرکسی در سراسر جهان می‌تواند آن‌ها را پردازش کند و تصاویر خارق‌العاده‌ای در طیف‌های مختلف از این اجرام یا نواحی ثبت کند.

تصویر روز ناسا نتیجه همکاری تلسکوپ جیمز وب، هابل و سوبارو

تلسکوپ سوبارو در قله «Maunakea» - یکی قله آتشفشانی خاموش - در هاوایی قرار دارد. فشار هوا بر روی این قله تنها دو سوم فشار هوا در سطح دریا است. ابر‌ها معمولا در زیر قله تشکیل می‌شوند و از آنجایی که هاوایی آب و هوای خاص ناحیه خود را دارد، شرایط ایده‌آلی برای رصد کیهان فراهم می‌شود.

قله Maunakea یکی از بهترین مکان‌های رصدی در جهان است. در این ناحیه می‌توان ۱۳ تلسکوپ غول‌پیکر را مشاهده کرد که هرکدام در یک طیف مخصوص مشغول رصد عالم هستند.

منبع: دیجیاتو