گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

مجسمه فردوسی چقدر به چهره واقعی او شبیه است؟

  • کد خبر: ۷۰۸۳۰
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
  • ۲
مجسمه فردوسی چقدر به چهره واقعی او شبیه است؟
معروف است کمال الملک بسیار آرزو داشت روزی تصویری از فردوسی بکشد، اما هرچه می‌کشید مورد قبولش نبود، تا اینکه این دغدغه باعث شد شبی خواب ببیند. در حالت رؤیا و خواب دید که فردوسی پشت پنجره اتاقش آمده است و او را نگاه می‌کند.

شهرآرانیوز، معروف است کمال الملک بسیار آرزو داشت روزی تصویری از فردوسی بکشد، اما هرچه می‌کشید مورد قبولش نبود، تا اینکه این دغدغه باعث شد شبی خواب ببیند. در حالت رؤیا و خواب دید که فردوسی پشت پنجره اتاقش آمده است و او را نگاه می‌کند، این تصویر در ذهن کمال بود و بلافاصله فردا آن را با کیفیتی که در ذهن داشت، رسم کرد و که بعد‌ها نیز همان تصویر مبنای کار پیکرتراشان بود.


لبوفروشی در میدان فردسی که شبیه فردوسی بود

دکتر حسین بنایی نیز تعریف کرده است که «من دلم می‌خواست تصویری از فردوسی بکشم و هرچه فکر می‌کردم چه چیزی مناسب فردوسی است، برایم جا نمی‌افتاد، تا اینکه روزی از خیابانی که بعد‌ها به‌نام فردوسی در مشهد نام‌گذاری شد، عبور می‌کردم. مردی لبوفروش را دیدم و گفتم این باید فردوسی باشد، فوری چهره او را کشیدم و در خانه تکمیل کردم. این تصویر چندان با تصویر کمال‌الملک بیگانه نیست.

 

 

مجسمه فردوسی چقدر به چهره واقعی او شبیه است؟

نقاشی فردوسی از رسام ارژنگی

نقاشی رسام ارژنگی از فردوسی

رسام ارژنگی از نقاشان معروف ایرانی است که در مسکو درس هنر آموخته بود. او وقتی به ایران آمد، در تهران به دیدار کمال‌الملک رفت و ایده مجسمه‌ها و تابلو‌های فردوسی را پیشنهاد کرد. ارژنگی گفته که در سال۱۳۰۲ یک زرتشتی در یکی از خیابان‌های تهران قرائت‌خانه‌ای به‌نام فردوسی تأسیس کرده بود و از من خواست تصویر فردوسی را در مراسم افتتاح آن قرائت‌خانه به نمایش بگذارم. خودم نیز در آن مراسم شرکت کردم، از میرزاده عشقی نیز برای خواندن شعری به‌نام فردوسی دعوت کرده بودند که شعر را خواند، اما از کار من نام نبرد، من بعد از جلسه به او گفتم که شما باید از کار من یاد می‌کردید که عذرخواهی کرد. این نخستین تصویر از فردوسی بوده که تا مدت‌ها وجود داشته، اما بعد از بین رفته است، زیرا سقف گالری ارژنگی در یک بارندگی فرو می‌ریزد و همه آثار او از جمله تصویر فردوسی از بین می‌رود.

 

 

مجسمه فردوسی چقدر به چهره واقعی او شبیه است؟

تصویری بازسازی شده از نقاشی کمال‌الملک درباره فردوسی

 

تصویری که از روی نقاشی کمال‌الملک ماندگار شد

اما اولین‌بار میراث فرهنگی امروز، به ابوالحسن صدیقی، هنرمند معروف، پیشنهاد می‌کند که تندیسی از فردوسی تهیه کند و صدیقی که شاگرد کمال‌الملک بوده است و تصویر فردوسی را از کمال‌الملک دیده بود، با همان انگاره مجسمه‌ای می‌سازد و در تصویر فردوسی که اکنون معروف است و در میدان فردوسی تهران و آرامگاه فردوسی مشهد قرار داد، مبنای کار صدیقی قرار می‌گیرد.


دکتر محمدجعفر یاحقی در نشست مجازی « سرفرازی سردیس‌ها و تندیس‌ها»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
0
0
متن کوتاههههه
کارو
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
0
0
جالب است که شعرای غیرفارس زبان به خواب کسی نمی آیند و این داستانها فقط برای شعرایی پیش آمده که به فارسی شعر سروده اند!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->