آیا عدم تمدید گواهینامه، مانع پرداخت خسارت بیمه می‌شود؟ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ اعترافات مردی که همکارش را به کمک همسرش به قتل رساند سخنگوی شورای نگهبان: نسبت به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان ایرادی نداشتیم  آیا خوردن ماهی و سایر غذا‌هایی دریایی در دوران بارداری بی‌خطر است؟ پیشنهاد افزایش ۲ برابری حق مسکن کارگران از سوی وزیر کار دامی به نام لایک کردن و لایک گرفتن خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان | تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنویسید تا به دست بیاورید اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی ۴ بیمار شد (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مهم‌ترین عامل برای کنترل مصرف دخانیات ورود سامانه بارشی به کشور از فردا (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) بهترین مواد غذایی برای داشتن عمر سالم و طولانی معلم، روشنی‌بخش راه امید نخستین تماشاگران دنیای مادری | مشکلات و کمبودها، خاطرات شیرین کاری را برای ماما‌ها کم‌رنگ نمی‌کند تاثیر آلودگی هوا بر افزایش ابتلا به آسم | بروز بیش‌تر این بیماری در کلانشهر‌ها ربایندگان «یسنا» به جرم خود اقرار کردند کاهش ۱۰ درصدی تلفات جاده‌ای در تعطیلات جاری
سرخط خبرها

بهترین واکسن کرونا در ایران کدام است؟ + جدول اثربخشی

  • کد خبر: ۷۸۴۶۳
  • ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷
بهترین واکسن کرونا در ایران کدام است؟ + جدول اثربخشی
واکسن‌های کرونای موجود در ایران شامل سینوفارم، آسترازنکا، اسپوتنیک و بهارات هستند و نتایج مطالعات بالینی درباره میزان اثربخشی واکسن ایرانی برکت هنوز منتشر نشده است.

شهرآرانیوز - میزان اثر بخشی واکسن‌های کرونا موجود در ایران نسبت به بستری و ابتلاء همچنین مدت زمان ایجاد ایمنی در مطلب زیر بررسی شده است:

 

اثر بخشی واکسن آسترازنکا نسبت به ابتلاء ۶۳ درصد و نسبت به بستری ۷۶ تا ۱۰۰ درصد خواهد بود؛ واکسن آسترازنکا به سه ماه فاصله بین تزریق دو دوز نیاز دارد.

 

اثر بخشی واکسن سینوفارم نسبت به ابتلاء ۷۹ درصد و نسبت به بستری ۷۹ درصد خواهد بود؛ واکسن سینوفارم به شش هفته فاصله بین تزریق دو دوز نیاز دارد.

 

اثر بخشی واکسن بهارات نسبت به ابتلاء ۷۸ درصد و نسبت به بستری ۷۸ درصد خواهد بود؛ واکسن بهارات به چهار هفته فاصله بین تزریق دو دوز نیاز دارد.

 

اثر بخشی واکسن اسپوتینک‌وی نسبت به ابتلاء ۹۲ درصد و نسبت به بستری ۱۰۰ درصد خواهد بود؛ واکسن اسپوتینک‌وی به چهار هفته فاصله بین تزریق دو دوز نیاز دارد.

 

نتایج مطالعات بالینی درباره میزان اثربخشی واکسن ایرانی برکت هنوز منتشر نشده است.

 

میزان اثر بخشی واکسن‌های کرونا موجود در ایران

واکسن

اثربخشی نسبت به ابتلاء (درصد)

اثر بخشی نسبت به بستری (درصد)

حداکثر فاصله تزریق بین دو دوز

آسترازنکا

۶۳

۷۶ تا ۱۰۰

سه ماه

سینوفارم

۷۹

۷۹

۶ هفته

بهارات

۷۸

۹۳

چهار هفته

اسپوتینک وی

۹۲

۱۰۰

چهار هفته

 

کدام واکسن‌های کرونا در ایران عوارض بیشتری دارند؟

در راستای ساماندهی تحقیقات کووید-۱۹، گزاره برگ شماره ۳۹ توسط کمیته راهبری مطالعات واکسیناسیون کووید-۱۹، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی شاهرود منتشر شد.

 

دراین گزارش آمده: این روزها بسیاری از افراد واکسینه شدن در برابر بیماری کرونا را تجربه کردند اما با توجه به انواع واکسن‌های موجود قطعا همگی یک نوع واکسن را تزریق نکردند. در این بین شاید بتوان گفت واکسن استرزنکا، سینوفارم و کووایران برکت در جمع واکسن‌هایی هستند که افراد زیادی آن را تزریق کرده‌اند.

 

نکته قابل توجه آن است که واکسن کرونا نیز مانند هر نوع واکسن دیگری با پلتفرم‌های مختلف می‌تواند برای تزریق‌کنندگان عوارضی داشته باشد که درجه و گرید آن بستگی به نوع و پلتفرمش می‌تواند کم یا زیاد باشد.

 

سینوفارم کم‌عارضه‌ترین واکسن‌ تزریق‌شده در ایران

این گزارش می‌افزاید: واکسن های کرونای استفاده شده در ایران نیز مانند سایر نقاط دنیا دارای درجاتی از واکنش‌های موضعی و سیستماتیک هستند که معمولا تا ٧ روز خود به خود از بین می‌رود اما نکته قابل توجه آن است که بر اساس گزارش اخیر، به نظر می‌رسد این واکنش‌ها در واکسن‌های سینوفارم و برکت که مبتنی بر پلتفرم ویروس غیر فعال است، بروز کمتری دارد.

 

دراین تحقیق بررسی عوارض بعد از تزریق واکسن‌های اسپوتنیک ، استرزنکا، سینوفارم و برکت با یکدیگر مقایسه شده‌اند و در نهایت براساس آیتم‌های همچون قرمزی، گرمی، خارش، تورم، درد، سفتی، کبودی، تب، تهوع، ناخوشی، لرز، سردرد، درد مفاصل، درد عضلات و خستگی واکسن‌های سینوفارم و برکت اکثرا درصد کمتری از عوارض را در ٧ روز بعد از تزریق از خود به جای گذاشته‌اند.

 

آن چیزی که ممکن است مورد توجه قرار گیرد اینست که براساس مطالعه انجام شده میزان ابتلا به بیماری کرونا بعد از تزریق واکسن در واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک مشابه است و از این میزان واکسن استرزنکا تقریبا دوبرابر بیشتر از این دو واکسن امکان ابتلا به بیماری کرونا را داشته است. البته این مطالعه زمانی انجام شده که اکثر افرادی که واکسن استرزنکا را دریافت کردند هنوز دُز دوم واکسن خود را تزریق نکرده اند.


این نتایج مهم زمانی دقیق‌تر می‌شود که جامعه مورد مطالعه (٣٠ هزار نفر برای هر واکسن) تا پایان زمان پیگیری مورد بررسی قرار گیرند و تا آن لحظه با احتیاط می‌توان از نتایج به دست آمده بهره‌مند شد.

 

منبع: فارس/آنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->