پیش فروش دناپلاس ایران خودرو آغاز شد | با ۳۵۰ میلیون دناپلاس سوار شوید (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسیدن به حقوق و دستمزد کارگران در مجلس بسیار سخت‌تر از جلسات شورای عالی کار است  ثبات قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار مشهد از ابتدای سال ۲۱ درصد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی، بانوان هستند قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) + جدول امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان اجرای طرح فجرانه کالابرگ تا هفت روز دیگر | برنامه دولت درخصوص کالابرگ چیست؟ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش عیدی کارگران در پی افزایش دستمزد

  • کد خبر: ۲۹۵۵۴
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
افزایش عیدی کارگران در پی افزایش دستمزد
مصوبه شورای‌عالی کار برای کاهش پایه سنوات، ابهاماتی مبنی بر کاهش مزد را برای کارگران باسابقه به وجود آورده است؛ اما عضو شورای‌عالی کارمی گوید درلیست مزد ،فقط اعداد جابه‌جا شده و کاهشی صورت نمی‌گیرد.
به گزارش شهرآرانیوز، پس از مدت‌ها بلاتکلیفی بالاخره پرونده دستمزد امسال کارگران شنبه شب با تغییر پایه مزدی و اجماع نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای‌عالی کار بر روی میزان افزایش حق مسکن کارگران، بسته شد.

در جلسه مذکور، در کنار اجماع برای افزایش ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن (که نیاز به تصویب در هیأت دولت دارد)، شورای‌عالی کار مصوبه دیگری تحت عنوان «کاهش پایه سنوات و افزایش پایه مزدی» داشت. مطابق با این مصوبه، از اول تیرماه از پایه سنوات ۷۵ هزار تومان کاسته شده و به همان تناسب به پایه مزدی افزوده می‌شود؛ به گونه‌ای که میزان رشد حداقل دستمزد امسال کارگران از ۲۱ درصد فعلی به ۲۶ درصد افزایش خواهد یافت. یعنی از یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان افزایش می‌یابد. این مصوبه از اول تیرماه در پرداخت حقوق اعمال خواهد شد.

در این بین با توجه به اینکه این رشد ۲۶ درصدی پایه مزدی مختص حداقلی بگیران است، ابهامی در رابطه با نحوه اعمال تغییرات مزد، برای کارگران سایر سطوح مزدی یعنی کسانی که یک سال یا بیشتر سابقه کار دارند به وجود آمد و این نگرانی ایجاد شد که کاهش یافتن ۷۵ هزار تومانی پایه سنوات ممکن است منجر به کاهش دستمزد کارگران غیرحداقلی بگیر (مشمولان سایر سطوح مزدی) شود.

در همین ارتباط محمدرضا تاجیک، عضو کارگری شورای‌عالی کار، گفت: ما فقط یک عدد را جابه‌جا کردیم. اینکه کارگران سایر سطوح مزدی فکر کنند که از حقوقشان کم شده، اشتباه است.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه پایه سنوات (برای شاغلان دارای حداقل یکسال سابقه) از ۱۷۵ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت، به همین دلیل برای جبران به حقوق سایر سطوح مزدی روزانه ۲،۶۰۰ تومان افزوده شد که سرجمع در ماه ۷۸ هزار تومان می‌شود. یعنی علاوه بر آن ۱۵ درصد و ۹۱ هزار تومان که قبلاً به حقوق افراد اضافه شده بود یک مبلغ ۷۸ هزار تومان دیگر نیز به پایه مزد افزوده شد.

تاجیک گفت: با مصوبه جدید شورای‌عالی کار سقف عیدی برای کارگران بالا می‌رود، زیرا عیدی کارگران متناسب با پایه مزدی است و حداقل ۲ برابر و حداکثر ۳ برابر پایه مزد به عنوان عیدی به کارگر در پایان سال پرداخت می‌شود. همچنین حق اولاد از ۱۸۳ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۹۱ هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: جزییات تغییرات و ریز محاسبات طی روز‌های آتی اعلام می‌شود.

منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->