یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند برنامه‌ریزی برای جلسات و قرارها با قابلیت جدید واتساپ Google Photos به زودی می‌تواند کیفیت ویدیوهایتان را بهبود دهد ویدئو | سگ رباتیک «بوستون داینامیکس» در لباس خزدار! ویدئو | اضافه‌شدن بچه غول به کلش آو کلنز! رایتل، تنها اپراتوری که سرعت اینترنت ۴G را افزایش داده است مرورگر محبوب Arc بالاخره برای ویندوز هم منتشر شد الگوریتم جدید اینستاگرام به محتواهای دست اول اهمیت می‌دهد هوش مصنوعی آرتروز را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد | التهاب محرک اصلی آسیب مفصلی در آرتروز گذری بر خدمات ارزنده پروفسور علی اکبر جلالی ملقب به «پدر فناوری اطلاعات ایران» | سرعت به وقت خدمت ویژگی جدید Community Game Help برای پلی‌استیشن ۵ منتشر شد | راهنمای ویدئویی بازی‌ها رباتی که برای یادگیری رفتار انسان فقط به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد! + ویدئو معرفی بازی «مردم پنهان» Hidden Folks (اندروید، IOS) + دانلود نسخۀ جدید ناتینگ فون ۲a رونمایی شد + مشخصات و قیمت سرانجام گوگل پلی می‌تواند دو برنامه را به طور همزمان دانلود کند بسیاری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض در iOS ۱۸ به‌روز می‌شوند سامسونگ اولین گوشی اندرویدی‌اش را ۱۵ سال پیش رونمایی کرد کدام مناطق و محلات مشهد دارای اینترنت فیبر نوری هستند؟ جزئیاتی تازه از قابلیت AI Explorer در ویندوز ۱۱ تریلر نسخه Early Access بازی No Rest for the Wicked

با این نقشه تعاملی حیرت‌انگیز، در زمان سفر کنید و قدیمی‌ترین کهکشان‌‌ها را ببینید

• ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۷
ستاره‌شناسان داده‌های ۱۵ ساله تلسکوپ «نقشه‌برداری آسمانی دیجیتال اسلون» (Sloan Digital Sky Survey) از آسمان را در یک نقشه تعاملی قابل‌مشاهده جمع آوری کرده‌اند که در ادامه می‌توانید ببینید.
شهرآرانیوز - این نقشه شامل انبوهی از اجرام کیهانی، مانند اختروش‌های آبی درخشان و کهکشان‌های بیضوی قرمز است.

اینجا می توانید نقشه را بررسی کنید.

بریس منارد، اخترفیزیکدان دانشگاه جان هاپکینز و خالق نقشه، درباره آن گفته‌ است:

«اخترفیزیکدانان در سراسر جهان سال‌هاست که این داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند که منجر به هزاران مقاله و اکتشاف علمی شده است. اما هیچ کس برای ایجاد نقشه ای که زیبا، از نظر علمی دقیق و قابل دسترس برای همه باشد، وقت نگذاشته است. هدف ما در اینجا این است که به همه نشان دهیم جهان واقعاً چه شکلی است.»

مشاهدات این تلسکوپ در نیومکزیکو حدود ۲۰۰۰۰۰ کهکشان را به تصویر می‌کشد که هر کدام مملو از میلیارد‌ها ستاره و جهان‌های ناشناخته هستند. داده‌های این تلسکوپ در نقشه ساده‌سازی شده است، اما همین نقشه ساده بسیار پرجزئیات است. کهکشان راه شیری - کهکشانی با وسعت ۱۰۰۰۰۰ سال نوری که ما آن را خانه می‌نامیم - فقط یک پیکسل از این نقشه را تشکیل می‌دهد.

از لحاظ نظری، داده‌های زیربنایی نقشه ممکن است شامل ۴۰ کوینتیلیون سیاهچاله عجیب و غریب باشد که تخمین زده می‌شود در جهان قابل‌مشاهده باشند. البته سیاهچاله‌ها از نظر گرانشی آنقدر قوی هستند که نور نمی‌تواند از آن‌ها فرار کند، بنابراین به عنوان منابع نور در نقشه نشان داده نمی‌‎شوند. اما اختروش‌ها - هسته‌های کهکشانی بسیار درخشان - از سیاه‌چاله‌های بسیار پرجرم در مرکزشان نیرو می‌گیرند و آن‌ها در نقشه قابل مشاهده هستند.

منارد گفته است: «ما به دیدن تصاویر نجومی که یک کهکشان را نشان می‌دهند عادت کرده‌ایم. اما چیزی که این نقشه نشان می‌دهد مقیاس بسیار بسیار متفاوتی دارد.»

کاربران می‌توانند روی نقشه به سمت بالا حرکت کنند و اساساً در زمان سفر کنند تا اجرام قدیمی‌تر را ببینند. یک نمودار در نقشه وجود دارد که به کاربر می‌گوید چقدر در زمان عقب رفته است.

متأسفانه نمی‌توانید روی کهکشان‌های جداگانه کلیک کنید تا بفهمید آن‌ها نامشان چیستیا دقیقا کجای کیهان قرار دارند، اما نقشه درعملی‌کردن هدف خودش خوب است: نشان‌دادن کوچک‌بودن ما در مقایسه با تاریخ جهان و تمام محتویات کیهانی.