چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

گمراهی غرب در مسئله زن و خانواده

  • کد خبر: ۹۳۷۰۴
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
گمراهی غرب در مسئله زن و خانواده
دکتر حکیمه سقای بی‌ریا - پژوهشگر و استاد دانشگاه

رهبر معظم انقلاب در نشستی با موضوع زن و خانواده در سال ۱۳۹۰ بحث زن و خانواده را یکی از مسائل اساسی کشور عنوان می‌فرمایند و هدف را رسیدن به یک اندیشه منسجم و واحد در این حوزه می‌دانند. ایشان به گستردگی این موضوع اشاره می‌کنند و معتقدند از لحاظ نظری نیازمند گشایش و علاج هستیم و این در حالی است که این مسئله یکی از مسائل درجه‌یک برای دشمنان ما نیز هست و در واقع جنگی علیه زن و خانواده در جریان است.

نقش زنان در بعد خانواده و اجتماع در دوران معاصر نقش برجسته‌ای است که مورد توجه رهبرمعظم‌انقلاب نیز واقع شده است و کتاب‌های متعددی نیز درباره آن نوشته شده است و در میان این کتاب‌ها هم نقش محوری زنان در عرصه‌های مختلف انقلاب و هم نقش آنان در مقاوم‌سازی خانواده برای ایفای نقش در این راستا بیان شده است.

ما این نقش بی‌بدیل را در بستر انقلاب اسلامی مشاهده کردیم. از طرفی در جهان غرب در رویارویی با جهان اسلام بحث زن مطرح است و گرفتن هویت اسلامی زن، اولویت استعمار است و چرایی این موضوع درخور بررسی است.

جهان غرب به‌دنبال تضعیف رویکرد جمهوری اسلامی در موضوع زنان است تا آن را در کنار دیگر موضوع‌ها مورد هجمه قرار دهد، اما موضوع فراتر از دفاع در مقابل این هجمه‌هاست. یعنی زن در جهان مورد ظلم واقع شده است و ما در جامعه اسلامی وظیفه داریم که نه‌تن‌ها خود را از این آسیب‌ها دور کنیم، بلکه راه حل آن را به جهان عرضه کنیم.

آسیب در حوزه زنان بسیار زیاد است و اگر اسلام‌زدایی در کنار جوامع اسلامی صورت گرفته و شیفتگی به غرب پیدا شده است، باید آسیب‌هایی را که در این کشور‌ها وارد شده است نیز بررسی کنیم تا ببینیم وضعیت جنگی که علیه خانواده اتفاق افتاده، به چه صورت است.

رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «در مسئله زن و خانواده، غرب در گمراهی و ضلالت عمیقی به‌سر می‌برد» و باید ببینیم این گمراهی چیست و چه راهی برای برون‌رفت از آن وجود دارد.

خودشیئ‌پنداری زنان موضوعی است که در غرب مطرح است و ما باید بدانیم چگونه می‌توانیم خود را در برابر این آسیب واکسینه کنیم و چه چیزی برای عرضه داریم، زیرا این موضوع به یکی از معضلات اجتماعی تبدیل شده است.

در کتاب «بیماری زیبایی» نوشته یکی از روان‌شناسان آمریکایی آمده است که وقتی دختران و زنان به شیئ‌واره‌پنداری می‌رسند، انگار یک آینه درونی همواره همراه آنان است و همواره نگران ظاهر خود هستند که آیا به استاندارد زیبایی که دور از دسترس است، می‌رسند؟ و در ادامه زنان و دختران دچار بیماری زیبایی می‌شوند و ارزش خود را فقط در ظاهر خود می‌بینند. فردی که دچار بیماری زیبایی شده، ممکن است به خود آسیب برساند.

چند درصد از زنان محجبه ما انرژی و توانشان را درگیر تغییر بدن، پوست و موهایشان کرده‌اند؟ چند درصد از زنان متدین ما وقتی به خانواده توجه دارند، توجهشان فقط به مسائل مادی خانواده است؟ البته که باید نیاز‌های مادی را بشناسیم. وقتی ما دچار بیماری زیبایی بشویم، طبیعتا نیاز‌های مادی خانواده نیز دچار چالش می‌شود.

اگر بخواهیم راه مقابله با جنگ علیه خانواده را پیدا کنیم، باید به‌دنبال ریشه این جنگ باشیم، آسیب‌ها را شناسایی کنیم و ببینیم آیا نگاه اسلامی چیزی برای مصون‌نگه‌داشتن ما از این آسیب‌ها دارد.
رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰ می‌فرمایند: «اسلام نگاهش به زن نگاه انسانی است و جنسیت در درجه دوم است.»

یک زن وظیفه دارد تا هم خود مدارج رسیدن به ذکرا... را طی کند و هم باید به نیاز‌های معنوی خانواده توجه کند تا تقرب الی‌ا... صورت بگیرد. زنی که دچار خودشیئ‌واره‌پنداری است، توان رسیدن به این تقرب را ندارد و آسیبی که ممکن است در این زمینه بزند، ابتدا به خودش است.

حضرت آقا درباره مادران شهدا به صبر آن‌ها اشاره می‌کنند. اگر زن دچار بیماری زیبایی شده باشد، چنین صبری اتفاق نمی‌افتد.

ما باید ثابت‌قدم باشیم و توجه داشته باشیم که سیستمی که اسلام معرفی کرده است، بهترین سیستم برای مصون‌ماندن از این‌گونه آسیب‌هاست؛ بنابراین نباید از کنار آسیب‌های معنوی به‌راحتی گذر کرد؛ هرچند در غرب راه‌حل را در حوزه فردی می‌بینند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->