کشف و انهدام کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک اجرایی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از خرداد ۱۴۰۳ اخراج ۱۰۰ هزار تبعه خارجی از استان البرز شفق‌های قطبی چگونه تشکیل می‌شود؟ مصرف گل و حشیش چه تاثیری بر سلول‌های مغزی دارد؟ پرشدگی ۶۷ درصدی سد‌های کشور مرور دروس امتحانی از شبکه شاد به صورت رایگان جزئیات هدیه تأمین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان برای خرید کتاب + فیلم پیش‌بینی هواشناسی خراسان‌رضوی و مشهد (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم افزایش دما در استان تا اواسط هفته جاری رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال | سالانه ۵۱ هزار کودک در کشور دچار عفونت می‌شوند ۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی برای خراسان رضوی خریداری شد بیمه رایگان ۵ دهک اول درآمدی با هدف افزایش دسترسی به خدمات درمانی حمایت از یک‌ هزار و ۶۰۰ زن سرپرست‌خانوار نیازمند در خراسان‌رضوی و توانمندسازی آن‌ها جدال وحشتناک پسربچه ۱۲ ساله و سگ ولگرد در کرج + عکس بانوی مرگ مغزی در مشهد به شش بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش‌های رگباری و رعد و برق در بیشتر استان‌ها (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساده‌ترین کاری که می‌تواند شما را از ابتلا به یک نوع سرطان نجات دهد
سرخط خبرها

قاچاق سالانه ۹۰ هزار اصله درخت

  • کد خبر: ۲۱۸۳۴۱
  • ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۱
قاچاق سالانه ۹۰ هزار اصله درخت
فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، از تداوم روند افزایشی قاچاق چوب های جنگلی، تصرف اراضی ملی خبر داد و میزات قاچاق درختان را سالانه ۹۰ هزار اصله درخت برآورد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علی ملکی آهنگران، با اشاره به این که منابع طبیعی و اراضی ملی جزو ثروت‌های ملی محسوب می‌شوند و متعلق به آیندگان و فرزندان ایران می‌باشند، گفت: بنابراین باید با تمام ظرفیت از دست درازی به عرصه‌های طبیعی و اراضی ملی جلوگیری کنیم.

دستگیری ۵۳۵۱ نفر از متخلفان حوزه منابع طبیعی در ۱۱ ماهه ابتدای ۱۴۰۲

وی در همین زمینه به اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی کشور برای مقابله با تخلفات در عرصه‌های طبیعی طی۱۱ ماه گذشته اشاره کرد و افزود: با همکاری مردم و هماهنگی با دستگاه قضایی و تلاش‌های  یگان حفاظت در برخورد با متخلفان عرصه‌های ملی  از ابتدای فروردین تا پایان بهمن سال گذشته (۱۴۰۲) ۳۱۵۴۰ پرونده تشکیل شده است و ۵۳۵۱  نفر از متخلفان نیز به اتهاماتی همچون قطع غیرمجاز درختان و قاچاق چوب‌های جنگلی، تصرف اراضی ملی، چرای غیر مجاز دام، احداث کوره زغال  و... دستگیر شدند. ضمن این که  ۳۵۳۳ دستگاه انواع خودرو که در تصرف این افراد بوده و از آن‌ها  بیشتر برای قاچاق درختان و چوب‌های جنگلی استفاده می‌شد، توقیف شده است.

تشکیل ۱۶۵۳۹ فقره پرونده تصرف اراضی ملی در سال ۱۴۰۲

وی از خلع ید یا رفع تصرف ۲۱۳۹۲ هکتار از اراضی ملی و پیشگیری از تصرف  ۸۰۱۳ هکتار از اراضی ملی طی مدت یاد شده خبر داد و گفت: از سوی دیگر در سال ۱۴۰۲تا کنون ۱۶۵۳۹ فقره پرونده موضوع ماده ۵۵- تصرف اراضی ملی- به مساحت ۴۲۵۴۴  هم تشکیل پرونده  شده که رسیدگی قضایی به آن‌ها ادامه دارد.

ملکی آهنگران، سپس به موضوع قاچاق چوب، بر اساس ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل پرداخت و گفت: در راستای مقابله با قاچاق چوب و هیزم و زغال حاصل از درختان جنگلی نیز طی ۱۱ ماه گذشته ۵۵۹۳ پرونده تشکیل شده و از قاچاقچیان ۸۳۶۱۶ اصله درخت و ۶۰۵۴ متر مکعب چوب جنگلی کشف شده و ۱۱۷۳ دستگاه تجهیزات قطع درخت متخلفان هم توقیف شده است.

تخریب و جمع آوری ۹۴۶ باب کوره زغال

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی در ارزیابی از میانگین قاچاق چوب‌های جنگلی هم گفت:  در این زمینه نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد؛ اما تخمین می‌زنیم سالانه ۹۰ هزار اصله درخت و همچنین ۷۰ هزار متر مکعب چوب جنگلی قاچاق می‌شود.

وی از  تخریب و جمع آوری ۹۴۶ باب کوره زغال در مدت یاد شده خبر داد و افزود: همچنین ۴۵۷ فقره پرونده جدید در ارتباط با احداث کوره ذغال در عرصه‌های طبیعی تشکیل شده  است.

ملکی آهنگران سپس به بحث چرای غیر مجاز دام پرداخت و گفت: همه دامداران می‌دانند که چرای بی رویه دام در مراتع طبیعی موجب نابودی پوشش گیاهی مراتع می‌شود که خسارت‌های این موضوع متوجه همه مردم از جمله دامداران می‌شود با این وجود در مدت یاد شده، ۴۶۹۵ پرونده چرای غیرمجاز دام تشکیل شده است و ۸۳۶ هزار و ۵۹۱راس دام را هم به محل‌های قانونی هدایت کردیم.

وی در همین زمینه از عشایر و دامپروران خواست تا  به تذکرات و آموزش‌های منابع طبیعی شهر خود توجه کنند و با هماهنگی و دریافت مجوز آن‌ها  از مراتع استفاده کنند تا این گونه ضمن حفظ منابع طبیعی ذخیره گیاهی برای تعلیف دام‌های شان در سال‌های بعد داشته باشند.

وی با اشاره به روند افزایشی زمین خواری و قاچاق چوب‌های جنگلی در سال‌های اخیر تصریح کرد:  امسال در مقایسه با سال گذشته در قاچاق چوب ۲۰ درصد و در تصرف اراضی ملی ۱۰ درصد افزایش تخلفات داشته ایم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور، در خصوص عمده دلایل قاچاق چوب توسط بعضی از افراد بومی و همراهی آن‌ها با باند‌های قاچاق، گفت: این موضوع معمولاً ریشه در وضعیت بد اقتصادی و سودجویی دارد. متاسفانه به لحاظ اقتصادی با یکسری مشکلات مثل تورم و بیکاری در کشور مواجه هستیم. این موضوع روی تامین معیشت مردمی که زندگی شان وابسته به جنگل است تاثیر داشته است. از سوی دیگر قیمت چوب بالا است بنابراین در چنین شرایطی خواسته یا ناخواسته تخلفاتی از سوی بعضی افراد بومی صورت می‌گیرد و قاچاق چوب افزایش می‌یابد. البته ضرر و خسارتی که این گونه مردم به جنگل‌ها یا مراتع می‌رسانند، خیلی کمتر از آن‌هایی است که بصورت باندی فعالیت می‌کنند، چون اینها صرفاً بدنبال سودجویی هستند؛ بنابراین برای کمک به تامین معیشت مردمی که در جنگل‌ها و مراتع زندگی می‌کنند و یا از این منابع منتفع می‌شوند فکری کنیم. البته از سوی منابع طبیعی اقداماتی مثل توزیع تنور گازی بین مردم برخی از روستا‌ها انجام شده تا به جای هیزم از گاز برای پخت نان استفاده کنند. اما باید در این حوزه خیلی تلاش شود.

وی، اما دلیل اصلی روند افزایشی تصرف اراضی ملی را سودجویی فرصت طلبان خواند و گفت: در اینجا موضوع تامین معیشت خانواده‌ها مربوط نیست بلکه بحث سودجویی بیشتر است، چون زمین و ملک دارای ارزش افزوده بسیار بالایی است و به همین خاطر بعضی از افراد اقدام به تصرف اراضی ملی می‌کنند.

وی در خصوص چگونگی برخورد با کسانی که به صورت باندی و سازمان یافته  اقدام به قاچاق چوب می‌کنند نیز گفت: قطعاً باید برای افرادی که به منظور سود جویی و به صورت باندی اقدام به قطع درختان و قاچاق چوب و ذغال می‌کنند مجازات‌های قانونی شدیدتری در نظر گرفته شود. چون آسیب‌هایی که باند‌های قاچاق وارد می‌کنند بسیار بیشتر است. مثلاً به تازگی باند‌هایی را در جنگل‌های شمال کشور -هیرکانی –شناسایی و دستگیر کردیم که  اعضایش از اتباع بیگانه بودند، اما از سوی تعدادی از ایرانی‌ها سرپرستی می‌شدند و فعالیت می‌کردند. خب اگر برای این گونه افراد شدیدترین مجازات‌های قانونی لحاظ نشود بی تردید آن‌ها تخلفات شان را ادامه می‌دهند؛ بنابراین انتظار برخورد شدیدتر دستگاه قضایی با افرادی که به صورت باندی فعالیت می‌کنند را داریم. البته مقامات قضایی تا کنون همکاری بسیار مناسبی با ما در برخورد با معترضان و متصرفان منابع  طبیعی و اراضی ملی داشته اند، اما سطح توقع ما از آن‌ها در این رابطه بالا است، چون باید طوری رفتار کنیم که بتوانیم منابع طبیعی و جنگل‌های سالمی داشته باشیم.

بیش از ۶۳ هزار تماس مردمی در خصوص تخلفات منابع طبیعی

ملکی آهنگران، در خصوص رویکرد‌های سازمان منابع طبیعی برای کاهش قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب، گفت: ما برای این منظور باید پای هر متر مربع از جنگل‌های کشور بویژه جنگل‌های هیرکانی و جنگل‌های زاگرسی  حضور داشته باشیم، اما با توجه با عده و عُده‌ای که داریم  قطعاً چنین چیزی ممکن نیست؛ بنابراین ۲ رویکرد در پیش گرفته ایم؛ نخست این که بیش از گذشته از ظرفیت مردم یا  همراهان طبیعت و همه آن‌هایی که با عناوینی، چون کوهنورد، گردشگر، چوپان و... وارد عرصه‌های طبیعی و جنگلی می‌شوند، استفاده کنیم. چون موجب اشراف بیشتر ما بر منابع طبیعی می‌شوند. مثلا در همین سال جاری بیش از ۶۳ هزار تماس مردمی با سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ داشتیم  که انواع حوادث و تخلفات را در عرصه جنگلی را گزارش کرده بود که همه این گزارش‌ها نیز عملیاتی شد. یعنی برای بررسی تک تک شان مامور اعزام شد؛ بنابراین ضمن تشکر از مردم عزیز امیدواریم در این زمینه بیشتر با ما همکاری کنند تا بتوانیم به موقع و در نطفه تخلفات را خفه کنیم.

وی استفاده از تجهیزات و  فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی را  رویکرد دوم سازمان متبوعش برای حفاظت از منابع طبیعی و از جمله مقابله با قاچاقچیان چوب عنوان کرد و افزود: مثلاً برای رصد بهتر عرصه‌های طبیعی اخیراً۶۰ دوربین را که هر کدام از آن‌ها تا ۶۰ کیلومتر را پوشش می‌دهند در  استان‌های متخلف توزیع کردیم که نصب و راه اندازی آن‌ها در حال انجام است. ضمن این که  در حال توزیع تعدادی  ریز پرنده مجهز به دوربین‌های طبیعی در سطح کشور هستیم. یعنی دنبال این هستیم که از هوش مصنوعی و  فناوری ها‌ی روز دنیا برای رصد  و حفاظت بهتر عرصه‌های طبیعی استفاده کنیم. چون این گونه با هزینه و نیروی کمتر به عمق جنگل‌ها اشراف پیدا می‌کنیم و با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

وی در پایان از مجروح شدن ۴۲ نیروی یگان حفاظت منابع طبیعی  و همچنین ۵ نفر از همیاران طبیعت در راستای حفاظت از منابع طبیعی کشور طی ۱۱ ماه گذشته خبر داد.

منبع: قدس آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->