حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و معابر شهری مشهد | فوت راکب موتورسیکلت در تصادف با اتوبوس و سواری (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) اعمال قانون ۱۸۳۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۶ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۲ اردیبهشت۱۴۰۳) روایت مدیرعامل قطار شهری مشهد از سختی‌های ساخت خطوط مترو | ۴ هزار نفر ۲۴ ساعته در اعماق زمین پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد گذری بر تاریخ انتشار نخستین نشریه‌های طنز در مشهد| تلخ و شیرین فکاهی نامه‌ها در ارض اقدس ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند
سرخط خبرها

بدهی‌های شهرداری و مطالبه‌های پیمانکاران؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم

  • کد خبر: ۸۶۷۵۷
  • ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
بدهی‌های شهرداری و مطالبه‌های پیمانکاران؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم
حسین حسامی - رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای اسلامی شهر مشهد

برنامه، سند مرجع برای تسهیل تحقق چشم‌انداز و اهداف کلان و نقطه اتصال میان خط مشی و مجموعه‌ای از طرح‌ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های سازمان است که در زمان معین، با بودجه‌ای مشخص ازسوی متولیان مشخص اجرا می‌شود. حال اگر در برنامه، پیش‌بینی درستی از درآمد‌ها و هزینه‌ها انجام نشود و برنامه جامعی تدوین یا پیش بینی صحیحی نشود و در اجرا، برنامه تدوین شده مبنای عمل قرار نگیرد، ضعف در نظارت بر اجرا مشهود می‌شود و به اصطلاح انحراف از برنامه به وجود می‌آید.

برنامه محوری راه حل ممانعت از شکل گیری بدهی هاست، مادام که طرح ها، پروژه‌ها و فعالیت‌های سازمان بودجه محور باشد. اگر مبنای اجرای همه فعالیت‌های سازمان اتکا به بودجه باشد و از آن مهم تر، تراز درآمد‌ها و هزینه‌ها با نگاه به اهداف مجموعه تنظیم نشود و برنامه براساس اهداف تدوین نشود و در ادامه مسیر نیز بودجه برمبنای برنامه و مکمل آن نباشد، به طبع با پدیده سلیقه محوری و در نتیجه ایجاد بدهی روبه رو خواهیم شد.

یکی از منشأ‌های سلیقه محوری در کشور ما، عمر کوتاه دوره‌های مدیریت یا نبود نگرش بلندمدت به مسائل است و به جای اینکه مدیران به مدیریت عالمانه، صحیح و دقیق بپردازند و در تصمیم گیری‌ها مبتنی بر نیاز مردم، مسائل شهر و برای تحقق چشم‌انداز عمل کنند، به سمت تعریف و اجرای اقدامات سلیقه‌ای و با خروجی‌های ناپایدار گام برمی دارند.

به عبارتی، به انحراف از برنامه توجه نمی‌کنند و پروژه‌های مدنظرشان را در بودجه‌ای می‌گنجانند و بودجه را متناسب با سلایق تنظیم می‌کنند. این قبیل تصمیم‌ها موجب اجرانشدن برنامه، اجرانشدن صحیح بودجه، ضعف در نظارت بر اجرا و ایجاد بدهی‌های تصاعدی برای شهر و شهروندان می‌شود که مشکلات عدیده‌ای را به دنبال دارد.

البته گاهی بیان می‌شود نوسانات قیمتی بر محقق نشدن برنامه و بودجه اثرگذار است، اما این نکته باید مدنظر قرار گیرد که با وجود پیشرفت علم و گسترش دانش، علم آینده پژوهی و تحلیل می‌تواند راهگشای این مسائل باشد و به طبع می‌توان از این ظرفیت‌ها و بستر‌های نوین کمک گرفت.

پرواضح است که موضوع مسئله ساز در این برهه، نبود مدیریت عالمانه است؛ بنابراین لازم است نوسانات و تغییرات محیطی و سایر مسائل جانبی اثرگذار و مرتبط با برنامه و بودجه در زمان تدوین بودجه لحاظ شود تا از انحراف بودجه از برنامه کاسته و از تبعات آن جلوگیری شود.

پیمانکاران، مشاوران، مجریان و تأمین کنندگان، شرکای مجموعه شهرداری در تحقق اهداف و چشم انداز مدیریت شهری هستند و اگر با این دید به آنان توجه شود، باید برخورد بهتری با آنان شود.

مدیران شهرداری باید برای پرداخت عادلانه حق وحقوق و منافع پیمانکاران تلاش کنند و به شکلی اقدام شود که درخواست هایشان در اسرع وقت رسیدگی شود و این گونه نباشد که ماه‌ها پس از اجرای تعهداتشان مطالبات معوق داشته باشند و نتوانند حقوق منابع انسانی مجموعه شان را پرداخت کنند.

پیمانکاران از خانواده شهرداری هستند و مطالبات و نارضایتی پیمانکاران، مشاوران، مجریان و تأمین کنندگان با رضایت شهروندان از منظر تحقق صحیح برنامه ها، تحقق اقتصاد مقاومتی و کیفیت افزایی طرح ها، پروژه‌ها و فعالیت‌ها و افزایش عمر و ماندگاری آن‌ها ارتباط مستقیم و اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین در همه مراحل تدوین، تأیید، اجرا و نظارت بر اجرای برنامه و بودجه باید به دقت مسئله شناسی شود و ۳ اصل اساسی در دستورکار همه حوزه‌های شهرداری قرار گیرد:

۱- در تدوین برنامه و بودجه، به صوررت عالمانه، دقیق و فارغ از سلیقه محوری اقدام شود و به سمت هم گرایی و هم افزایی بین همه ذی نفعان برنامه و بودجه گام برداشته شود تا برنامه و بودجه دقیق تدوین و با کمترین انحراف اجرا شود.

۲- در اجرای برنامه و بودجه باید به دقت نظارت شود و در زمان تفریغ بودجه حداقل انحراف و حتی اثرات جهش ساز، مانند صرفه جویی، بهره وری و افزایش درآمد‌های پایدار محقق شود.

۳- سازوکار‌های نظارت بر اجرای برنامه و بودجه باید به وسیله متولیان مربوط در شهرداری بهینه سازی شود و به صورت صحیح و سیستمی زیرنظر قرار گیرد تا در صورت ایجاد انحراف بتوان آن را به موقع شناسایی و برای آن اقدام اصلاحی تعریف کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->