رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | خراسان رضوی سال گذشته رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول
سرخط خبرها

تولید سیمان استخوان

  • کد خبر: ۳۰۱۳۵
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
تولید سیمان استخوان
محققان دانشگاه فریدریش شیلر ینا با همکاری دانشگاه ورستبورگ آلمان دریافتند با افزودن فیبرهای کربن به سیمان کلسیم فسفات که برای تسریع بازسازی استخوان‌ها کاربرد دارد، می‌توان قابلیت خودترمیمی برای این سیمان، ایجاد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از پایگاه خبری ساینس، سیمان فسفات کلسیم در شکل فعلی، معمولا به عنوان یک ماده چسبناک به درون شکستگی استخوان‌ها تزریق می‌شود. هنگامی که این سیمان تحت فشار زیاد قرار گیرد، ممکن است ترک بردارد. این ترک‌ها به مرور عمیق‌تر شده و در نهایت موجب شکستگی ایمپلنت می‌شوند. این وضعیت مشابه چیزی است که در مورد سیمان مورد استفاده در ساختمان‌ها رخ می‌دهد. به دلیل این ضعف، سیمان کلسیم فسفات معمولا در استخوان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ساختار اسکلتی بدن، بار قابل توجهی را متحمل نمی‌شوند.  

 

اکنون محققان با افزودن فیبرهای کربن به سیمان کلسیم فسفات توانستند این نقطه‌ضعف را از دو طریق از بین ببرند. اول این که فیبرهای کربن موجب افزایش تحمل بار توسط سیمان می‌شوند و فضای بین شکاف‌ها را پر می‌کنند و در نتیجه مانع افزایش عمق ترک‌ها می‌شوند. دوم این که سطح فیبرهای کربن مورد استفاده در سیمان به صورت شیمیایی فعال شده است و به محض تماس با مایعات بدن که در محل ترک‌خوردگی سیمان تجمع می‌کنند، یک فرایند معدنی آغاز می‌شود که در مجاورت محل ترک، موجب تشکیل آپاتیت می‌شود. آپاتیت نوعی ماده معدنی فسفاتی است که سنگ بنای استخوان‌ها محسوب می‌شود.


محققان امیدوارند پس از تکمیل این تحقیقات بتواند نسل جدیدی از سیمان استخوان را تولید کنند که برای بازسازی مجموعه بزرگی از استخوان‌های بدن از جمله استخوان‌هایی که در ساختار اسکلتی متحمل بار سنگین و دائمی می‌شوند،‌ کاربرد داشته باشد.


گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->