خراسان رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف مواد غدایی احتکار شده در کاشمر به ارزش ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد
سرخط خبرها

روایت‌هایی از روند بستری بیماران کرونایی که این روز‌ها حاشیه ساز شد

  • کد خبر: ۷۶۸۶۹
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
روایت‌هایی از روند بستری بیماران کرونایی که این روز‌ها حاشیه ساز شد
کادر درمان از شدت خستگی کمرشان شکسته است، ولی ۲۰۰ تخت بیمارستان ما از بی کفایتی مسئولان خاک می‌خورد و به جایش مردم را توی مسجد، سوله ها، بیمارستان‌های صحرایی و کف راه رو‌ها بستری می‌کنند آن هم بدون هیچ امکانات درستی.

نجفی | شهرآرانیوز؛ ویدیو‌های روز‌های سیاه هند را یادتان هست؟ آن تصاویر عجیب وغریب و وحشتناک و آدم‌هایی که هراسان و ترسیده، سُرم به دست و کپسول اکسیژن روی دوش یک گوشه‌ای نشسته اند و نمی‌دانند قرار است چه بر سرشان بیاید. بیمارانی که نای تکان خوردن نداشتند، از دنیا می‌رفتند و دست آخر به دلیل شلوغی قبرستان‌ها و مراکز سوزاندن جنازه‌ها رها می‌شدند. حالا شاید بی شباهت به همان روز‌هایی سیاه هندی نیستیم. فیلم‌ها و تصاویری که از بیمارستان‌ها منتشر می‌شود مثل روز برای ما روشن می‌کند که اوضاع از چه قرار است و روزی چند نفر از دنیا می‌روند و آمار‌ها و قول‌های مسئولان از چه حکایت می‌کند.

 

چندروز پیش فیلمی منتشر شد از شهر بابل. از بیماری که توی ماشین دراز کشیده و سرمی که به دست هایش وصل است، البته برخی از رسانه‌ها سعی کردند بگویند این اتفاق ربطی به دولت و دانشگاه علوم پزشکی بابل ندارد و عده‌ای برای تزریقات به یکی از مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند که به دلیل ازدحام جمعیت و وضعیت شلوغ تقاضای وصل سرم در ماشین را داشته و یک نفر هم مشغول فیلم برداری می‌شود. در حقیقت گفته می‌شود به علت تجمع نیافتن در درمانگاه خصوصی، مراجعان ترجیح دادند سرم را در خودرو دریافت کنند. این تکذیبیه البته چیزی از اوضاع فاجعه بار شهر‌های شمالی کم نمی‌کند.

چرا از ظرفیت بیمارستان‌های داخلی استفاده نمی‌کنند؟

بعد از ویدیویی که از بابل منتشر شد فیلم دیگری از آی سی یوی بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی (ره) کرج منتشر شد که روشن نیست دقیقا به چه دلیلی در این وانفسای کمبود امکانات چراغ هایش خاموش است. شخصی که در این فیلم صحبت می‌کند در ظاهر خود از کادر درمان است. او می‌گوید: «۱۵ تخت فعال فقط در قسمت آی سی یو وجود دارد.

 

کادر درمان از شدت خستگی کمرشان شکسته است، ولی ۲۰۰ تخت بیمارستان ما از بی کفایتی مسئولان خاک می‌خورد و به جایش مردم را توی مسجد، سوله ها، بیمارستان‌های صحرایی و کف راه رو‌ها بستری می‌کنند آن هم بدون هیچ امکانات درستی. مردم به این تخت‌های بیمارستانی احتیاج دارند، ولی کسی نیست که این بیمارستان را راه اندازی کند.» این یعنی در کشور ما با همه فریاد‌هایی که این روز‌ها به خاطر نبود امکانات از گلوی خیلی‌ها بلند می‌شود، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی‌ای وجود دارند که می‌توانند به بیماران کمک کنند، اما به دلیل کم کاری و سهل انگاری مدیران باعث شده از دور خارج شوند.

 

در ظاهر این بیمارستان از سال ۱۳۷۰ تا سال ۱۳۹۵ به تعهدات بیمه‌ای خود عمل نکرده و از سال ۱۳۹۵ با تغییر تعرفه خصوصی به دولتی و به کارگیری نیروی مازاد در عمل زیان ده شده است. بیمارستان امام خمینی (ره) کرج به دفعات به مزایده گذاشته و در نهایت در نوبت هشتم به بخش خصوصی واگذار شد که آن هم با دعوی تقابل بنیاد شهید و انجام نشدن تعهدات از سوی خریداران با رأی محاکم قضایی خلع ید شده است. وسط این دعوا جز مردم چه کسانی ضرر می‌کنند؟

بستری روی چمن‌های بیمارستان امام رضا (ع)

در آخرین فیلمی که از بیمارستان‌ها منتشر شد؛ بیماران بدحال کرونایی روی چمن‌های محوطه بیمارستان دراز کشیده اند و ناله می‌کنند. گزارش‌ها مدعی هستند این ویدیو وضعیت بیمارستان امام رضا (ع) مشهد و بیماران مبتلا به کرونا را نشان می‌دهد. ویدئوی دیگری هم از وضعیت اورژانس بیمارستان رضوی در فضای مجازی دست به دست شد که شلوغی اورژانس را حتی در ساعت ۳ صبح نشان می‌د هد. یک سوم بیماران، مسافران این شهر هستند.

 

 

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشته است: «تعطیلات اخیر نیز در مشهد فاجعه آفریده است. بیش از یک سوم بستری‌های کرونایی در مشهد را مسافران و افراد غیربومی تشکیل داده اند. گفته می‌شود در ورود خودرو‌ها به مشهد سخت گیرانه‌تر عمل می‌شود، اما با وجود مانع نشدن در سفر‌های ریلی، هوایی و زمینی تفاوت ویژه‌ای در کاهش حجم ورود مسافر در مشهد نشده است. منظور از قرنطینه، رعایت پروتکل‌ها و ممانعت از سفر هم وطنان است، اما بی توجهی مردم در مقوله سفر و رعایت نکردن شیوه نامه‌ها شرایط را بحرانی کرده است.» از طرفی، تاب آوری کادر درمان به پایین‌ترین حد ممکن رسیده و توان نیرو‌های درمانی رو به اتمام است.

 

چند وقت پیش کادر درمان طوماری در اعتراض به وضعیت خود امضا کردند و گفتند که تحملشان دیگر تمام شده است و طاقت این فشار را ندارند. درست است که کادر درمان قسم پزشکی خورده اند، اما مدام با بیماران و افزایش پیک‌های کرونایی در ایران روبه رو هستند. رعایت شیوه نامه‌ها در مشهد به ۳۵ درصد کم شده و واکسیناسیون نیز ۲۷ درصد پایین‌تر از میانگین کشوری است. تعداد بیماران بستری، فوتی‌های کرونا و مراجعه کنندگان به مراکز بهداشت با تست مثبت در چند روز اخیر در مشهد نسبت به چهار پیک گذشته بی سابقه بوده است.

 

مسئولان شهری و دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند بیماران دیگر تختی برای بستری ندارند و بیمارستان‌های شهر به شدت با کمبود امکانات درمانی روبه رو هستند. همچنین سازمان نظام پزشکی مشهد با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده که ممکن است یک شرایط وحشتناک کرونایی در مشهد ایجاد شود و از مسئولان خواسته شهر را کاملا تعطیل کنند. هرچند این درخواست وزیر بهداشت چندروز پیش توسط مسئولان امر متنفی اعلام شد و گفتند فعلا قصد تعطیلی سراسری کشور و برخی از شهر‌های بحرانی را ندارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->