نخستین گروه از زائران حج تمتع امشب به عربستان می‌روند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس جمهور میهمان مراسم اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) در مشهد مدال طلای کشتی‌گیر قهرمان جهان به موزه حرم مطهر رضوی اهدا شد دانش آموزان استثنایی زیارت اولی میهمان ویژه امام رئوف شدند «زیر سایه خورشید» با ۱۱ هزار برنامه در ۲۱۰۰ نقطه کشور تکیه مجازی | مدیری که به خادمی‌اش افتخار می‌کند نشانی خط‌های سفید انسان در براده‌های آینه حلال و حرام مالی در باور‌های دینی سِرّ دلدادگی به شاه خراسان دبیر کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع): فرهنگ رضوی منبعی انگیزه‌بخش برای عدالت‌خواهان جهان است دعوت فرهیختگان از ۴ قاره جهان به کنگره جهانی حضرت رضا(ع) قرائت پیام سه مرجع عالی‌قدر تقلید در افتتاحیه کنگره جهانی حضرت‌رضا(ع) قاب‌هایی برای نمایش پیوند دیرینه همسایگان امام رضا (ع) با قرآن آغاز جشن‌های باشکوه دهه کرامت در بهشت هشتم | بارگاه منور رضوی آماده پذیرایی از زائران ثامن‌الحجج(ع) ثبت یک رفاقت ۵‌نفره دیرینه‌شناسی اخلاق تفسیر درباره جایگاه معارف امام‌رضا (ع) در نظام فکری تشیع| معارف رضوی، اندیشه‌ممتاز بشری است ویدئو | وقتی خواننده‌های مطرح کشور برای امام رضا(ع) می‌خوانند
سرخط خبرها

مصادیق حق‌الناس در پیاده‌روی اربعین

  • کد خبر: ۱۸۱۷۸۰
  • ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
مصادیق حق‌الناس در پیاده‌روی اربعین
در این یادداشت کوتاه به چند نمونه از اتفاقات مبتلابه و پرتکرار راهپیمایی اربعین اشاره می‌کنیم که جا دارد افراد در این سفر، توجه بیشتری به موضوع حق‌الناس بکنند.

دستور درباره رعایت حق‌الناس و حساسیت دربرابر حقوق مردم، یکی از زیبایی‌های دین ماست و یکی از درس‌های بزرگ امام‌حسین (ع) و عاشورای سیدالشهدا (ع) نیز هست.

موسى‌بن‌عمیر از پدرش نقل می‌کند که «امام‌حسین (ع) [در روز عاشورا]به من فرمودند: میان همه یارانم اعلام کن هرکه دَیْنى برعهده دارد، با من کشته نشود؛ زیرا من از رسول خدا (ص) شنیدم فرمودند: «هرکه از دنیا برود و دَیْنى بر ذمه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته می‌شود».

در نقل دیگرى از عمیر انصارى آمده است: «امام‌حسین (ع) به من فرمود: میان مردم اعلام کن هرکه بدهکار است، در رکاب من پیکار نکند؛ زیرا هرکه از دنیا برود درحالى‌که دینى برعهده‌اش باشد که چاره‌اى براى آن نکرده باشد، گرفتار دوزخ می‌شود»، بنابراین این روز‌ها که خیلی از دوستداران و شیعیان امام‌حسین (ع)، زمزمه رفتن به کربلا و راهپیمایی میلیونی اربعین را دارند، رعایت حق‌الناس، اهمیت دوچندانی در این جمعیت پرشور پیدا می‌کند؛ موضوعی که رعایت نکردن آن می‌تواند چالش‌های بدی را برای زائران و فضای زیارت رقم بزند و چهره معنوی سفر را مخدوش کند.

در این یادداشت کوتاه به چند نمونه از اتفاقات مبتلابه و پرتکرار راهپیمایی اربعین اشاره می‌کنیم که جا دارد افراد در این سفر، توجه بیشتری به موضوع حق‌الناس بکنند.

۱- سعی کنید تا جایی که امکان دارد، در مسیر بار خود را به دوش دیگران نیندازید که اهل‌بیت (ع) از این موضوع نهی کرده‌اند.

۲- رعایت بهداشت فردی که همیشه واجب است، در این سفر ضرورت بیشتری می‌یابد؛ چون در مکان‌های عمومی و در مجاورت سایر زائران هستید و ممکن است بدون رعایت آن به دیگران آسیب یا آزاری برسانید.

۳- به‌طورکلی در این سفر معنوی باید به فکر و یاد خدا بود و استفاده از خوراکی‌های مختلف با وجود فراوانی، باید در حد ضرورت باشد تا خدای‌نکرده دچار عوارض بعدی نشویم. همچنین گاهی بعضی افراد، بیشتر از نیاز خود از غذا‌هایی که رایگان برای زوار وجود دارد، برمی‌دارند و ضمن اسراف، این حق را از دیگران ضایع می‌کنند و نمی‌گذارند این غذا که با عشق تهیه شده است، به استفاده صحیح خود برسد.

۴- در زمان استفاده از مکان‌های عمومی هم خیلی باید رعایت کنیم که با سروصدا مزاحم دیگران نباشیم یا خدای‌نکرده از دخانیات در مجاورت دیگران استفاده نکنیم یا آنکه با استفاده غیرمعمول از وسایل موکب، حق دیگر زائران را از بین نبریم و به‌طورکلی در مکان‌های استراحتی که در موکب‌ها یا منزل افراد وجود دارد، باید حداقل زمان را برای توقف درنظر بگیریم و به صاحبخانه‌ای که با عشق این کار را انجام می‌دهد، در رفتار و استفاده از لوازم منزل، احترام بگذاریم.

۵- در مکان‌های شلوغ باید با نهایت صبر و آرامش رفتار کنیم که نکند شخصی در اطراف ما آسیب ببیند یا فشار و ضربه‌ای به او وارد شود. نکته دیگر این است که از وسایل شخصی زائری دیگر بدون اجازه، استفاده نکنیم و در مواقعی که برای گرفتن امکانات و خدمات صف بسته می‌شود، حق‌تقدم را حتما رعایت کنیم که در تمام این مواقع نکات ریز حق‌الناس وجود دارد که رعایت نکردن آن اجر زیارت ما را از بین می‌برد و باعث می‌شود نتوانیم عنایت حضرت سیدالشهدا (ع) را در این سفر معنوی کسب کنیم.
از خداوند بزرگ می‌خواهیم که همه ما را در زمره عزاداران و زائران واقعی آن حضرت قرار بدهد. ان‌شاءا...!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->