"تل‌آویو سقوط کرد"؛ درباره رمانی که تصویر مشاهده آن توسط رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب منتشر شد امیر کویت فرمان تشکیل کابینه جدید را صادر کرد برنامه جهانی غذا نسبت به آوارگی مجدد ساکنان نوار غزه هشدار داد "یاسین رامین" به ۳ سال حبس محکوم شد بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار اعضای هیئت‌علمی کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: همه ائمه علیهم‌السلام به‌دنبال ایجاد حاکمیت اسلامی بودند + فیلم برکناری وزیر دفاع روسیه به درخواست پوتین کشته‌شدن ۵ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی: کل غزه را هم نابود کنیم، به پیروزی نخواهیم رسید ۴ عملیات گروهان‌های قدس علیه اشغالگران اسرائیلی در جبالیا بایدن: ترامپ کاملا از تعادل خارج شده است رئیس ستاد ارتش اسرائیل مسئولیت شکست ۷ اکتبر را پذیرفت تیراندازی در آلاباما آمریکا | ۳ نفر کشته و ۱۲ تَن زخمی شدند شهادت ۵۰۰ تن از پزشکان و نیروهای بهداشتی و درمانی در غزه حمله راکتی از غزه به شهر اشغالی سدیروت معاون جدید پارلمانی رئیسی کیست؟ خانواده های اسرای صهیونیست خیابان منتهی به وزارت جنگ را بستند قسام: خانه بمب‌گذاری‌شده را به روی نظامیان فراری دشمن منفجر کردیم پایان کار حسینی در معاونت پارلمانی ریاست جمهوری
سرخط خبرها

آیا شیخ زکزاکی درگذشت؟

  • کد خبر: ۱۳۹۶۱۱
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴
آیا شیخ زکزاکی درگذشت؟
اکانت توییتری منتسب به دختر شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه از فوت پدرش خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، اکانت توییتری منتسب به دختر شیخ زکزاکی از فوت پدرش خبر داد.

آیا شیخ زکزاکی درگذشت؟

این درحالی است که دقایقی پس از انتشار این توئیت، دختر شیخ ابراهیم زکزاکی در گفتگو با خبرگزاری مهر، خبر منتشر شده به نقل از توئیتر منتسب به وی در زمینه درگذشت پدرش را تکذیب کرد و گفت: من هیچ حساب کاربری در توئیتر ندارم.

به گزارش شهرآرانیوز، ابراهیم یعقوب زَکزاکی روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه است. شیخ زکزاکی متولد ۵ مه ۱۹۵۳ و روحانی شیعه و رهبر جنبش اسلامی شیعیان نیجریه است. او مدت‌ها به اتهام فتنه و اخلال در نظم عمومی در زندان حکومت نیجریه به سر برده و هوادارانش برای آزادی او با حکومت مرکزی درگیر شدند.

وی در شهر زاریا در ایالت کادونا، شمالِ غربی نیجریه به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۹ در رشته اقتصاد از دانشگاه احمد بلولیسانس گرفت. پیش از دانشگاه دو سال در مدرسه استانی عربی و چهار سال (۱۹۷۱–۱۹۷۵)  در مدرسه معروف مطالعات عربی در کانو درس خوانده بود. آموزش اولیه اسلامی-قرآنی را نزد علمای مختلف در حوزه‌های زاریا به پایان رسانده بود.

زکزاکی از بدو ورود به دانشگاه فعالیت سیاسی را آغاز کرد. سال‌های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ میلادی دبیرکل انجمن دانشجویان مسلمان نیجریه در پردیس اصلی دانشگاه احمدو بود. سال ۱۹۷۹، معاون امور بین‌الملل کمیته ملی همین انجمن شد. چیزی به پایان دوران دانشجویی‌اش نمانده بود که در ایران انقلاب شد. هم‌زمان جنبشِ اسلامیِ نیجریه هم که تحت تأثیر امام خمینی(ره) بود، شکل گرفت.

زکزاکی از چهره‌های اصلی اعتراض‌های سراسری دانشجویی بود که می‌خواستند قوانین شرع در بازبینی قانون اساسی نیجریه لحاظ شود. فعالیت زکزاکی در دوران دانشجویی به دانشگاه محدود بود، اما بعد از فارغ‌التحصیلی به شهر‌ها و روستا‌ها گسترش یافت.

شیخ زکزاکی چندین بار به اتهام فتنه و اخلال در نظم عمومی زندانی شد. زکزاکی در همه حکومت‌های نیجریه از اوباسناجو و شاجاری و بوهاری گرفته تا بابانگیدا و آباچا او را حبس کرده‌اند. روی‌هم رفته ۹ سال در ۹ زندان کشور به سر برده – از جمله زندان انوگو (۱۹۸۱–۱۹۸۴)، زندان پورت هارکورت، و زندان کادونا. سپتامبر ۲۰۰۹، حکومت آباچا وی را زندانی و مرکز اسلامی و محل سکونتش را در زاریا خراب کرد.

در روز ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیةالله و منزل، شیخ ابراهیم زکزاکی نیز زخمی شد و توسط ارتش دستگیر و زندانی شد. ارتش نیجریه علت را تلاش هواداران شیخ برای ترور رئیس ستاد ارتش نیجریه در منطقه زاریا اعلام کرد.

بر اساس حکم دیوان عالی نیجریه، شیخ زکزاکی رهبر جنبش شیعیان باید فوراً آزاد شود. این حکم توسط گابریل کولاول در دوم دسامبر سال ۲۰۱۶ صادر شد. در هنگام صدور حکم، وی استدلال مخالفان مبنی بر تحت حفظ بودن وی برای محافظت از وی را رد کرد. در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ دادگاه نیجریه با آزادی و انجام سفر خارجی شیخ زکزاکی برای درمان موافقت کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->