تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت محمود پاک نیت: رئیس جمهوری پرتلاش را از دست دادیم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ اندوه اهالی فرهنگ و هنر مشهد در پی شهادت رئیس‌جمهور مردمی پیام تسلیت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پی شهادت رئیس‌جمهور محبوب ایران برنامه‌های تلویزیون به‌مناسبت شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + زمان پخش ویژه برنامه‌های رادیو به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی + زمان پخش فیلمنامه‌نویس مشهدی: آرزویم است که درباره امام رضا (ع) فیلمنامه خوبی بنویسم رضا میرکریمی: خبر تلخی بود پیام تسلیت «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد در پی شهادت رئیس‌جمهور پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت پیام تسلیت «محمدمهدی دادمان» رئیس حوزهٔ هنری در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی
سرخط خبرها

جولان فرش‌های افغانستانی در بازار فرش مشهد

  • کد خبر: ۳۱۷۸۰
  • ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
جولان فرش‌های افغانستانی در بازار فرش مشهد
دلایل مختلفی مثل افزایش دستمزد بافندگان، افزایش قیمت مواد اولیه و تورم افسارگسیخته باعث شده است دوباره فرش‌های افغانستانی در بازار مشهد به‌وفور یافت شود.

طنین همتی/شهرآرانیوز، تاریخچه فرش دست‌باف خراسان به سال‌های دور می‌رسد و تنوع نقش این محصول در کشور مثال‌زدنی است. به ظرفیت بازار مشهد هم اگر بخواهیم اشاره کنیم، با وجود جایگاه خاصی که این محصول دارد، توجه بیش‌ازبیش متولیان و نگاه ویژه به این محصول را می‌طلبد.


این روزها فرش از تولید گرفته تا صادرات، مشکلات ریز و درشتی را به‌دوش می‌کشد و در همین شرایط باز هم سعی کرده است دست‌کم بازار داخلی خود را حفظ کند.


با تمام این مشکلات، دغدغه جدید به‌نام حضور فرش‌های قاچاق افغانستانی اضافه شده است. عامل توسعه شبکه‌ دست‌بافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی دراین‌باره گفت: تبعات این موضوع بسیار گسترده است. وقتی که فرش از خارج از مرز بدون پرداخت عوارض و به‌صورت قاچاق وارد شود و وقتی که ما در کشور با پدیده‌ای به‌نام تورم درگیر هستیم، مسلما منجر به بیکاری بافندگان می‌شود و در رقابتی نابرابر، فرش ایرانی مغلوب فرش افغانی حتی در بازار داخلی می‌شود.


عبداللّه احراری در ادامه تصریح کرد: فرش‌های افغانستانی‌ای که وارد بازار می‌شوند، دست‌کم 40 درصد از لحاظ قیمتی مناسب‌تر از فرش ایرانی بافته ‌شده‌اند. در واقع در آنجا چون بافنده مطیع‌تر است و در رعایت نکات فنی دقت بالاتری دارد، مشتریان داخلی به خرید وسوسه می‌شوند.

 

این فعال حوزه فرش در ادامه گفت: به‌طور عمده این فرش‌ها به سفارش تجار ایرانی که بازار داخلی را به‌خوبی می‌شناسند بافته می‌شود که با استفاده از مواد اولیه مرغوب و نقشه‌ای که خود تجار ایرانی در اختیارشان قرار می‌دهند، سعی شده است بازار داخلی را به‌دست بیاورند.


احراری افزود: بعضی از این بافندگان قبلا در کارگاه‌های بافندگی ایران کار می‌کردند و حالا که به کشورشان برگشتند، ارتباط خود را با تجار ایرانی حفظ کرده‌اند و در آنجا بافندگی را ادامه می‌دهند و درنهایت کالایشان به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شود.


وی ادامه داد: متأسفانه سازمان صنعت و معدن و اتحادیه فرش به‌عنوان متولیان هیچ برخوردی نکرده‌اند و حتی دیده شده است فرش افغانستانی در نمایشگاه‌ها به‌صوروت آزاد عرضه می‌شود و اکنون در بازار فرش نیز به‌صورت انبوه عرضه می‌شود.


عضو انجمن فرش دست‌باف در ادامه تصریح کرد: باتوجه‌به هزینه‌های پایین تولید این محصول در افغانستان و ورود قاچاقی آن به کشور، اگر بیش از این میدان داده شود، جایگزینی در داخل کشور برای فرش ایرانی خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه ورود کشور افغانستان را در بازارهای مختلف مثل زعفران داریم، تصریح کرد: در بحث فرش این ورود عواقب گسترده‌تری دارد. در این بازار چند عامل وجود دارد که بازار را به‌خوبی می‌شناسند و به‌دلیل سود مالی‌ای که دارد، بازار وسوسه‌کننده‌ای برای آن‌هاست.


او ادامه داد: از طرفی بافنده به‌لحاظ نیازش تلاش و انگیزه بیشتری دارد و ارتباط گسترده‌ای را که از گذشته در اینجا داشته، اکنون در هرات افزایش داده است، از طرف دیگر دسته‌ای از تجار ایرانی که به منافع ملی فکر نمی‌کنند، از این بازار به‌وجود آمده سوءاستفاده می‌کنند و حتی ممکن است مواد اولیه را از اینجا منتقل کنند.

عامل توسعه شبکه‌ دست‌بافته‌های داری و دستگاهی خراسان رضوی در پایان تاکید کرد: فرهنگسازی و برخورد قانونی از سوی متولیان تنها راهکار مقابله با این پدیده است

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->