ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

کمبود لوازم‌یدکی خودرو سبب رونق فروش قطعات دست‌دوم شد

  • کد خبر: ۵۳۴۱۰
  • ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
کمبود لوازم‌یدکی خودرو سبب رونق فروش قطعات دست‌دوم شد
شیوع کرونا، افزایش قیمت ارز در چند ماه گذشته همراه با تحریم‌ها، بازار لوازم‌یدکی خودرو را در بن‌بستی عجیب قرار داده است. بررسی بازار لوازم‌یدکی مشهد حاکی از گرانی و کمیابی قطعات بیشتر خودروهاست. این کمبود لوازم‌یدکی خودرو سبب رونق فروش قطعات دست‌دوم در بازار شده است.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ شیوع کرونا، افزایش قیمت ارز در چند ماه گذشته همراه با تحریم‌ها، بازار لوازم‌یدکی خودرو را در بن‌بستی عجیب قرار داده است. بررسی بازار لوازم‌یدکی مشهد حاکی از گرانی و کمیابی قطعات بیشتر خودروهاست. این کمبود‌ها در خودرو‌های پرتیراژ داخلی مانند پراید، سمند و پژو۴۰۵ کمتر مشهود است، اما دیگر خودرو‌ها و به‌خصوص خودرو‌های خارجی و مونتاژ، اوضاع خوبی ندارند. این روز‌ها کمبود قطعات موتوری و لوازم جانبی برخی برند‌های چینی خودرو به دغدغه‌ای فراتر از قیمت‌های گزاف این محصولات تبدیل شده است. به‌گفته برخی تعمیرکاران، صاحبان این نوع خودرو‌ها به واردات قطعه از کشور‌های همسایه مانند افغانستان روی آورده‌اند.

در همین زمینه یکی از شهروندان که به‌تازگی ناچار به تعمیر اساسی خودروی برلیانس خود شده است، به خبرنگار ما می‌گوید: «حدود دو هفته بازار را برای یافتن برخی قطعات زیرورو کرده‌ام. انگار قطعه مدنظر در زمین فرورفته است. من به گمان اینکه خودروی برلیانس را سایپا عرضه می‌کند و قطعاتش در بازار است، آن را خریده‌ام. حالا به‌ناچار قطعات کمیاب را از افغانستان سفارش داده‌ام و فاکتور ۱۵ میلیون تومانی روی دستم مانده است». یکی دیگر از شهروندان که مالک خودروی چینی است، نیز می‌گوید: «برای خرید چند قطعه، تمام مشهد را گشتم، اما نیست. می‌گویند اگر به بازار اوراق‌چی‌ها سری بزنی، شاید بتوانی تهیه کنی».


کمیابی قطعه در خیابان کوشش

این وضعیت عجیب لوازم‌یدکی، ما را به خیابان کوشش کشاند تا صحت‌وسقم ماجرا را از فروشندگان قطعات خودرو جویا شویم. یکی از فروشندگان باسابقه این منطقه در این زمینه به ما می‌گوید: «لوازم‌یدکی که الان در بازار وجود دارد، غالبا پیش از کرونا در انبار‌ها بوده است، اما با شیوع کرونا واردات قطعات به‌شدت دشوار شده است و به‌ویژه صاحبان خودرو‌های مدل‌بالاتر را با دردسر مواجه کرده است».
 
او می‌افزاید: «بیشتر قطعات خودرو‌های خارجی و مونتاژ با توجه به چند سال کار کردن، قابلیت تعمیر ندارند و باید تعویض بشوند، بااین‌حال از حدود شش ماه پیش تاکنون، قطعات یدکی خودرو‌های چینی، کره‌ای و فرانسوی در بازار پیدا نمی‌شود.» وی می‌گوید: «الان برخی لوازم‌یدکی از جنوب یا افغانستان می‌آید و تاحدودی کار مردم را راه می‌اندازد. البته با دو برابر قیمت متداول!»

در میانه صحبت‌های ما یک مشتری وارد فروشگاه می‌شود. او می‌پرسد: «آقا! دیسک ام‌وی‌ام ۱۱۰ داری؟» وقتی جواب منفی می‌شنود، باز سؤال می‌کند: «در مشهد کجا می‌تونم پیدا کنم؟» فروشنده به من اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید: «یعنی در مشهد یک دیسک نتوانستی پیدا بکنی؟» مشتری جواب می‌دهد: «هست، اما دست‌دومه که به درد نمی‌خوره.» این فروشنده تاکید می‌کند که این روز‌ها بازار لوازم‌یدکی استوک حسابی داغ شده و همین مسئله، کاروبار اوراق‌چی‌ها را گرم کرده است.

از این تعمیرکار خودرو شماره تلفن یکی از توزیع‌کنندگان عمده لوازم‌یدکی خودرو‌های خارجی در مشهد را می‌گیریم. حقیقی ضمن تایید قیمت‌های سرسام‌آور قطعات خودرو در بازار، به خبرنگار ما می‌گوید: «دوسه ماه است که قطعات خودرو‌های خارجی و مونتاژ در مشهد به‌شدت در بازار کم شده است. الان بهترین کار، پیدا کردن ماشین‌های اوراقی و تصادفی است. شاید بشود از روی آن‌ها قطعات مدنظر را پیدا کرد.»

وی درباره اینکه ترخیص قطعات بر کاهش قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد یا نه، می‌گوید: «به‌تازگی خود شرکت‌های تولیدکننده ۴۰ درصد قطعات را گران کرده‌اند. اما احتمال اینکه با ترخیص قطعات، قیمت‌ها کاهش یابد، بسیار ضعیف است. دربین خودرو‌های چینی، برلیانس بیشترین کمبود قطعه را دارد. البته برخی قطعه‌های ال ۹۰ هم به‌سختی پیدا می‌شود.»
 
وی تأکید می‌کند که قطعاتی مانند دیسک و صفحه خودرو‌های چینی در بازار به‌سختی پیدا می‌شود و همین مسئله سبب شده است دارنده‌های این قطعات آن‌ها را به هر قیمتی که دوست دارند، بفروشند.

این مسئله را با متولیان بازار لوازم‌یدکی درمیان می‌گذاریم تا جزئیات ترخیص برخی از این قطعات را جویا شویم. بازرس و خزانه‌دار اتحادیه تولیدکنندگان و خدمات فنی خودروی مشهد با اشاره به اینکه حجم انبوهی از قطعات به‌دلیل کرونا و اختلاف‌نظر‌ها پشت گمرک مانده و همین مسئله باعث کمیاب شدن قطعات خودرو‌های وارداتی در بازار شده است، بیان می‌کند: با تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شده است، به‌زودی حجم زیادی از این قطعات از گمرک ترخیص می‌شود تا مشکل کمبود قطعه حل‌وفصل شود.
 
کمبود لوازم‌یدکی خودرو سبب رونق فروش قطعات دست‌دوم شد
 

سیدعلی‌اکبر کاظمی در واکنش به وضعیت فعلی بازار لوازم‌یدکی به ما می‌گوید: وضعیت کنونی کمبود و گرانی برخی قطعات خودرو پیش از اینکه مربوط به قطعه‌فروشان خودرو باشد، تحت‌تأثیر عملکرد واردکنندگان قطعه است. کاظمی می‌افزاید: قطعات اصلی بسیار گران است و به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا برای واردات آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.
 
وی ادامه می‌دهد: به‌علاوه قطعاتی که وارد کشور می‌شود، چینی است، اما متأسفانه به اعتراف خود واردکنندگان، تاجران ایرانی برای افزایش حاشیه سود خود بی‌کیفیت‌ترین قطعات را سفارش می‌دهند. قطعاتی که تعمیرکار در زمان تعویض آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود و خیلی از آن‌ها مثل چوب پوک هستند که با کوچک‌ترین فشار می‌شکنند و آن‌چنان‌که باید جوابگو نیستند.

بازرس و خزانه‌دار اتحادیه تولیدکنندگان و خدمات فنی خودرو با بیان اینکه در ماه‌های گذشته شاهد رشد عجیبی در قیمت قطعات خودرو به‌ویژه قطعات مرتبط با خودرو‌های وارداتی بوده‌ایم، می‌افزاید: بااین‌حال در شرایط فعلی، شاهد ثبات نسبی در قیمت‌ها هستیم و از جهش‌های هیجانی و لحظه‌ای در بازار خبری نیست.
 
کاظمی بیان می‌کند: به‌دنبال فراوانی قطعه، رقابت بین فروشنده‌ها ایجاد می‌شود. همین موضوع، امید به کاهش قیمت‌ها را تقویت می‌بخشد، اما هم‌اکنون که برخی قطعات در انحصار یکی دو شرکت پخش است، قیمت را آن‌ها تعیین می‌کنند و بر بازار اثر می‌گذارند. وی ادامه می‌دهد: لوازم‌فروشان ناچار به تن دادن به این قیمت‌ها هستند. بااین‌حال در هفته اخیر، تقریبا فراوانی قطعات به‌دلیل ترخیص تدریجی کالا از گمرک، بیشتر شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->