سرخط خبرها

زندگی خانوادگی را تمرین کنیم

  • کد خبر: ۹۳۶۲۴
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
زندگی خانوادگی را تمرین کنیم
مریم مختاری - فعال فرهنگی

درون همه ما انسان‌ها الگویی از ازدواج و تشکیل خانواده وجود دارد که مبتنی بر اولین تجربه‌های خانواده خودمان است. امنیت داشتن یک رابطه خوب با همسر، فراهم آوردن بستری آرام و مساعد برای رشد فرزندان و داشتن یک حال خوب در ارتباط با دیگران، همگی، در ذات انسان نهادینه شده‌اند. کمتر کسی پیدا می‌شود که از تنها بودن و تشکیل ندادن خانواده و با نداشتن ارتباط اجتماعی خوشحال و راضی باشد.

زندگی خانوادگی و تشکیل خانواده ممکن است از دیدگاه برخی، در نگاه اول، چشم‌اندازی مبهم و هولناک داشته باشد، اما اگر درباره زندگی و تشکیل خانواده عمیق بیندیشیم، پی می‌بریم که هدیه‌ای به نام خانواده بسیار مغتنم و شادی‌بخش است.

امروزه با جدیدترین وسایل و آخرین فناوری‌ها، یعنی انواع اشیایی که به نظر اجدادمان فقط برای توانگران بودند، احاطه شده‌ایم. با این حال، به جای نوشیدن و لذت بردن از نیمه پر لیوان، نیمه خالی آن را تماشا می‌کنیم و ناسپاسیم. زندگی خانوادگی دل‌نشین است و باید به مزه آن بیفزاییم. خانواده پدیده‌ای شگفت‌انگیز و ممتاز است. شاد بودن در کنار همسر و فرزندان را بیاموزید. یاد بگیرید همه خوبی‌های جهان را در خانواده ببینید و همه لحظه‌های زندگی را غنیمت بشمارید.

در هر مرحله از زندگی و برای هر حیطه‌ای از جمله تشکیل خانواده، باید برنامه داشت. برنامه‌ریزی یک انتخاب است تا با توجه به اهدافمان، در جریان اتفاقات روزگار، بیشترین تأثیر و تسلط را بر زندگی خود داشته باشیم.

بدون برنامه‌ریزی هم زندگی می‌گذرد، کاری که متأسفانه بیشتر مردم انجام می‌دهند، ولی باید دانست بدون برنامه، همه انرژی و وقتتان را به علاج حوادث «بعد» از وقوع آن‌ها اختصاص خواهید داد. در این صورت کارتان می‌شود سر و سامان دادن به مشکلات و بحران‌هایی که اگر برنامه‌ریزی کرده بودید، اصلا وجود نداشتند.

زندگی خانوادگی را تمرین کنیم

زندگی خانوادگی نیاز جدی به برنامه‌ریزی دارد. وقت را از دست ندهید. همین الان بهترین فرصت برای کمک به خودتان، زندگی‌تان، خانواده و حتی جامعه است. لطفا بهانه نیاورید که مشغله‌تان زیاد است یا مسئولیت بیش‌ازاندازه دارید و فرصتتان کم است، چون زندگی و تشکیل خانواده در اولویت است. به خاطر داشته باشید همه تلاش‌های شما برای تشکیل و حفظ زندگی و بهبود کیفیت آن، مهم و اثرگذار است.

با این دیدگاه، وقت و انرژی شما باید صرف چه کسانی شود؟ اول خودتان، بعد همسر و فرزندانتان و در یک کلام، صرف زندگی خانواده‌تان شود که مسلما تأثیر بسیار مهمی بر جامعه هم خواهد داشت. اگر برای تشکیل خانواده دچار سردرگمی شدید، با آدم‌های آگاه و دانا مشورت کنید.

شاید ابتدا همه فکر‌ها و احساسات و رفتارهایتان صددرصد درست نباشد، اما در مسیر حرکت، همیشه برای اصلاح کار‌ها فرصت هست. ضمن اینکه برای موفقیت و آرامش در زندگی خانوادگی، همه افراد باید مهارت‌های لازم را فرا بگیرند و در موقع لزوم به کار بندند.

زندگی خانوادگی مانند یک بازی گروهی است و باید همه جوانب از دید همه افراد خانواده در نظر گرفته شود. باید حرف‌ها و پیشنهاد‌های همه را شنید. همه باید برای هم وقت بگذارند و به حرف‌های هم گوش کنند. در هر شرایطی افراد خانواده باید از هم سپاسگزار باشند و از هم تعریف کنند، چه در حضور چه در غیاب یکدیگر.

هم‌چنین موفقیت در زندگی به تمرین و تلاش نیاز دارد. حتما در اطرافتان خانواده‌هایی را دیده‌اید که موفق‌تر به نظر می‌رسند. آن‌ها به جای تک‌روی و شکایت از زمانه و بهانه‌جویی و ناسپاسی در برابر زندگی، در حال گذراندن یک زندگی خوب و رضایت‌بخش‌اند.

برای داشتن یک زندگی خانوادگی آرام و به جای گذاشتن خاطره‌های خوش، از هیچ تلاشی دریغ نکنید. زندگی لحظه‌های زودگذر تمام‌شونده است که با سرعت می‌گذرد. پس قدر بدانید و خوش باشید! منبع شادمانی، سرگرمی، لذت و موفقیت خانواده باشید تا دیگر افراد خانه هم مانند شما باشند. شاد زیستن را بیاموزید. یاد بگیرید که همه خوبی‌های جهان را ببینید و سراسر زندگی را غنیمت شمرید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->