حضور ۶۵ رسانه بین‌المللی در مشهد برای پوشش مراسم تشییع رئیس‌جمهور خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران
سرخط خبرها

حال وهوای سینماهای مشهد در روز چهارم جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر: ۱۷۲۰۴
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
حال وهوای سینماهای مشهد در روز چهارم جشنواره فیلم فجر
ریز و درشت حاشیه‌های هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد تا روز چهارم را در گزارش زیر بخوانید.
زوزنی، افخمی راد- دومین و سومین روز جشنواره فیلم فجر مشهد، با اکران فیلم‌هایی، چون «درخت گردو»، «شنای پروانه»، «خروج»، «خوب، بد جلف ۲» و «سه کام حبس» همراه بود؛ فیلم‌هایی که توانستند مخاطبان بسیاری را به سینما‌های شهر بکشانند و تنور جشنواره را داغ‌تر کنند.
همچنین با استقبال مخاطبان، چندین فیلم از‌جمله فیلم‌های «درخت گردو» و «شنای پروانه» در روز دوم و سوم به سیانس فوق‌العاده رسیدند.
در گزارش پیش‌رو نگاهی داریم به حال‌و‌هوای جشنواره در سینما‌های مشهد در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ بهمن‌ماه.

شور و هیجان در گلشن
روز دوم جشنواره فیلم فجر مشهد در سینما‌گلشن روز شلوغی بود و در این روز، ۳ فیلم «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «شنای پروانه» اثر محمد کارت و «ابر بارانش گرفته» ساخته مجید برزگر به نمایش درآمد. در این‌میان ۲ سیانس اول این سینما که به فیلم‌های «خروج» و «شنای پروانه» اختصاص داشت، با استقبال خوب مخاطبان رو‌به‌رو شد، به‌طوری‌که سالن یک سینما‌گلشن در هر دو فیلم مملو از تماشاگر بود.
فیلم «خروج» که در سیانس اول نمایش داده شد، توانست نظر برخی مخاطبان را جلب کند، اما برخی دیگر از این فیلم ناراضی بودند.
مخاطبی که می‌گفت به‌اجبار دوستش به تماشای این فیلم آمده است، نظرش را درباره فیلم این‌گونه بیان کرد: برای من فقط بازی فرامرز قریبیان جذاب و خوب بود. به نظر من حاتمی‌کیا مدت‌هاست که نتوانسته فیلم خوبی بسازد.
او درباره حال و هوای جشنواره و بلیت‌های آن نیز توضیح داد: با‌وجود افزایش قیمت‌ها، جشنواره مثل هرسال، توانسته مخاطبان خاص خود را به سینما‌ها بکشاند. فکر می‌کنم کسانی که طرفدار سینما هستند در‌هرحال بلیت این رویداد را خریداری می‌کنند. همین موضوع باعث شده است قیمت‌ها راحت و بدون دردسر افزایش یابد.
خانم جوانی نیز که فیلم «خروج» را دوست داشت، گفت: به نظرم «خروج» داستان خیلی خوبی داشت و توانست مرا تحت تأثیر قرار دهد.

از جشنواره فجر همیشه استقبال می‌شود

محمدجواد استادی، رئیس اداره ارشاد مشهد، یکی از حاضران در پردیس سینمایی گلشن در روز دوم جشنواره فیلم فجر بود. او در گفتگو با شهرآرا درباره روند برگزاری جشنواره این‌طور توضیح داد: اگر بخواهیم تجربه سال گذشته و روز‌های ابتدایی جشنواره امسال را با هم مقایسه کنیم، باید بگویم امسال نظم بهتری نسبت‌به سال گذشته در جشنواره برقرار است. تلاش شده است تا با تقسیم فیلم‌ها در سینما‌ها و اختصاص یک سینما به‌عنوان سینما رسانه، هماهنگی و نظم بهتری در نحوه برگزاری جشنواره حاکم باشد.
به گفته او، آمادگی ارشاد در روز اول جشنواره نسبت‌به سال گذشته خیلی بهتر بوده و کار‌های اجرایی بهتر انجام شده است. استادی درباره استقبال مردم نیز گفت: استقبال مردم به کیفیت فیلم‌ها و علاقه آن‌ها بستگی دارد.
به نظرم باید اجازه دهیم روند جشنواره طی شود و براساس میزان حضور تماشاگر، استقبال را ارزیابی کنیم. در‌هرحال جشنواره فیلم فجر، مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است و مخاطبان ویژه خود را دارد؛ از‌این‌رو معمولا استقبال همیشه هست و امسال نیز همین‌طور است.

سیانس‌های پرفراز و نشیب

چهارشنبه‌ای که گذشت، سینما هویزه در دومین روز فعالیت خود در هفدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد، با نمایش فیلم‌های «ابر بارانش گرفته»، «لباس شخصی» و «درخت گردو» به کار خود پایان داد؛ ۳ سیانس پرفراز‌و‌نشیب با مخاطبانی متنوع و متفاوت که در هر ۳ سیانس تعدادشان کم یا به آن‌ها افزوده می‌شد.
مخاطبانی که به امید دیدن فیلمی به قوت «پرویز»، نخستین ساخته سینمایی مجید برزگر، برای تماشای دومین ساخته سینمایی او، «ابر بارانش گرفته»، به هویزه آمده بودند، چندان رضایت نداشتند.
صندلی‌های خالی سالن هم حکایت از این داشت که هنوز برزگر و سینمایش اقبال عمومی ندارد.
یکی از مخاطبان که جوانی سی‌و‌هفت‌هشت ساله بود، بعد‌از تماشای فیلم به ما گفت که این فیلم نزدیک به فضای جامعه ما نبوده است، درحالی‌که او برای دیدن جامعه به سینما می‌آید؛
«باور دارم که سینما باید آینه جامعه‌اش باشد و فیلم‌هایی از جنس «ابر بارانش گرفته»، فیلم‌هایی هستند که برای گروه‌های خاصی از جامعه همچون هنرمندان ساخته می‌شوند.».
اما سالن یک پردیس سینمایی هویزه، برای نمایش فیلم «لباس شخصی»، پُرتر از سیانس قبلی‌اش بود. اتفاقاتی از دهه‌۶۰ دستمایه نخستین فیلم سینمایی امیرعباس ربیعی قرار گرفته و آن را به یاری مؤسسه اوج جلو دوربین برده است. این فیلم به بخشی از فعالیت‌های حزب توده پس‌از انقلاب اسلامی تا فروپاشی آن می‌پردازد.
با اینکه تماشاگری از سالن سینما هنگام تماشای فیلم خارج نشد، از چهره درهم عموم تماشاچیان می‌شد فهمید از فیلم رضایت چندانی ندارند. خانمی جوان که به‌همراه همسرش به سینما آمده بود، به گریم بازیگران انتقاد کرد و گفت چهره‌پردازی فیلم باعث شده او مدام از فضای فیلم خارج شود.
خانمی دیگر که خود را مخاطب جدی سینما معرفی کرد، گفت «لباس شخصی» شبیه «ماجرای نیمروز» محمد‌حسین مهدویان بوده و تنها در انتخاب سوژه با آن تفاوت داشته است.
اما پسر جوانی که به‌همراه یکی‌دو تن از دوستانش به سینما آمده بود، درباره سوژه فیلم گفت: من می‌روم جست‌وجو می‌کنم ببینم بهرام افضلی (یکی از شخصیت‌های واقعی در فیلم) کیست. نمی‌دانستم این اتفاقات بعد‌از انقلاب رخ داده است؛ فیلم تشویقم کرد که بیشتر درباره آن دوران مطالعه کنم.
اما سیانس سوم هویزه در روز دوم که بلیت تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی، «خورشید»، را فروخته بود، «درخت‌گردو» مهدویان را به نمایش گذاشت و همین موضوع منجر به سردرگمی تعداد زیادی از مخاطبان فیلم «خورشید» شد.
در سایت سینماتیکت، بلیت‌فروشی ۲ فیلم «درخت گردو» و «خورشید» هم‌زمان انجام می‌شد، اما از‌آنجایی‌که «خورشید» به جشنواره نرسیده بود، «درخت گردو» اکران شد؛ بنابراین مخاطبان فیلم مجید مجیدی باید بلیت‌هایشان را نگه می‌داشتند تا زمانی‌که «پسرکشی»، جایگزین فیلم «خورشید»، به هویزه برسد. تعدادی نیز هزینه بلیت‌هایشان را پس گرفتند و به خانه بازگشتند.

روز غمگین اطلس

روز سوم هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد در سینما‌اطلس، با سیانس فوق‌العاده «درخت گردو» در ساعت‌۱۵ آغاز شد؛ فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان که در روز‌های آغازین سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر مشهد مورد‌توجه منتقدان و مردم قرار گرفت. این فیلم که روایت‌کننده داستانی واقعی از بمباران شیمیایی سردشت است، ساعت‌۱۵ روز پنجشنبه ۱۷‌بهمن با استقبال مردم، هم‌زمان در ۳ سالن پردیس سینمایی اطلس به نمایش درآمد.
بعد‌از پایان نمایش «درخت گردو» برخلاف فیلم‌های دیگر، مدت زیادی طول کشید تا سالن‌ها خالی شوند. گویی مردم از غم و درد داستانی که دیده بودند، بر صندلی‌هایشان میخکوب شده بودند. با خروج مردم از سالن‌های سینما، می‌توانستید صورت‌های مردمی را ببینید که از شدت گریه چشم‌هایشان سرخ شده و ورم کرده بود و کمتر کسی را می‌شد پیدا کرد که حس و حالی برای گفتگو داشته باشد.
پسر جوانی که به‌تن‌هایی به تماشای فیلم تازه مهدویان نشسته بود، نظرش درباره این فیلم را این‌گونه بیان کرد: فکر می‌کنم این فیلم برای مهدویان قدم رو به جلویی بود، به‌طوری‌که می‌تواند سیمرغ را برای او به همراه داشته باشد.
او که از طرفداران پروپا‌قرص جشنواره فیلم فجر است، نحوه تهیه بلیت را در جشنواره امسال، راحت‌تر از سال‌های قبل دانست. به نظر این مخاطب با افزایش سینما‌ها و تعداد سیانس فیلم‌ها، خیلی از مردم موفق شدند فیلم‌های جشنواره را ببینند.
فرد دیگری نیز که بسیار تحت تأثیر روایت تازه مهدویان قرار گرفته بود، از بازی پیمان معادی، بازیگر اصلی فیلم، به‌عنوان یکی از ماندگارترین بازی‌هایی که تا امروز در سینما دیده است، یاد کرد. به نظر او سیمرغ بازیگری امسال حتما باید به پیمان معادی برسد.

«خروج»، «سینما شهر قصه» و «سه کام حبس»، دیگر فیلم‌هایی بودند که روز سوم جشنواره در پردیس سینمایی اطلس به نمایش درآمدند. در‌این‌میان فیلم «سه کام حبس» که با بازی پریناز ایزدیار و محسن تنابنده و روایت داستانی درباره مواد مخدر، ساعت‌۲۲:۳۰ در سینما‌اطلس به نمایش درآمد، گرچه با استقبال خوب مردم روبه‌رو شد، به‌طوری‌که در سالن ۵ این سینما علاوه‌بر صندلی‌های اصلی، صندلی‌های اضافه برای تماشاگران در‌نظر گرفته شد، در ادامه و پس‌از اکران، آن‌چنان‌که باید، نتوانست رضایت حاضران را جلب کند.
مرد میان‌سالی که به‌همراه فرزندش به تماشای فیلم «سه کام حبس» نشسته بود، برای بیان نظرش درباره فیلم به گفتن جمله «وقت تلف‌کردن بود» اکتفا کرد. او گفت: قطعا ۲۰‌هزارتومان برای بلیت یک فیلم مبلغ زیادی است؛ به‌طور مثال یک خانواده پنج‌نفری برای دیدن تنها یک فیلم در جشنواره، باید ۱۰۰‌هزارتومان هزینه کند. این موضوع باعث می‌شود تعداد مخاطبان جشنواره کم‌کم ریزش پیدا کند.

خنده در سینما آفریقا با تنها کمدی جشنواره

سومین روز جشنواره فیلم فجر مشهد در سینما‌آفریقا با شادی و خنده همراه بود. در سیانس‌۱۷:۳۰ این سینما در روز پنجشنبه ۱۷ بهمن و در سالنی مملو از تماشاگر، فیلم «خوب، بد، جلف‌۲؛ ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسم‌خانی به نمایش درآمد. این فیلم که از آن به‌عنوان تنها کمدی امسال جشنواره یاد می‌شود، هرچند برخی تماشاگران را از لحاظ محتوایی راضی نکرد، بازهم توانست برای دقایقی، آن هم در‌میان فیلم‌های اجتماعی و تلخ امسال، خنده را بر لب مخاطبان بیاورد.  

یکی از تماشاگران که از طرفداران جشنواره فیلم فجر نیست و «خوب، بد، جلف‌۲؛ ارتش سری» تنها فیلمی است که در جشنواره امسال تماشا کرده است، گفت:، چون سری اول این فیلم را دوست داشتم، از زمانی‌که نام فیلم‌های جشنواره اعلام شد، به‌دنبال تهیه بلیت آن بودم و درنهایت نیز توانستم برای سینما‌آفریقا بلیت تهیه کنم. به نظر این مخاطب، فیلم پیمان قاسم‌خانی اثر خوبی بوده است و توانسته او را راضی کند.

اما دیگر تماشاگر این فیلم، نظری مخالف داشت و گفت: فیلم توانست در لحظاتی از مخاطبان خنده بگیرد، ولی حرفی برای گفتن نداشت و حتی از سری اول آن فیلم ضعیف‌تر بود. او درباه قیمت بلیت‌های جشنواره امسال نیر توضیح داد: ۲۰‌هزار تومان مبلغ زیادی است، اما زمانی‌که بلیت عادی سینما ۱۵‌هزار تومان است، طبیعی است برای جشنواره قیمت بیشتری درنظر گرفته شود.

گفتنی است «پدران»، «آتابای» و «ابر بارانش گرفت» دیگر فیلم‌هایی بودند که روز سوم جشنواره در سینما‌آفریقا به نمایش درآمدند، اما با استقبال چندانی روبه‌رو نشدند.

«عامه‌پسند» بالاخره در مشهد اکران شد

روز گذشته هم‌زمان با چهارمین روز جشنواره فیلم فجر مشهد، «عامه‌پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی در سینما‌های گلشن و ویلاژتوریست اکران شد تا فهرست فیلم‌های جشنواره هفدهم، از فهرست فیلم‌های کاخ جشنواره در پایتخت، چیزی کم نداشته باشد. پس از آنکه محمدرضا محمدی، دبیر جشنواره فیلم فجر در مشهد اعلام کرد عوامل فیلم «عامه‌پسند» علاقه‌ای به اکران فیلمشان در مشهد ندارند، بیرقی واکنش تندی به این موضوع نشان داد و خواستار نمایش فیلمش در مشهد شد. همچنین این کارگردان روز گذشته در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد بنا دارد، «عامه‌پسند» را به‌احترام مخاطبان مشهدی به‌صورت لایو به نمایش بگذاردکه این اقدام او با همراهی و همدلی سینماگران بسیاری از‌جمله نوید محمدزاده، امیر جدیدی، سحر دولتشاهی، ساره بیات و پریناز ایزدیار همراه شد. اما درنهایت پس‌از اکران «عامه‌پسند» در ۲ سینمای گلشن و ویلاژتوریست مشهد، بیرقی از این کار خود منصرف شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->