راهداری خراسان رضوی ۱۲ نقطه پرحادثه جاده‌ای را ایمن‌سازی کرد فراخوان پلیس برای تعویض پلاک‌های سوخته و دارای نقص هواشناسی: بارش‌ها تا جمعه تشدید می‌شود | سامانه بارشی جدید از فردا وارد کشور می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سقوط هولناک بنر تبلیغاتی در هند | ۳ نفر کشته و ۵۲ تَن زخمی شدند + فیلم دستگیری ۲ متهم به ۲۱ فقره موبایل قاپی در مشهد شکایت ۱۰هزار نفر از شرکت فایزر برای تولید داروی سرطان‌زا از رنجی که می‌برند | نگاهی به خشونت‌های مغفول مانده علیه مردان تخصیص اعتبار به راه‌آهن زاهدان-مشهد به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد دستور اژه‌ای برای پرونده «فولاد مبارکه» و «چای دبش» تخم هندوانه سرشار از خواص دوران بارداری نباید سبب نادیده گرفتن علائم هشدار بیماری‌ها در مادر شود تایید تعطیلی بیمارستان مهرگان مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۴۲ درصد علل مرگ و میر ناشی از سرطان‌های سیستم زنانه، مربوط به سرطان تخمدان است همه چیز درباره ویروس کرونا جدید سال ۱۴۰۳ با نام «فلیرت» سفر زوج استرالیایی با خودروی ۱۰۰ ساله به ایران آغاز عملیات بازگشت زائران خراسانی از اول تیرماه خواهد بود اعترافات پسر هفده‌ساله مشهدی که از سر خشم و غرور آدم کشت + عکس نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حق عائله‌مندی به همسر و فرزندانی که تحت تکفل بازنشسته هستند تعلق می‌گیرد علت مرگ «ریشا» شیر باغ وحش مشهد مشخص شد | بیانیه مشترک دامپزشکی و محیط زیست خراسان رضوی
سرخط خبرها

گروه‌های مرجع و حریم خصوصی

  • کد خبر: ۱۹۰۲
  • ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰
گروه‌های مرجع و حریم خصوصی
سید محمدحسین حسینی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

موضوع ازدواج دوم چهره‌ها، هرچند وقت داغ می‌شود و در هفته‌های اخیر نیز ازدواج دوم یکی دیگر از بازیگران مطرح، موجب طرح مباحث زیادی در فضای مجازی شد؛ اما موضوع به فضای مجازی محدود نماند و به عرصه رسانه‌های حقیقی کشیده شد و این نشانه جدی بودن آن است؛ یعنی آنکه موضوع از ردیف مسائل به‌اصطلاح زرد خارج‌ شده و در مرتبه امور جدی نشسته و مطبوعات را وادار به ورود کرده است؛ اما داوری دراین‌باره متفاوت بود. برخی مطبوعات با تأکید یادآور شدند که ازدواج هرکس، یک امر خصوصی است و «مردم کی باید متوجه شوند که به امور خصوصی دیگران سرک نکشند؟» دیگری هشدار می‌داد که «هر اشتباه، هرچند کوچک، از سوی چهره‌های شناخته‌شده ممکن است نتیجه جبران‌ناپذیری در محبوبیت و مقبولیت فرد داشته باشد.» خلاصه آنکه یکی ازدواج مورد بحث را امری خصوصی می‌دانست و کنجکاوی درباره آن را مستحق ملامت، و دیگری آن را ازجمله اشتباهات کوچکی می‌پنداشت که بر محبوبیت و مقبولیت آن شخص نتیجه سوء داشته است. عصاره دیگر نظرات ابرازشده درباره این امر، کم‌وبیش از همین مقوله است. واضح است که ازدواج همچون دیگر احوال شخصی ، امری خصوصی است و دیگران اخلاقا و قانونا به دخالت در آن مجاز نیستند؛ اما آیا درباره «سلبریتی‌ها» هم این داوری ناپسند است؟ سلبریتی‌ها همان «گروه‌های مرجع در جامعه‌شناسی» هستند. گروه‌های مرجع، گروه‌هایی هستند که مردم در انتخاب سبک زندگی، سلوک اجتماعی، مشارکت در امور اجتماعی، تصمیم‌گیری سیاسی (مانند شرکت یا امتناع از شرکت در انتخابات و رأی به فرد و حزب خاص) به آن‌ها مراجعه می‌کنند. در ادبیات کنونی ما به آن‌ها «الگوی رفتاری» هم گفته می‌شود. بدیهی است که اقشار و طبقات جامعه بر اساس بینش و اعتقادات و سطح معیشت و نوع تفکر، گروه‌های مرجع متفاوتی دارند. درعین‌حال، این گروه‌ها، گروه‌های مرجعی هستند که نسبتا عمومیت دارند. ویژگی مشترک عالمان دین، نویسندگان، استادان، هنرمندان، ورزشکاران و... آن است که از شهرت، محبوبیت و اقتدار معنوی برخوردارند. این محبوبیت و اقتدار باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای صاحب خود می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، محدودیت اقتضای محبوبیت است. منطقی نیست که کسی از مواهب موضوعی بهره‌مند باشد، اما عوارض و اقتضائات آن را نپذیرد. اگر گروهای مرجع محبوب هستند، باید محدودیت‌هایی را هم بپذیرند؛ ازجمله آنکه بپذیرند که حریم خصوصی آن‌ها محدودتر از دیگران است و مردم «حق» دارند به آن سرک بکشند. کلمه حق را در اینجا آگاهانه به کار می‌برم. مردمی که تکلیف دارند از سلبریتی‌ها الگو بگیرند (حداقل انتظار سلبریتی‌ها این است) حق‌ دارند بدانند درون زندگی آن‌ها چه می‌گذرد و سلوک فردی و شخصی‌شان چه ثمره‌ای داشته است. این در مورد افراد عادی ابدا مجاز نیست و هیچ‌کس حق تجسس در امور شخصی دیگران را ندارد؛ اما می‌گویند «حسنات الابرار، سیئات المقربین»؛ آنچه برای نیکان حسن است، برای مقربان سیئه به‌حساب می‌آید؛ یعنی که تکلیف ذومراتب است، همچنان‌که حق رتبه‌بندی است و همه افراد جامعه در حق و تکلیف برابر نیستند. این تبعیض نیست، استثنا بر قاعده عام تساوی افراد در حق و تکلیف است و کدام قاعده را سراغ دارید که استثنا نداشته باشد؟ سلبریتی‌ها (گروه‌های مرجع) باید بپذیرند که اگر از مردم توقع احترام دارند، باید مقتضیات این احترام را رعایت کنند و بر خود سخت‌تر از آنی بگیرند که دیگران می‌گیرند، کف نفس شدیدتری از حالت معمول داشته باشند، در اظهارات خود بیشتر از مردم عادی دقت داشته باشند و قبول کنند که مردم درصورتی از آن‌ها الگو خواهند گرفت و احترام واقعی ابراز خواهند کرد که زوایای زندگی آن‌ها را بدانند. پس بحث درباره ازدواج دوم یا فلان رفتار یک هنرمند، ورود به حریم خصوصی نیست، تضمین پالایش رفتار گروه‌های مرجع است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->