تصادف اتوبوس با تریلی در کرمانشاه یک فوتی و ۱۱ مصدوم برجا گذاشت تولد لاکچری در سومین روز خاص قرن جدید! جزئیات تکان‌دهنده از اردوی وحشت در استخر مرگ برنامه جدید امتحانات پایه ششم و نهم اعلام شد (یکم خرداد ۱۴۰۳) نام‌گذاری بیمارستان ۲۰۴ تختخوابی نیشابور به‌نام «سیدالشهدای خدمت» انفجار مین در ارتفاعات مرزی آذربایجان غربی یک کشته و ۲ زخمی برجای گذاشت (یکم خرداد ۱۴۰۳) زلزله قدرتمند اندونزی را لرزاند (یکم خرداد ۱۴۰۳) طرح سلامت خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین اقدامات شهید آیت الله رئیسی بود کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان
سرخط خبرها

رشد سریع کانون‌های فرسایش بادی در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۱۶۹۱۳۶
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶
رشد سریع کانون‌های فرسایش بادی در خراسان رضوی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: شمار کانون‌های فرسایش بادی از ۱۵ مورد در ۲۰ شهرستان به مساحت ۷۶۸ هزار هکتار در سال ۹۷ به ۳۰ کانون در ۲۳ شهرستان به مساحت ۱.۲ میلیون هکتار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

محسن فنودی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز افزود: هشت میلیون هکتار از اراضی کل استان، اراضی ملی تحت مدیریت این اداره کل است که به تعبیر دیگر حدود ۶۹ درصد اراضی تحت مدیریت دارای اقلیم بیابانی هستند.

وی اظهار کرد: از مجموع اراضی دارای اقلیم بیابانی در استان معادل ۱.۲ میلیون هکتار را کانون‌های فرسایش بادی تشکیل می‌دهند که به تعداد ۳۰ کانون در ۲۳ شهرستان استان قابل تقسیم است.

این مسوول با بیان اینکه ۱۷ درصد از مساحت کل بیابان‌های ایران در این استان شرقی کشور قرار دارد، گفت: بیابان به مناطقی اطلاق می‌شود که اقلیم فراخشک و خشک با متوسط بارندگی سالانه کمتر از ۱۵۰ میلیمتر دارند و درصد پوشش گیاهی آن‌ها کمتر از ۱۰ درصد است.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان رضوی با بیان اینکه رشد کانون‌های فرسایش بادی در استان سریع است، گفت: شمار این کانون‌ها از ۱۵ مورد در ۲۰ شهرستان به مساحت ۷۶۸ هزار هکتار در سال ۹۷ به ۳۰ کانون در ۲۳ شهرستان به مساحت ۱.۲ میلیون هکتار در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای مبارزه با روند بیابان زایی در استان انجام شده است، گفت: تا کنون ۵۹۲ هزارهکتار جنگل بیابانی در استان ایجاد شده است که از این حیث خراسان رضوی رتبه نخست کشور را دارد.

فنودی در خصوص اجرای طرح ترسیب کربن نیز گفت: در سنوات گذشته در شهرستان‌های بجستان و سبزوار در این زمینه بسیار خوب کار شد و در سال گذشته نیز در شهرستان خواف ۲۰۰ هکتار مطالعات ترسیب کربن انجام شده که در این راستا ایجاد یک سایت اجرای این طرح در سطح هفت روستا با مشارکت روستاییان و بسیج جوامع محلی در دست برنامه‌ریزی و اقدام است.

وی افزود: همچنین در شهرستان گناباد از محل اعتبارات سال گذشته اجرای این طرح در سطح ۲۰۰ هزار هکتار در حال اقدام است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->