سرخط خبرها

شهرآرا، پیگیر مطالبات مردمی

  • کد خبر: ۱۳۲۳
  • ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۷
شهرآرا، پیگیر مطالبات مردمی
در جلسه هم‌اندیشی « ما و محله ما» منطقه مطرح شد

هانیه فیاض
خبرنگار شهرآرا محله

شعار «ما به هم ربط داریم»، در شهرآرامحله منطقه یک هم تجلی یافت.
تعدادی از مخاطبان در محلات مختلف این منطقه گردهم آمدند تا در سلسله نشست‌های هم‌اندیشی شهرآرامحله که به بهانه سالگرد ده‌ساله‌شدن شهرآرا در تمامی مناطق شهرداری مشهد برگزار شد، رسانه محلی خود را نقد و بررسی کنند و یادآور ضعف و قدرت این پل ارتباطی باشند. آن‌ها با ایجاد همفکری و ارائه نظرات خود به این شعار جامه عمل پوشاندند و صمیمانه حرف‌های دلشان را با عوامل و اهالی رسانه شهرآرا در میان گذاشتند.جلسه‌ هم‌اندیشی « ما و محله ما» با استقبال خوب مخاطبان روزنامه شهرآرا و فعالان اجتماعی و فرهنگی منطقه یک و با هدف بهره‌مندی از نظرات آنان و با حضور رضا سلیمان‌نوری، سردبیر شهرآرامحله و مسئولان روابط‌عمومی شهرداری منطقه در سالن جلسات شهرداری منطقه‌یک برگزار شد.

 

ما به هم ربط داریم
این نشست با تلاوت قرآن، سرود ملی و صلوات خاصه امام رضا(ع) آغاز شد و در ادامه سعید فیضی، مدیر منطقه یک شهرآرا، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، دستورکار جلسه را ارائه داد و اظهار کرد: به مناسبت دهمین سالگرد انتشار روزنامه شهرآرا در کنار مخاطبان رسانه شهرآرا و هفته‌نامه شهرآرامحله گرد هم آمده‌ایم و این را می‌دانیم که ما به هم ربط داریم و از آنجایی که با یکدیگر دوست هستیم، پذیرای انتقادها و پیشنهادهای شما نیز هستیم.
در آغاز جلسه و پس از پخش نماهنگی درباره عملکرد شهرآرامحله، رضا سلیمان‌نوری، سردبیر شهرآرامحله، ضمن تشکر از مدعوین ابراز کرد: شهرآرا در حال حاضر روزنامه‌ای باکیفیت است که طیف وسیعی از اقشار جامعه مخاطب آن هستند و دارای ضمائمی چون شهرآرامحله، شهربانو ویژه بانوان، توان‌شهر ویژه معلولان، میلان هفته‌نامه ادبی و هنری، کوله‌پشتی ویژه کودکان و نوجوانان، شهرآراورزشی و... است. بنابراین خواستار یاری شما در راه ارتقای شهرآرا، مردمی‌تر و خواندنی‌ترکردن آن هستیم تا از این طریق شهرآرا، شهرآراتر شود. همچنین با ارائه ایده‌های مختلف راهکاری بیندیشیم تا بیشتر به یکدیگر ربط پیدا کنیم.
وی درباره تاریخچه شکل‌گیری شهرآرا توضیح داد: 22سال قبل، شهرآرا در قالب بولتن خبری در شهرداری مشهد ایجاد شد. بعدها هفته‌نامه و سرانجام در سوم خرداد سال88 نیز به روزنامه تبدیل شد. امسال هم به مناسبت ده‌سالگی این رسانه، در 23خرداد، برنامه‌ای رسمی برگزار شد که از محصولات جدید روزنامه از جمله گرید جدید شهرآرامحله، شهرآرای اقتصادی، ماهنامه حقوقی شهرداد و سایت جدید روزنامه رونمایی شد.


«دارای معلولیت» یا «توان‌یاب»
پس از این سخنان حاضران در جلسه به ارائه نظرات خود پرداختند.
محمد ایمانی‌راد، مدیرعامل جامعه معلولان خراسان رضوی، نخستین فرد از مخاطبان بود که شروع به صحبت کرد. وی خودش را از مشتریان پروپاقُرص روزنامه شهرآرا معرفی کرد و گفت: به نظر می‌رسد شهرآرا تنها نشریه‌ای است که حقوق شهروندی مربوط به جامعه معلولان را رعایت کرده و افراد دارای معلولیت، ویژه‌نامه‌ای دارند که به مسائل خودشان اختصاص یافته است. براین اساس جای تشکر دارد. همچنین از اینکه ویژه‌نامه‌های شهرآرامحله هم به‌طور خاص به آنان پرداخته بودند، تشکر می‌کنم.
ایمانی‌راد ادامه داد: دفتر جامعه معلولان در منطقه یک شهرداری مشهد واقع شده است. کسانی که به این مکان رفت‌وآمد دارند، دارای معلولیت هستند، در صورتی‌که فضای خیابان صاحب‌الزمان برای معلولان مناسب‌سازی نشده و نیاز است در حوزه مناسب‌سازی فضای شهری، نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.وی در ادامه با بیان اینکه انتقاد سبب رشد می‌شود، به اصلاح کلمه «توان‌یاب» اشاره کرد و گفت: باید به جای واژه «توان‌یاب» از ‌عبارت «افراد دارای معلولیت» که تصویب‌شده بین‌المللی است، استفاده شود که این امر شامل تمام افراد هم می‌شود، حتی کسانی که شاید در جامعه به ظاهر معلولیتی نداشته باشند.مدیرعامل جامعه معلولان خراسان رضوی با اشاره به یکی از دغدغه‌هایش که استفاده بیش از حد جوانان از تلفن همراه است، افزود: مدتی قبل که سوار مترو می‌شدم، شاهد بودم که بیشتر مسافران گوشی به دست بودند و زمان خود را با سرگرمی در تلفن همراه سپری می‌کردند، اما خوشبختانه از زمانی که شهرآرامترو راه‌اندازی شده است، بیشتر مسافران در حال مطالعه آن هستند و فرهنگ مطالعه در مترو مشهد جاافتاده است. حتی من نیز که در گذشته داخل مترو کتاب مطالعه می‌کردم اکنون شهرآرامترو می‌خوانم.


حضور فعال‌تر در فضای مجازی
علیرضا تیموری، یکی از کارآفرینان منطقه، نیز گفت: روزنامه شهرآرا دارای نکات مثبت و جالب توجهی است، اما به نظر می‎‌رسد در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی در فضای مجازی کمرنگ عمل می‌کند. پیشنهادم این است که شهرآرامحله در این مقوله حضور فعال‌تری داشته باشد و امکان دسترسی به اخبار و اطلاعات محلی در حوزه فضای مجازی ایجاد شود.
وی ادامه داد: شاید بیشتر مخاطبان شهرآرا را قشر جوان تشکیل دهد که به محیط‌های مجازی و تکنولوژی دسترسی و تسلط بیشتری دارند، بنابراین بهتر است بر تعداد راه‌های دسترسی به شهرآرا در فضای مجازی افزوده شود.


افزایش سرانه مطالعه با فرهنگ‌سازی مناسب
آرمان طالب، کارآفرین و عضو شورای اجتماعی محله سجاد، نیز با تأکید به اینکه مطبوعات باید ریشه‌دار شوند، اظهار کرد: سرانه مطالعه افراد باید از سن‌های پایین‌تر افزایش یابد، حتی می‌توان این اقدام را با ارائه کتاب‌های تصویری در مهدکودک‌ها آغاز کرد و کودکان را به سمت مطالعه و کتاب سوق داد طوری‌که آن‌ها از والدین خود درخواست داشته باشند که در کنار خرید اسباب‌بازی به فکر جامع‌کردن معلومات و اطلاعاتشان هم باشند. روزنامه می‌تواند در ایجاد یک جریان‌ به‌دلیل فرهنگ‌سازی مناسب برای مطالعه بسیار خوب عمل کند.وی ادامه داد: درباره جلسات هم‌اندیشی که آنلاین و حضوری برگزار می‌شود، بهتر است شرایطی فراهم شود که بتوانیم عملکرد روزنامه را به‌طور هفتگی در قالب نمودارهای آماری مختلف، بررسی کنیم.


رعایت اصل صداقت در نگارش
مجتبی بحرینی، آزاده 8سال اسارت در جبهه و جنگ، یکی دیگر از حاضران در این نشست بود. وی با بیان اینکه برگزاری چنین نشست‌هایی پیامدهای مفید و مثبتی را به همراه دارد، افزود: با توجه به اینکه شهرآرامحله با مردم سرو کار دارد، باید رعایت اصل صداقت را در دستورکار خود قرار دهد، گرچه صداقت وجود دارد اما لازم است که بیشتر شود؛ همان‌طور که قرآن در آیه136 سوره نسا بر ایمان واقعی تأکید می‌کند. بنابراین صداقت در کار رمز موفقیت است.
وی ادامه داد: از عنوان « شهرآرامحله» مشخص است که وابسته به شهرداری است و شاید کسانی که خیلی به این موضوع آشنا نباشند، فکر کنند که قرار است مطالبات شهرداری از مردم را پیگیری کند درحالی‌که چنین نیست و این هفته‌نامه باید مطالبات مردم از شهرداری را به نگارش دربیاورد و خواسته‌های مردمی را خیلی نزدیک به واقعیت به گوش مسئولان برساند تا شهروندان بتوانند استفاده لازم و صحیح را از شهرآرا داشته باشند. بحرینی خطاب به دست‌اندرکاران شهرآرا بیان کرد: بدون هیچ چشم‌داشتی قلم بزنید و با شجاعت عین واقعیت را بنویسید. از بیان حقیقت نترسید و برای آنکه نمود شهرآرامحله در چشم مردم و مسئولان بیشتر شود، محتوای آن را با مطالب غیرواقعی تأمین نکنید. شما تمام مردم شهر را معلول بپندارید تا بتوانید مطالبات آن‌ها را به بهترین وجه از شهرداری و مسئولان مربوط پیگیری کنید. تاکنون رسانه شهرآرا بسیار مفید واقع شده و مردم را به مطالعه بیشتر تشویق کرده است. باوجوداین برای بهبود هرچه بیشتر آن بهتر است مخاطبان خود را از جوانان انتخاب کنید.


اختصاص ویژه‌نامه حوزه سلامت
کمیل مشایخی، دامپزشک ساکن محله سعدآباد، نیز اظهار کرد: رویکرد روزنامه شهرآرا طی این‌ سال‌ها، ثابت کرده که مسیر حرکت به سمت تولید ضمائم و هفته‌نامه‌ها به‌درستی طی شده است. روزنامه می‌تواند همچنان کوچک‌تر شود و بر تعداد هفته‌نامه‌ها و ویژه‌نامه‌ها افزوده شود. اکنون در حوزه بانوان، کودکان و... ضمائم خوبی وجود دارد ولی می‌تواند بخش مربوط به حوزه سلامت و بهداشت هم به آن‌ اضافه شود، حوزه‌ای که نیاز فعلی جامعه است اما به نظر می‌رسد مورد غفلت واقع شده است.
او به پُررنگ‌کردن مطالب طنز در روزنامه هم اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی جامعه، مردم به محتوای دارای طنز نیاز بیشتری احساس می‌کنند و شاید بد نباشد که در این حوزه به شکل ویژه‌تری کار شود.


حمایت از پویش‌های مردمی
محمدحسین سیستانی، عضو شورای اجتماعی محله سجاد و دبیر پویش مردمی «مهربان باشیم» نیز بیان کرد: شهرآرامحله، جایی برای انتشار اخبار مرتبط با مردم است و جمعیت‌های مردمی که شامل سمن‌ها و پویش‌های مردمی می‌شوند، در این مسیر پیشگام هستند زیرا آن‌ها از دل مردم هستند و به نظر می‌رسد حمایت و تعامل شهرآرا با این جمعیت‌ها می‌تواند در توزیع مناسب اخبار و اطلاعات مؤثر واقع شود.
وی با اشاره به نوآوری‌های انجام شده در انتشار اخبار، افزود: نوع اخبار و نحوه انتشار آن باید به سبکی تازه و جدید باشد که سبب برآورده‌شدن انتظار و استقبال مردم شود. شهرآرامحله کارش را خوب انجام داده است اما نباید یادش برود امروز که دهمین سالگرد آن است، پایان سطح اول شهرآرا بوده و مردم انتظار جدیدتری از شهرآرا دارند، انتظاری که مشهود باشد و پختگی و تجربه این رسانه را نشان دهد.


تأکید بر معرفی محلات اصیل و تاریخی
هادی خورشیدی، نگارگر محله سناباد و مدرس دانشگاه، در ادامه این نشست بر توجه به محلات اصیل و شخصیت‌های قدیمی تأکید کرد و با اشاره به حوزه فعالیت هنری، فرهنگی و آموزشی خود گفت: منطقه یک دارای محلات قدیمی و بااصالت بسیاری است که ارزش‌های فرهنگی زیادی دارد.
در نتیجه انتظار می‌رود که این ویژگی فرهنگی‌تاریخی در نشریه شهرآرامحله نمود پُررنگ‌تری داشته باشد. به عنوان مثال نام سناباد فقط مختص مشهد است که تداعی‌کننده خیابانی در این شهر است و در هیچ جای کشور، سنابادی وجود ندارد. این محله از قدیمی‌ترین محلات مشهد است و توجه به ویژگی‌های فرهنگی، ریشه‌های تاریخی و شخصیت‌های کهن برجسته‌ای که طی یک قرن اخیر در این محله سکونت داشتند، سبب می‌شود مردم اسوه‌های فرهنگی و تاریخی خود را بیشتر بشناسند و با این شناخت همبستگی فرهنگی مردم بیشتر تجلی یابد.خورشیدی در ادامه به خانه مولوی در محله سعدآباد اشاره کرد و افزود: این خانه در سال‌های اخیر تخریب شده است و فقط یک سر در متعلق به دوره قاجار از این خانه باقی مانده است. اگر مردم منطقه بدانند که این خانه متعلق به چه کسی و محل رفت و آمدهای چه کسی بوده و چه اتفاقات تاریخی‌ای در این خانه رخ داده است، تأثیرات مثبتی بر ارتقای جایگاه فرهنگی‌تاریخی محله و منطقه خواهد داشت.


به‌روز بودن مطالب
آیدا علیاری که سال‌های زیادی از عمرش را صرف حرفه پرستاری کرده است، نیز گفت: مسائل و موضوعاتی که در شهرآرامحله منعکس می‌شود، باید به‌روز و برطرف‌کننده نیاز مردم باشد.
همچنین زهرا شریفی، مسئول کانون فرهنگی‌هنری مفلحون، درباره بهترشدن عملکرد شهرآرامحله برای جذب مخاطب اظهار کرد: بخش مهمی از مطالبی که در شهرآرامحله بیان می‌شود، اطلاع‌رسانی از آنچه اتفاق افتاده و بیانگر اخباری از گزارش عملکرد بخش‌های مختلف است و کمتر به اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌ای قبل از وقوع پرداخته شده است. بهتر است خبرنگاران شهرآرامحله، اخباری از آنچه قرار است اتفاق بیفتد در قالب پیش‌خبر تهیه و منتشر کنند تا با این اطلاع‌رسانی، در مراسم مختلف شاهد حضور بیشتر شهروندان باشیم.


توزیع فرم اشتراک روزنامه در محلات
آلاله کاظم‌زاده، گرافیست محله سجاد، در تأکید سخنان خانم شریفی بیان کرد: خیلی از مواقع پیش می‌آید که مردم از نمایشگاه‌ها و گالری‌های نقاشی‌ای که در شهر برگزار می‌شود، بی‌خبر هستند و حتی بسیاری از هنرمندان واقعی ما گمنام هستند و بهتر است این اطلاع‌رسانی از طریق تریبون شهرآرا انجام شود.
وی افزود: برای افزایش مشترکان و مخاطبان روزنامه شهرآرا بهتر است فرم اشتراک در منازل توزیع شود تا افرادی که توانایی تهیه روزنامه از کیوسک روزنامه‌فروشی را ندارند، به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر گاهی پیش می‌آید که نمی‌توان روزنامه را تهیه کرد. نمی‌دانم دلیل این امر تیراژ کم روزنامه یا محبوبیت آن در میان مردم است که به‌سرعت فروخته می‌شود؟ با این حال اگر شهروندان اشتراک داشته باشند دیگر نیازی نیست وقت بسیاری صرف تهیه روزنامه کنند.


شهرآرامحله ایجاد انگیزه می‌کند
فاطمه موسویان، مدیر پژوهش‌سرای رویان ناحیه4، با اظهار خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه مابین آموزش و پرورش و شهرآرا بیان کرد: این تفاهم‌نامه برای ما و عملکرد دانش‌آموزانمان بسیار مفید بوده است؛ گزارش‌های شهرآرا از طرح‌ها، ایده‌ها و پروژه دانش‌آموزان و مراسم مختلف در پژوهش‌سرا، در میان دانش‌آموزان انگیزه ایجاد می‌کند. به طوری‌که حتی کارهای کوچک دانش‌آموزان پُررنگ دیده می‌شود و اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد.
فرانک قاضی‌زاده، مدیر پژوهش‌سرای بوعلی ناحیه4، نیز در ادامه از میزان تعامل شهرآرا با این پژوهش‌سرا ابراز رضایت کرد و گفت: شهرآرامحله آن‌قدر در ارائه اخبار با ما همکاری دارد که توانست در هفته پژوهش، چندنفر از استعدادهای خوب ما را شکوفا کند و هم‌اکنون نیز اخبار ما به‌خوبی پوشش و انعکاس داده می‌شود.
هنرمندان طلاوجواهرساز گمنام‌اند
فاطمه روحداد، مدیر آموزشگاه طلا و جواهرسازی محله راهنمایی، نیز اظهار کرد: به واسطه حرفه‌ام در زمینه طلا و جواهرسازی و اینکه جزو اندک بانوان مشغول در این حوزه هستم، به شهرآرا انتقاد کوچکی دارم و آن هم این است که در حرفه ما کسانی حضور دارند که به مقام‌های استانی، کشوری و حتی جهانی در این زمینه دست یافته‌اند اما متأسفانه هیچ جایی نامی از آن‌ها برده نشده است. افرادی که اهل مشهد و خراسان هستند، هنوز به عنوان یک فرد گمنام به فعالیت خود ادامه می‌دهند. تعدادی از این افراد که به شهرهای دیگر نقل مکان کرده‌اند مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته‌اند و با آن‌ها در نشریات مختلف مصاحبه شده است اما در شهر خودشان حتی معرفی هم نشده‌اند. بنابراین تقاضا دارم که شهرآرا معرفی این‌گونه افراد بااستعداد و فنی را در اولویت قرار دهد.


دسترسی به شهرآرا
زهرا دائی‌نژاد، بازنشسته فرهنگی، به تأثیر حضور همه‌جانبه شهرآرا اشاره کرد و توضیح داد: دردسترس بودن این روزنامه در مدارس، برای دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند خیلی مؤثر و مفید واقع شود. به‌ویژه هنگامی که اقدامات مدرسه در برگزاری برنامه‌های مختلف منعکس می‌شود، رضایت والدین را به همراه دارد.همچنین مریم جلالی که گرافیست است، بر اشاعه فرهنگ شهروندی تأکید داشت و ابراز کرد: روزنامه شهرآرا باید مطالب بیشتری در حوزه فرهنگ شهروندی ارائه دهد زیرا یکی از مسائل مهمی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.حسین منصوری، نماینده مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان، نیز خاطرنشان کرد: مؤسسه ما 1550کودک تحت حمایت دارد که امسال 3میلیارد و 300میلیون تومان برای آن‌ها هزینه برآورد شده است. در این راستا بازارچه‌های مختلفی برای جمع‌آوری کمک و حمایت به این کودکان برگزار می‌کنیم و براین اساس لازم است شهرآرا نیز ما را در این مسیر همراهی کند و در اطلاع‌رسانی و پوشش اخبار مرتبط با مؤسسه تعامل بیشتری با ما داشته باشد.


پیگیری مشکلات مردم
مختارزاده، نماینده جوانان محله احمدآباد که به مدت 5سال دبیر شورای اجتماعی محلات منطقه نیز بوده است، در بخشی از سخنان خود ضمن تشکر از نیروهای شهرآرامحله منطقه ابراز کرد: امتیاز مثبتی که شهرآرا نسبت به دیگر رسانه‌ها دارد، دارابودن ضمیمه شهرآرامحله است که خود نیز از نزدیک شاهد پیگیری مردم و دنبال‌کردن مطالب آن بودم. با وجود این روزنامه شهرآرا برای اعضای شورای اجتماعی محلات قطع شده است.
همچنین امیرعباس فخرآبادی، دانشجوی رشته حقوق و نخبه منطقه، در سخنانی صریح و منتقدانه گفت: برای اینکه مردم به خواندن و مطالعه یک روزنامه اشتیاق داشته باشند، باید با ساختاری تازه و جدید در نشریات روبه‌رو شوند که در این راستا بهتر است برای ایجاد این ساختار از روزنامه‌های کشورهای خارجی ایده بگیرند.فخرآبادی به یکی از روزنامه‌های کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: در آن ستونی همانند ستون «حرف مردم» ما درج شده است که تفاوت آن با روزنامه‌های ما این است که این حرف مردم به شکل مستمری تا زمان حصول نتیجه پیگیری می‌شود.
پیشنهادم این است که خبرنگاران شهرآرا به‌طور جدی‌تری در این زمینه فعالیت و مطالبات مردمی را بررسی و از مسئولان پیگیری کنند تا مشکلات مردم به دست فراموشی سپرده نشود.وی تأکید کرد: رسانه نباید زیر چتر حمایت کسی یا جایی فعالیت کند، زیرا این امر تبلیغ منفی برای دیگر جناح‌ها می‌شود. اگر یک روزنامه بتواند به‌طور مستقل و با جناح مردمی کار کند، خیلی مفیدتر واقع می‌شود. دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و این مردم هستند که باقی می‌مانند و آن‌ها را نباید از دست داد.


عکاسان هم حق‌التألیف دریافت کنند
نوشین وفادار، مدیر عامل سازمان مردم‌نهاد کانون عکاسان خراسان، نیز گفت: به‌عنوان یک نماینده از جامعه عکاسان، پیشنهاد می‌کنم شهرآرا از پتانسیل عکاسان شهر استفاده کند. مشهد قطب دوم عکاسی ایران است و از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد فارغ از هرگونه بحث تجاری، می‌توان به‌طور مستقیم با عکاسانی که از جنس مردم هستند، ارتباط داشت.


توجه به جوانان
علیرضا ملائی، نویسنده و دانش آموز دبیرستان جباریان، هم به پایین‌بودن سرانه مطالعه اشاره کرد و گفت: درحال حاضر جوانان از روزنامه‌ها، انتشارات، هفته‌نامه‌ها و... در کشور دور شده‌اند زیرا زمانی که مخاطبان به سمت نشریات و روزنامه‌ها می‌آیند، باید با مطالب سنگین سیاسی روبه‌رو شوند که برخی روزنامه‌ها متأسفانه به طرف‌داری از حزب‌های خاص سیاسی می‌پردازند.وی افزود: شهرآرا بهتر است با کمک‌گرفتن از متخصصان و روان‌شناسان درباره مسائل و مشکلات جوانان، محتوای مفید و به‌روزی ارائه دهد.
شاید مشکلات سیاسی و اقتصادی تا چندین سال دیگر کمی برطرف شود اما مباحث مرتبط با جوانان، موضوعی است که اگر بررسی نشود، خود به خود حل نخواهد شد.همچنین محسن خلاقی، دبیر شورای سیاست‌گذاری کانون‌های فرهنگی‌تربیتی کشور و مدیر کانون فرهنگی تربیتی رشد، ابراز کرد: تیم شهرآرامحله به موقع برای پوشش اخبار حاضر می‌شوند و نهایت همکاری و تعامل را دارند که جای قدردانی دارد. جذب مخاطب و حفظ آن از مهم‌ترین اهداف یک رسانه است.
تخصصی‌کردن ضمیمه‌های شهرآرا، مخاطب را هم به مخاطب خاص تبدیل کرده است اما سؤال این است که آیا در عملکرد خود موفق بوده است تا صحبت مخاطب خاص را به عوام هم برساند؟ و آیا مسئولان ما ضمیمه‌های تخصصی را هم مطالعه می‌کنند؟خلاقی با اشاره به ضمیمه مدرسه زندگی بیان کرد: شهرآرا با این ضمیمه به خوبی در دل مدارس ورود پیدا کرده است. در واقع توسط آن به بهانه‌های مختلف می‌توان معلم و دانش‌آموزان را پای مطالعه کشاند و برای روح آن‌ها خوراک تهیه کرد. در کنار جذب مخاطب باید به جلب توجه آن هم دقت داشت و بر جنبه بصری شهرآرا بیشتر کار کرد تا این رسانه برای مخاطب جالب باشد و در منازل مخاطبان حفظ شود.


شهروند خبرنگار باشید
پس از این سخنان نوبت به سردبیرشهرآرامحله رسید. رضا سلیمان‌نوری در پاسخ به انتقادها و پیشنهادهای بیان شده، ضمن تشکر از حاضران و عذرخواهی بابت تمام کاستی‌های مجموعه، اظهار کرد: در شهرآرامحله سعی خواهیم کرد به موضوع مناسب‌سازی معابر برای معلولان نیز بیشتر بپردازیم. درباره گسترش فضای مجازی نیز موافق هستیم اما فضای مجازی محدودیت‌ها و حساسیت‌های خاص خود را دارد.وی درباره ریشه‌دارکردن نشریه و پرداختن به موضوعات نوجوانان و جوانان به چندین ضمیمه شهرآرا اشاره کرد و گفت: کوله‌پشتی مربوط به کودک و نوجوانان است که در حال حاضر گروه‌هایی متشکل از افراد بین 8 تا 11 سال دوره‌های آموزش کوله‌پشتی‌نویسی را می‌گذرانند تا در آینده همین افراد قلم به دست گیرند.
«میلان» و «مدرسه‌زندگی» نیز درباره حوزه‌ جوانان مطالب ارائه می‌دهد. با وجود این سعی می‌‌کنیم در محلات هم به آن‌ بپردازیم.سردبیرشهرآرامحله پیشنهاد ارائه کتاب‌های تصویری در مهدکودک‌ها و اختصاص ویژه‌نامه سلامت را مفید دانست و گفت: پس از مطرح‌کردن در هیئت مدیره شهرآرا و سنجش ظرفیت مهدکودک‌ها تلاش خواهیم کرد این طرح اجرایی شود. البته درباره مطالب طنز ما ضمیمه «پلخمون» را با محتوای طنز، پنجشنبه‌ها منتشر می‌ کنیم.وی به گرید جدید شهرآرامحله اشاره کرد و افزود: بحث نوآوری و نرم‌نویسی در شکل تازه شهرآرامحله رعایت شده است.
همچنین در صفحه8 شهرآرامحله ستون حرف مردم درج شده و در صفحه7 نیز قسمتی مربوط به پیگیری معضلات و مشکلات مردمی است. در واقع رسالت روزنامه شهرآرا پیگیری مطالبات مردم از مسئولان است. همچنین صفحاتی برای شناساندن چهره‌های خاص، مکان‌های گوناگون و معرفی تشکل‌ها در نظر گرفته شده است.
سلیمان‌نوری درباره انتشار پیش‌خبر در شهرآرامحله، تعامل و همکاری بیش از پیش مخاطبان را خواستار شد و بیان کرد: تولید محتوا در مناطق بسیار زیاد و حائز اهمیت است، دو نیروی مستقر در تحریریه منطقه نیاز به همکاری مخاطبان شهرآرامحله دارند و شما می‌توانید در قالب شهروندخبرنگار با آن‌ها تعامل داشته باشید و مراسم‌ها را با آن‌ها برای انعکاس در جریان بگذارید.
وی مشکل توزیع تمام روزنامه در مشهد را وابسته به تعداد کیوسک‌ها اعلام کرد و گفت: قبل از این مجوز کیوسک را شهرداری صادر می‌کرد اما اکنون به اداره ارشاد واگذار شده است و ساختار پیچیده‌ای دارد و درخواست ایجاد کیوسک با استقبال روبه‌رو نمی‌شود.
سردبیرشهرآرامحله به دیگر انتقادها و پیشنهادهای مطرح شده مخاطبان و فعالان اجتماعی، با صبر فراوان پاسخ داد و برای پیگیری آن‌ها قول مساعدت و همکاری ویژه داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->