تداوم بارش باران در نقاط مختلف کشور (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساعت اوج یعنی چه و چرا باید برق کمتری مصرف کنیم؟ دمنوش‌هایی که شکم و پهلو را آب می‌کنند | بهترین زمان خوردن دمنوش لاغری چه کسانی نباید آب زرشک بخورند؟ | آب زرشک را چه زمانی بخوریم بهتر است؟ فیش‌های حقوقی جدید بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران صادر شد+جزئیات و لینک سامانه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال کم فرهنگیان از طرح بکارگیری دوباره بازنشستگان تماشای تلویزیون برای چه سنی ممنوع است؟ اسید‌های آمینه به عنوان پیش‌ساز پروتئین‌ها و به عنوان مکمل غذایی «تروما» چهارمین علت مرگ در دنیا  ۱۰ فایده پیاده روی برای سلامت بدن | بهترین زمان پیاده‌روی چه زمانی است؟ بچه‌ها الگوی خوابشان را از والدین می‌آموزند چند ساعت در شبانه‌روز بنشینیم، بایستیم و بخوابیم؟ منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید تاثیر استفاده کمتر از شبکه‌های اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس مار سمی در کارگاه تزریق پلاستیک و وحشت کارگران (۱۶ اردیبهشت) عزم جدی برای جلوگیری از «کوتاه قامتی» در کشور واژگونی خودرو در خواف خراسان رضوی ۵ مصدوم برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت)
سرخط خبرها

وظایف خانواده ها در مقابله با فرد معتاد به مواد مخدر

  • کد خبر: ۱۳۱۶۳۴
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵
وظایف خانواده ها در مقابله با فرد معتاد به مواد مخدر
درک این موضوع که یکی از افراد خانواده به سمت اعتیاد کشیده شده است و حال به دنبال روش های درمانی و ترک آن است، فرایند مهمی است که از کانون خانواده آغاز می شود. با پذیرفتن این موضوع تمامی مراحل درمانی برای خانواده و یا فرد بسیار ساده خواهد بود.

گزارش آگهی

خانواده درمانی و نقش موثر خانواده در مقابله با فرد معتاد به مواد مخدر بسیار مهم و ضروری است. اقدامات مختلفی وجود دارد که خانواده باید برای مقابله با شخص معتاد انجام دهد که در این بخش سعی نموده ایم به معرفی مهم ترین وظایف خانواده بپردازیم. اعتیاد یک فرد در خانواده نه تنها فرد را درگیر می کند بلکه فعالیت کلی خانواده را نیز دچار تغییر خواهد کرد. بنابراین نقش موثر خانواده در مقابله با این فرد بسیار می تواند مهم و حیاتی باشد. پزشکان متخصص باور دارند که برای مقابله با اعتیاد باید از مراکز درمانی و مشاوره آن ها استفاده نمود.

به افرادی که سابقه برگشت به اعتیاد دارند، اکیداً توصیه می‌شود که مدت طولانی‌تری در کلینیک اقامت کنند و برنامه‌های درمانی فشرده را ادامه دهند. همچنین درمان طولانی‌تر به بیمارانی پیشنهاد می‌شود که به چند ماده مخدر معتاد هستند یا به عارضه جسمی یا روانی دامن زننده به اعتیاد مبتلا هستند. زمان بیشتر این امکان را برای بیمار فراهم می‌کند تا ساز و کارهای دفاعی خود را در برابر مشکلات و موقعیت‌هایی که آنها را به سوءمصرف مواد ترغیب می‌کند، قبل از ورود به دنیای واقعی قوی‌تر کنند.

البته که نقش خانواده را برای مقابله با اعتیاد نباید نادیده گرفت چرا که شخص معتاد از لحاظ عاطفی نیاز به حمایت دارد. ما هم در این مطلب نقش خانواده را برای شما توضیح داده ایم.

وظایف خانواده ها در مقابله با فرد معتاد به مواد مخدر

خانواده درمانی در ترک اعتیاد چگونه انجام می شود؟

در این روش که مرسوم به خانواده درمانی است، نقش خانواده به منظور ترک مواد بیش از پیش پررنگ تر است. خانواده با برگزاری جلسات با فرد معتاد می تواند با گفتگو برخی از مشکلات را حل و رفع نماید. از جمله باید هایی که خانواده باید در موضوع خانواده درمانی به آن اشراف داشته باشد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. کسب آگاهی خانواده در خصوص اعتیاد و ماده مخدر
  2. حضور جلسات
  3. وجود اتحاد در خانواده
  4. خانواده باید منطقی باشد و قاطعانه برخورد کند
  5. در برخی از موارد به موقع و در شرایط لازم تنبیه و تشویق را لازمه کار قرار دهد.
  6. سهم خانواده و نقش آن در ترک اعتیاد فرد معتاد باید مشخص و پررنگ باشد.
  7. خانواده باید سعی کند در تمامی مراحل کنار بیمار خود باشد.
  8. سعی کنید در برخورد با مسائل مختلف از یک متخصص مشورت های لازم را دریافت کنید.
  9. موضوع را به صورت کامل جدی بگیرید.

در کنار این باید ها، خانواده نباید هایی را نیز باید انجام دهد تا نقش آن پررنگ تر از قبل شود، این نباید ها به شرح زیر است:

  1. بر فرد معتاد سخت نگیرد
  2. در این مسیر پر فراز و نشیب به هیچ عنوان ناراحت و ناامید نشود.
  3. احساس گناه را از خود دور کنند.
  4. همدیگر را به خاطر موضوعی که پیش آمده است، سرزنش نکنید.
  5. سعی کنید خودتان را کنترل کنید و از کوره در نروید.
  6. سعی بر انتقام گرفتن نداشته باشید!
  7. فرد معتاد خانواده خود را رها نکنید، همواره حامی و پشتیبان او باشید.
  8. تمامی حرکات و رفتار های او را کنترل نکنید.
  9. قول های خارج از توان خود به جهت بهبودی ندهید.
  10. اصل های درمانی را با هیچ موردی تعویض نکنید.
  11. مسئولیت خود را بیش از اندازه سنگین نکنید.

20 مورد فوق از باید ها و نباید هایی بود که نقش خانواده را در زمان ترک و یا دوره بهبودی پررنگ تر می کند. توجه به این نکات هر چند ساده می تواند شرایط مناسبی را برای فرد معتاد رقم بزند تا به خوبی و در آرامش کامل طول درمان خود را پشت سر بگذارد. البته که در کنار حمایت های خانواده، مراجعه به کلینیک های تخصصی مانند کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی هم لازم است.

خانواده عنصر مهم و کلیدی ای برای تک تک اعضا به شمار می رود و حمایت و توجه او به فرد می تواند انگیزه و هدف او را برای ترک بیش از پیش مسمم کند. سعی کنید در تمامی مراحل کنار فرد بیمار خانواده باشید و به او انگیزه دهید.

وظایف خانواده ها در مقابله با فرد معتاد به مواد مخدر

در برخورد با فرد معتاد چه تیپ خانواده هایی وجود دارند؟

همواره نمی توان انتظار یک خانواده خوب، منطقی و حامی را داشت! بلکه خانواده ها در برخورد با این موضوع به 4 تیپ مختلف تقسیم بندی می شوند:

1.خانواده متلاشی

در این خانواده شکستن واحد خانوادگی به صورت کامل از بین رفته است و مشخصاتی همچون عدم ثبات پدر یا مادر، جدایی و طلاق، عدم حمایت احساسی و عاطفی و سایر موارد از نشانه های یک خانواده متلاشی است.

2.خانواده متزلزل

این مدل خانواده ها را نیز می توان به عنوان خانواده های دشوار، نابسامان و نامتعادل نیز نامید. از خصوصیات این خانواده می توان به از دست دادن آرمان و اهداف خانواده، مشخص نبودن جایگاه هر یک از اعضای خانواده، نبود امید و انگیزه به فردایی بهتر، عدم ثبات در تصمیم گیری ها و سایر موارد دیگر اشاره نمود.

3.خانواده متعادل

این مدل از خانواده ها که به آن ها بهنجار، متوازن و موفق نیز گفته می شود دسته مناسبی از خانواده ها با خصوصیاتی همچون حمایت عاطفی تمامی اعضای خانواده، وجود نقش درست و مناسب و به جای تمامی اعضا، امید به آینده و سایر موارد دیگر اشاره نمود.

4.خانواده متعالی

این خانواده که به آن خانواده متکامل، بالنده و خودشکوفا نیز گفته می شود از ایده آل ترین و بهترین خانواده ها با خصوصیات مقابل است. تمامی اعضای خانواده برای پیشرفت هم قدم بر می دارند، هویت تمامی اعضا مشخص، پربار و پر معنی است، توجه افراد معطوف به آینده است و سایر موارد دیگر.

پذیرفتن فرد مبتلا به بیماری اعتیاد به عنوان یک انسان

یکی از مهم ترین نقش های خانواده، پذیرفتن است. پذیرفتن فرد بیمار و افزایش اقدامات لازم به جهت بهبود روند طول درمان نکته بسیار مهمی است که اغلب در بسیاری از خانواده ها پذیرفته نمی شود. درک این موضوع که یکی از افراد خانواده به سمت اعتیاد کشیده شده است و حال به دنبال روش های درمانی و ترک آن است، فرایند مهمی است که از کانون خانواده آغاز می شود.

با پذیرفتن این موضوع تمامی مراحل درمانی برای خانواده و یا فرد بسیار ساده خواهد بود. البته پذیرفتن این موضوع برای بسیاری از خانواده ها ممکن نیست که در این صورت پیشنهاد می کنیم حتما به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید تا این مسئله به خوبی و به صورت کامل برایتان حل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->