هند به دنبال توافق بلندمدت با ایران در بندر چابهار است حاشیه‌های حضور رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ "تل‌آویو سقوط کرد"؛ رمانی که تصویر مشاهده آن توسط رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب، منتشر شد امیر کویت فرمان تشکیل کابینه جدید را صادر کرد برنامه جهانی غذا نسبت به آوارگی مجدد ساکنان نوار غزه هشدار داد "یاسین رامین" به ۳ سال حبس محکوم شد بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) دیدار اعضای هیئت‌علمی کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) با رهبر معظم انقلاب | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: همه ائمه علیهم‌السلام به‌دنبال ایجاد حاکمیت اسلامی بودند + فیلم برکناری وزیر دفاع روسیه به درخواست پوتین کشته‌شدن ۵ تروریست پ‌ک‌ک در سوریه و عراق حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان یک مقام ارشد نظامی رژیم صهیونیستی: کل غزه را هم نابود کنیم، به پیروزی نخواهیم رسید ۴ عملیات گروهان‌های قدس علیه اشغالگران اسرائیلی در جبالیا بایدن: ترامپ کاملا از تعادل خارج شده است رئیس ستاد ارتش اسرائیل مسئولیت شکست ۷ اکتبر را پذیرفت تیراندازی در آلاباما آمریکا | ۳ نفر کشته و ۱۲ تَن زخمی شدند شهادت ۵۰۰ تن از پزشکان و نیروهای بهداشتی و درمانی در غزه حمله راکتی از غزه به شهر اشغالی سدیروت معاون جدید پارلمانی رئیسی کیست؟
سرخط خبرها

توسعه دیپلماسی اقتصادی در دستور کار سفارتخانه‌های ایران قرار می‌گیرد

  • کد خبر: ۱۷۶۴۶۸
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
توسعه دیپلماسی اقتصادی در دستور کار سفارتخانه‌های ایران قرار می‌گیرد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تدوین طرحی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی در سایر کشورها خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی سعادتی بیشه سری با اشاره به بررسی طرحی در کمیسیون امنیت ملی مجلس برای توسعه دیپلماسی اقتصادی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از مباحثی که خواست بیشتر ارگان‌ها و قوای سه‌گانه به ویژه وزارت امور خارجه است و رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها به آن اشاره فرمودند، افزایش عزت، بزرگی ملت و اقتدار نظام اسلامی در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش ارتباط با سایر کشور‌های دنیا به جزء رژیم صهیونیستی و کشور‌هایی که در تلاش برای تحمیل سلطه به جمهوری اسلامی هستند، از جمله سیاست‌های ما برای توسعه اقتصادی در بخش‌های مختلف است. برهمین اساس طرح الزام دولت به طراحی و اجرای دیپلماسی اقتصادی با رویکرد تقویت زنجیره‌های ارزش در حوزه صنعتی، تولیدی و خدماتی از مدت‌ها پیش در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد.

وی تاکید کرد: در مدت بیش از چهار دهه که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، فعالیت بخش سیاسی سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران همیشه نسبت به حوزه اقتصادی آن پررنگ بوده است. این موضوع سبب شد برای استفاده بیشتر از قابلیت اقتصادی سفارتخانه‌های ایران در سایر کشور، این طرح تدوین شود.

نماینده مردم بابل در مجلس با بیان اینکه در تدوین این طرح، نظرات کارشناسی دستگاه‌های مختلف گرفته شده است، تصریح کرد: وزارتخانه‌های امور خارجه، دفاع، اطلاعات، کشور، مسوولان سازمان توسعه تجارت، مرکز پژوهش‌های مجلس و سایر دستگاه‌ها برای تدوین طرح نظرات و پیشنهادات جامع خود را بیان کردند.

سعادتی ادامه داد: البته بیشتر سفرا در کشور‌های مختلف، پیش بردن برخی از برنامه‌های اقتصادی را در دستور کار دارند، ولی اینکه برنامه مدونی برای راهبرد‌ها و اهداف تعیین شده در نظر گرفته شود، کمتر در وزارت امورخارجه دیده شده است.

این نماینده مجلس، شناسایی منابع کشور‌های مختلف در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی و بهبود ارتباط با مسوولان، شرکت‌های دولتی و خصوصی آن‌ها را از جمله مسائل دیده شده در این طرح عنوان کرد و گفت: بسیاری از کشور‌های خارجی علاقه و انگیزه بسیاری برای افزایش ارتباط اقتصادی با جمهوری اسلامی دارند و در این زمینه سفرای ایران می‌توانند نقش ارزنده‌ای در بهبود این روابط ایفا کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: هدف این طرح نظام‌مند شدن فعالیت بخش اقتصادی سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی است. چرا که ایران جایگاه ممتازی برای سایر کشور به دلیل موقعیت استراتژیک خود دارد و فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی سفارتخانه‌ها سبب تحولات مثبتی برای کشور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مقدمات این طرح در کمیسیون مطرح شده و در جلسات آینده جزییات آن با بهره بردن از نظرات سایر دستگاه‌ها برای تدوین طرح جامع گرفته می‌شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->