خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

داستان‌هایی کوتاه درباره زندگی امام حسن عسکری (ع) در «باد یمانی»

  • کد خبر: ۱۸۵۶۴۴
  • ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
داستان‌هایی کوتاه درباره زندگی امام حسن عسکری (ع) در «باد یمانی»
کتاب «باد یمانی» مجموعه داستان‌های کوتاهی درباره زندگی، کرامات و معجزات امام یازدهم شیعیان، حضرت امام حسن عسکری (ع) است.

به گزارش شهرآرانیوز، «باد یمانی» شامل هشت داستان کوتاه با عنوان‌های «ماجرای درختان سیب»، «ماجرای رگ زدن»، «ماجرای پارچه‌ها»، «ماجرای شتر»، «ماجرای ابریشم»، «ماجرای اسب»، «ماجرای سکه‌ها» و «ماجرای به دنیا آمدن» است که داستان‌ها به بیان بخش‌هایی از زندگی، کرامات و معجزات امام حسن عسکری (ع) می‌پردازد.

نویسنده این اثر محمدرضا عابدی شاهرودی سعی کرده داستان‌ها و روایاتی را انتخاب کند که از عناصر شگفتی برخوردار و برای مخاطب جذاب باشد. در این داستان‌ها روایات معجزات و کرامات امام حسن عسکری (ع) در دیدار با اشخاص مختلف بیان می‌شود. به طور مثال در اولین داستان «ماجرای درختان سیب» داستانی از دیدار علی بن ابراهیم از فقیران و مستمندان شهر که واقفی مذهب بود، روایت می‌شود که بدون اینکه از امام کمک مالی بخواهد حضرت به همان میزان که او برای رفع مشکلات مالی پول لازم دارد به او و پسرش می‌دهند.

داستان دوم نیز روایت رگ زدن «عبدا» از طبیبان حاذق نصرانی است که با ماجرا‌هایی شگفت حین رگ زدن امام حسن عسکری (ع) مواجه می‌شود که باورش برایش سخت است. در داستان سوم نیز نحوه دیدار محمد پسر یحیی پارچه فروش با امام حسن عسکری (ع) بیان می‌شود که حضرت از او پارچه‌های را خریداری می‌کند و او نیز با چشم خود در برخورد با امام، معجزاتی از ایشان را می‌بیند و تا پایان کتاب نیز این شیوه روایت داستان‌ها ادامه دارد. داستان‌ها بسیار ساده شروع می‌شوند.

در این داستان‌ها ما با راوی روبه‌رو هستیم که در روایت‌ها دخالت می‌کند، در جا‌هایی به حدیث نفس با مخاطب کتاب می‌پردازد و در مواقعی حتی او خواننده را مخاطب قرار می‌دهد و از او سوال می‌کند یا ذهنش را می‌خواند! نویسنده علاقه‌مند به راوی مدرن در کار است؛ اما شیوه شخصیت‌پردازی و فضاسازی همچنان سنتی است و در جا‌هایی با تحول روحی مواجه هستیم. نویسنده گاه به گاه تلاش می‌کند روایتش از آدم‌های هر قصه را به مسیر‌های فرعی‌ای بکشاند که احتمالا از نظرش به جذابیت داستان کمک کرده است.

مثلا بر اسامی افراد و اشخاص و اینکه چرا اسم بیشتر شخصیت‌ها «احمد» یا «محمد» است، توقف می‌کند و با طرح مباحثی که به روند داستانش ارتباطی ندارد، ذهن خواننده را درگیر می‌کند. هرچند این کتاب با موضوع «داستان مذهبی» برای مخاطب بزرگسال نوشته شده؛ اما نوع روایت، حکایات و زبان ساده و توضیحاتی که نگارنده به کار گرفته، می‌تواند آن را به کتابی مختص گروه سنی نوجوان و جوان بدل کند.

کتاب «باد یمانی» همانگونه که در پشت جلد آن آمده است: «نسیمی در حد توان از بی نهایت اقیانوس معارف امام یازدهم است که سعی کرده گوشه‌ای کوتاه از زندگی آن بزرگوار را به رشته تحریر درآورد و به شیعیان ایشان بشناساند».

کتاب «باد یمانی» که نسخه صوتی آن نیز تولید شده است توسط موسسه انتشاراتی به‌نشر آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است. محمدرضا عابدی شاهرودی نویسنده این اثر متولد سال ۱۳۵۹ و پژوهشگر علوم اسلامی است که کتاب دیگر او با عنوان «زندان زاهر» با محوریت زندگی امام موسی کاظم (ع) در به‌نشر منتشر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->