سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد خطاب به رئیس جمهور: با بودجه ۵۶ همتی نمی‌شود این شهر را مدیریت کرد فضاآرایی‌های شهری مشهد در دهه کرامت ۱۴۰۳ بسیار پررنگ خواهد بود سرویس‌دهی ویژه ناوگان اتوبوس‌رانی مشهد به‌مناسبت روز گرامیداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گلایه شهروندان محله مهرآباد مشهد از مجهزنبودن زمین‌های ورزشی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری خراسان رضوی در مشهد ۶۰ هکتار از زمین‌های بلاتکلیف حاشیه شهر مشهد تعیین تکلیف شد هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط سالم قرار دارد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۹۶۱ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۰ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، هاشمیه و ملک‌آباد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو | خودمانی با یک راننده‌اتوبوس خانم برگزاری جشنواره فرهنگی و ورزشی «هشت بهشت» در پارک ملت مشهد مقدس + فیلم ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد در دهه کرامت به ۷۰ درصد رسید ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ایده‌پردازی برای حل مشکلات حاشیه‌نشینی در شهر مشهد

  • کد خبر: ۱۸۸۴۴۰
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
ایده‌پردازی برای حل مشکلات حاشیه‌نشینی در شهر مشهد
مدیریت شهری با برگزاری رویداد ملی «تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها» در محلات حاشیه مشهد به‌دنبال مشارکت با دانشگاه برای حل مشکلات این محدوده است.

به گزارش شهرآرانیوز تقریبا از یک دهه پیش تا امروز، کلان‌شهر‌های کشور ازجمله مشهد، درگیر معضل پیچیده و چندوجهی حاشیه‌نشینی شده‌اند؛ مشکل و معضلی که نه‌تن‌ها در همه این سال‌ها از شدت آن کاسته نشده، بلکه روزبه‌روز بیشتر هم شده و تا آنجا پیش رفته است که امروز بیش از یک‌سوم جمعیت مشهد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و این شهر از این نظر درمیان سایر شهر‌های ایران رکورددار است.

در طول این سال‌ها، راهکار‌های مختلفی برای کاهش حاشیه‌نشینی و تغییر شکل‌وشمایل این بافت امتحان شده، اما اثرگذار نبوده است و حالا سازمان بازآفرینی شهرداری مشهد و دانشگاه آزاد اسلامی درقالب برنامه علمی «رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها» در محلات حاشیه مشهد قرار است با یک هم‌افزایی مشترک و علمی از مشکلات حاشیه شهر مشهد گره‌گشایی کنند. در این رویداد که با محوریت پنج محله کم‌برخوردار شهیدبهشتی، شهیدباهنر، خواجه‌ربیع، گلشهر و خلج برگزار می‌شود، گروه‌های مختلف به بیان ایده و راهکار برای حل مشکلات این محلات می‌پردازند و درنهایت ده‌ها راهکار برتر، به‌صورت کاربردی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری مشهد در دومین نشست «رویداد ملی تبلور ایده‌ها و خلق فرصت‌ها در محلات حاشیه مشهد» با اشاره به موفق نبودن رویه‌های سال‌های اخیر در برخورد با حاشیه‌نشینی گفت: برخوردی که در سال‌های اخیر با بافت حاشیه شهر شده است، منجر به نتیجه‌ای که مدیریت شهری در احیای آن‌ها دنبالش بود، نشده و این طرح‌ها موفق نبوده است؛ در رویداد تبلور ایده‌ها دنبال این هستیم که بتوانیم به ایده‌های مناسبی برسیم تا بافت حاشیه شهر را احیا کنیم.

حل مشکلات باید با نگاه به شاخص‌هایی خاص باشد

محمد عبدا... زاده با بیان اینکه سازمان بازآفرینی با استفاده از مؤلفه‌هایی مثل کیفیت زندگی، اقتصاد و محیط‌زیست، شاخص‌هایی به‌عنوان راهنمای ایده‌پردازی برای حل مشکلات احصا کرده است، بیان کرد: وضعیت حمل‌ونقل شهری، رضایتمندی وضعیت مسکن، وضعیت خانواده، رضایت از شهر، آلودگی هوا، اندازه مسکن، رضایت از قیمت مسکن، میزان رضایت از کیفیت مترو و اتوبوس، کیفیت خیابان‌ها، مسیر‌های پیاده، دسترسی به مدارس محله، میزان درآمد، امنیت شغلی و... بخشی از مؤلفه‌ها و شاخص‌هایی است که بررسی آن‌ها برای ما مهم است و ایده‌پردازی‌ها باید با نگاه به این شاخص‌ها باشد.

وی یکی از خلأ‌های مهم سازمان بازآفرینی را دوری آن از دانشگاه دانست و توضیح داد: وقتی به سازمان بازآفرینی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که بزرگ‌ترین خلأ ما این بود که هم ما از دانشگاه دور بودیم و هم دانشگاه از ما. این همراهی و رویداد کمک می‌کند که به یک ایده مناسب و نتیجه‌بخش در بافت حاشیه شهر برسیم و بخشی از چالش‌های موجود را حل کنیم.

احیای بافت‌های ناکارآمد باید به‌عهده خود مردم باشد

عبدا... زاده با تأکید بر ایده احیای بافت‌های ناکارآمد حاشیه شهر به دست مردم، تصریح کرد: یکی از چالش‌های بزرگ ما، تقابل دستگاه دولتی با مردم و تحمیل تصمیم خودمان به آن‌هاست؛ فلسفه ایجاد دفتر توسعه محلی این بود که مردم در کنار دستگاه‌ها قرار بگیرند و حالا در این رویداد به نظر من، ایده‌هایی باید تولید شود که براساس آن‌ها بافت بتواند خودش را احیا کند و دستگاه‌های دولتی در جایگاه همراهی مردم خودشان را پیدا کنند؛ چون ما دنبال این هستیم که مردم خودشان بافت‌ها را احیا کنند و از طرف دیگر هزینه‌ها را برای مردم کاهش بدهیم.

تعیین جایگاه مردم در نوسازی بافت

مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد ادامه داد: جایگاه مردم باید در نوسازی بافت مشخص باشد و درکنار آن منافع شخصی را باید با منافع عمومی یکپارچه کنیم. زمانی که منافع مشترک ایجاد شود، هویت شهری به‌راحتی شکل می‌گیرد و وظایف همه مشخص می‌شود. چیزی که ما از این رویداد می‌خواهیم، تولید ضابطه و راهکاری است که مشکلات ما در حاشیه شهر را کم کند و بتوانیم آن راهکار را تبدیل به قانون کنیم.

راه‌حل کاربردی برای حل معضل حاشیه‌نشینی است

رئیس برنامه علمی پایش دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز در این نشست با بیان اینکه دانشگاه آزاد در برنامه‌های علمی به‌دنبال کمک به حل مسائل و چالش‌های صنعت و جامعه است، گفت: تا امروز ۵۵برنامه علمی در کشور مصوب شده است و هرکدام از واحد‌ها متولی یک برنامه هستند. ما در خراسان‌رضوی متولی سه برنامه صنایع گاز، مدیریت منابع انسانی در سازمان‌های بزرگ و حاشیه‌نشینی هستیم.

اسماعیل خیرخواه با اشاره به آغاز حل مسائل حاشیه‌نشینی در دانشگاه آزاد از سال ۱۳۹۴ ادامه داد: وظیفه پایش این است که چالش‌ها و مسائل صنعت و جامعه را احصا و سامان‌دهی کند و به شکلی دربیاورد که دانشجویان، تحصیلات تکمیلی و استادان، طرح‌های پژوهشی را برپایه این مسائل و مشکلات انتخاب کنند تا نتیجه آن به شکل واقعی و کاربردی استفاده شود. ما برای موضوع حاشیه‌نشینی، بیش از یک سال است به شکل جدی با سازمان بازآفرینی همکاری می‌کنیم و مهم‌ترین برنامه‌ای که درحال اجرای آن هستیم، رویداد تبلور ایده‌ها و فرصت‌ها در حاشیه شهر مشهد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->