بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور
سرخط خبرها

چینی‌ها ساخت قطار سریع‌السیر مشهد - تهران را به دست گرفتند

  • کد خبر: ۱۹۲۸۱۹
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
چینی‌ها ساخت قطار سریع‌السیر مشهد - تهران را به دست گرفتند
قرار است دو قطار سریع‌السیر در ایران با سرمایه‌گذاری چینی‌ها ساخته شود که یکی از آن‌ها خط ریلی مشهد-‌تهران است.

به گزارش شهرآرانیوز این خبر را معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی دیروز اعلام کرده و البته توضیح بیشتری از جزئیات سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این پروژه اعلام نکرده است.

شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه در جریان امضای تفاهم‌نامه سال‌۱۴۰۱ وزیر راه‌و‌شهرسازی و رئیس کمیسیون توسعه و اصلاحات چین مسیر‌های ریلی از سمت ایران پیش‌بینی شده است، گفت: یکی از پروژه‌های مهم ریلی قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران است که تفاهم اولیه آن با شرکت‌های چینی انجام شده است.

قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران همان مگاپروژه‌ای است که پس از گذشت بیش‌از‌یک‌دهه که پروژه قطار‌برقی مشهد-تهران به سرانجام نرسید، جایگزین آن شد. این پروژه که به گفته جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی، ساخت آن نیازمند سرمایه‌گذاری بیست میلیارد‌دلاری است، مدتی است که در کنار پروژه‌های شهر فرودگاهی و آزادراه حرم‌تا‌حرم، در فهرست سه پروژه اولویت‌دار خراسان‌رضوی قرار گرفته است.

خدایی پیش‌تر درباره تأمین‌مالی این پروژه به شهرآرا گفته بود که «قرار نیست تأمین‌مالی آن بر عهده دولت باشد» و بر‌همین‌اساس هم قطار سریع‌السیر مشهد-‌تهران، یکی از محور‌های رایزنی رئیس‌جمهور کشورمان با مقامات چینی در سفر بهمن‌ماه پارسال آیت‌ا... سیدابراهیم رئیسی به پکن بود تا شاید گره تأمین‌مالی آن باز شود و این مسیر هزار‌کیلومتری به عنوان یکی از مسیر‌های زیارت بارگاه‌منور‌رضوی با راه‌اندازی این پروژه کوتاه‌تر شود.

خرداد‌ماه امسال هم هیئتی از فعالان تجاری و اقتصادی چین به سرپرستی رایزن بازرگانی و اقتصادی این کشور در ایران وارد مشهد شدند تا ابعاد مختلف راه‌‎اندازی قطار سریع‌السیر مشهد-تهران را بررسی کنند و گویا رفت‌و‌آمد سرمایه‌گذاران چینی به تفاهم اولیه منجر شده است.

البته نکته مهم درباره سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این پروژه، وفای‌به‌عهد آن‌هاست، زیرا چین پیش‌تر و به‌دنبال تشدید تحریم‌ها علیه ایران، با بدعهدی، از سرمایه‌گذاری در پروژه قطار‌برقی مشهد-‌تهران پا پس کشیده بود و حالا باید دید این‌بار چقدر می‌توان روی سرمایه‌گذاری چینی‌ها حساب کرد؛ نکته‌ای که خدایی هم پیش‌تر درباره‌اش این‌طور گفته بود: بعید می‌دانم بخواهیم پروژ‌های را به‌صورت «کامل» در اختیار سرمایه‌گذار خارجی قرار دهیم. یعنی یا به‌صورت «ورود دانش فنی» یا «مشارکت اجرایی» خواهد بود و اجرای این پروژه در اختیار کشور خواهد بود و دلیلش هم تجربیات گذشته است که ما در یک فضای خلأ قرار نگیریم.

بر‌اساس برخی خبرها افندی‌زاده، قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان را دیگر‌پروژه‌ای اعلام کرده که قرار است با سرمایه‌گذاری چینی‌ها ساخته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->