معنای «فوق العاده خاص» در فیش حقوقی چیست؟ | کدام کارمندان مشمول این امتیاز می‌شوند؟ نرخ دلار به کمتر از ۶۰ هزار تومان نزول کرد | حباب سکه چقدر شد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) برای اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب مشهد ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است قیمت طلا امروز صعود کرد (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرغ گران می‌شود؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت خودرو در بازار امروز (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | قیمت‌ها ریزشی شد پیش‌بینی مهم برای آینده بازار طلا و سکه | طلای دست دوم نخرید (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت دلار طی روزهای آینده | آیا نرخ ارز کاهش خواهد یافت؟ تحرکات صندوق‌های طلا چه سیگنالی به بازار داد؟ (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از امروز آغاز می‌شود (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نرخ ارز در هفته‌های گذشته ریشه غیراقتصادی داشت آغاز فروش پیکاپ کرمان موتور با تحویل فوری + جزئیات (۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون اشتغال وزارت کار: نرخ بیکاری جوانان ۲۱.۲ درصد است فردا (۲۵ اردیبهشت) یارانه این دهک‌ها واریز می‌شود | مبلغ یارانه چقدر است؟ منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشید | قیمت دلار چقدر کاهش خواهد یافت؟ پیش‌بینی بورس (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سطوح حمایتی نماد‌ها منجی شاخص کل می‌شود؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه (سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | سکه امامی به کف شیرین خرید رسید جزئیات طرح فروش سایپا ویژه دهه کرامت ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول و لینک ثبت‌نام نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: کاهش ساعت کاری نیاز به نگاه کارشناسی‌ بیشتری دارد توضیحات اتاق اصناف مشهد درباره «شناسه یکتا»ی اصناف عقب‌نشینی ۳۲ هزار واحدی بورس | ۹۰ درصد نماد‌ها منفی شد! (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حدود ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین، سطح زیر کشت هندوانه بذری در خراسان‌رضوی است ارزان‌ترین و گران‌ترین گوشی‌های سامسونگ سریA چند؟ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنعانی: وزارت حقوق بشر آمریکایی و صهیونیستی دو روی یک سکه‌اند پیش ثبت‌نام اینترنتی توزیع لاستیک به زودی آغاز می‌شود
سرخط خبرها

همراهان «بی‌قیمت»

  • کد خبر: ۹۸۴۵
  • ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۱
همراهان «بی‌قیمت»
روز گذشته در راستای پویش «بی‌قیمت نخریم» بازرسان اصناف از بازار موبایل احمدآباد بازدید کردند.
بازار تلفن همراه همیشه یکی از بازار‌های پرتب‌وتابی است که خیلی زود به التهابات اقتصادی واکنش نشان می‌دهد. هفته گذشته نیز باوجود قطعی اینترنت، به جای اینکه این بازار در رکود باشد، به دلیل نوسانات نرخ دلار، قیمت موبایل افزایش یافت. مسئله‌ای که سبب شد برخی از فروشندگان سعی کنند با حذف برچسب قیمت‌ها بر حاشیه سود خود بیافزایند. روزنامه شهرآرا به همین بهانه در پویش «بی قیمت نخریم» همراه با بازرسان اتاق اصناف مشهد به سراغ این بازار رفت. در این پویش، شهروندان می‌توانند تخلفات مربوط به درج نکردن قیمت کالا‌ها را به سازمان صمت با شماره ۱۲۴ یا شماره ۸۰۰۰۱۲۴ و شهرآرا با شماره پیامک ۳۰۰۰۷۲۸۹ اعلام و موضوع را پیگیری کنند.

یکی از تخلفات پرتکرار در این صنف، فروش تلفن همراه به قیمت روز است. این در حالی است که بر اساس قانون، کالا باید با در نظر گرفتن سود مجاز بر اساس قیمت خرید به فروش برسد. با این حال، درج نکردن قیمت در فروشگاه‌های تلفن همراه بیشتر مربوط به لوازم جانبی است، زیرا قیمت تلفن همراه در بازار را با استفاده از سایت‌های فروش برخط به‌راحتی می‌توان فهمید و فروشندگان جزء تلفن همراه حتی متخلفان نیز به طور معمول قیمت تلفن همراه را به صورت رقابتی و حتی کمتر از نرخ سایت‌های فروش آنلاین مثل دیجی‌کالا اعلام می‌کنند و از خیر سود مجاز خود می‌گذرند. امید متخلفان در بازار تلفن همراه فروش اجباری لوازم جانبی وافزودن قیمت‌های عجیب و غریب روی محصولات و خدماتی از جنس محافظ صفحه، محافظ بدنه تلفن همراه، نصب نرم‌افزار و ... است.

۳ بار جریمه و پلمب
به همراه کارشناسان بازرسی اتاق اصناف مشهد به بازار تلفن همراه احمدآباد می‌رویم. در اولین اقدام وارد یکی از مغازه‌های حاشیه خیابان که نماینده یکی از برند‌های مطرح تلفن همراه است می‌شویم. صاحب فروشگاه که پروانه صنفی به نام او صادر شده است در مغازه حضور ندارد. مباشر او به سؤالات بازرس جواب می‌دهد و می‌گوید: درج نکردن قیمت روی تلفن همراه به این خاطر است که فهرست قیمت‌ها را روی یک برگه و بنا به درخواست او پرینت می‌گیریم و برای مقایسه کالا‌های مختلف به مشتری می‌دهیم. مدیر این فروشگاه در پاسخ به چرایی درج نکردن قیمت روی محصولات جانبی از پاسخ می‌ماند. قید نشدن قیمت کالا‌ها به‌تفکیک در فاکتور فروش تخلف دیگر این واحد صنفی است که در گزارش بازرسی قید می‌شود. با این گزارش، در مرحله نخست، واحد متخلف به تعزیرات معرفی و جریمه می‌شود. بر اساس گفته‌های علیرضا گلمکانی، کارشناس بازرسی اتاق اصناف، اگر این تخلف ۳ مرتبه تکرار شود، واحد صنفی پلمب خواهد شد.
دومین واحد صنفی که از آن بازرسی می‌کنیم در شکل و شمایل واحد قبلی است. ۸ کارشناس فروش گرم گفتگو با مشتریان در یک مغازه بزرگ در حاشیه خیابان احمدآباد هستند. صاحب واحد صنفی می‌گوید: به دلیل اجاره‌بهای زیادِ مغازه تمرکز ما بر این است که کالا را با کمترین قیمت ممکن در بازار به مشتریان عرضه کنیم و در عوض میزان فروشمان را بالا ببریم. او ادامه می‌دهد: فروش اجباری نداریم و اگر مشتری قصد خرید لوازم جانبی نداشته باشد، تلفن همراه را به صورت خام می‌فروشیم، اما عمده مشتریان ما به دلیل رقابتی بودن قیمت‌هایمان از ما خرید می‌کنند.
کارشناس نظارت و بازرسی اتاق اصناف قیمت کالا‌های این واحد صنفی را بررسی می‌کند و نشانه‌ای از گران‌فروشی نمی‌بیند، اما درج نشدن قیمت به‌ویژه در محصولات جانبی تخلفی است که از سوی این واحد صنفی رخ داده است. مسئول واحد صنفی که خواست نامی از او در گزارش به میان نیاید در این باره به شهرآرا گفت: قصد داریم به‌زودی سایت فروش برخط راه بیندازیم و به طور طبیعی، قیمت‌ها در سایت برخط باید درج شود و نسبت به سایر فروشندگان برخط رقابتی باشد. او ادامه می‌دهد: به طور معمول، در فروشگاه‌های کالا‌های دیجیتال روی کالا‌ها قیمت درج نمی‌شود و تنها یک کد درج می‌شود. این کار باعث می‌شود فروشندگان کف قیمت فروش محصول را متوجه شوند و بسته به ظاهر مشتری و شرایط، قیمت‌های متفاوت و البته بالاتر از قیمت کف را اعلام کنند. به عنوان مثال، کد ۶۰ مربوط به محصولات ۱۲۰ هزار تومانی است. فروشنده ابتدا قیمت ۱۵۰ هزار تومان را برای این محصول مطرح می‌کند و در نهایت، محصول را با ۵۰۰۰ تومان تخفیف می‌فروشد.
در ادامه، با توجه به تعهد واحد صنفی مبنی بر درج قیمت روی تمام محصولات خود ظرف یک هفته آینده، کارشناسان اداره بازرسی و نظارت اتاق اصناف به نوشتن یک گزارش ارشادی برای این واحد صنفی بسنده می‌کنند، اما اگر این تخلف از سوی واحد صنفی تکرار شود، ضمن جریمه نقدی، پرونده او در تعزیرات حکومتی به جریان خواهد افتاد.
در این گزارش میدانی، از چند واحد صنفی دیگر نیز بازدید، و به برخی از واحد‌ها تذکر شفاهی داده شد. همچنین از واحد صنفی یکی از فروشندگان قدیمی کالای دیجیتال در خیابان احمدآباد نیز بازدید شد. در این واحد صنفی، قیمت تمامی کالا‌ها اعم از ارزان و گران درج شده بود. بازرسان اتاق اصناف از این واحد صنفی قدردانی کردند.

پلمب یک واحد متخلف
همچنین به گزارش فارس، دیروز امید جلیلی، قاضی شعبه سیارتعزیرات حکومتی استان با اشاره به بازرسی از بازار موبایل احمدآباد در ششمین روز از طرح تشدید بازرسی، از پلمب یک واحد موبایل‌فروشی در مشهد به علت گران‌فروشی خبر داد.

قدردانی از شهرآرا برای پویش «بی‌قیمت نخریم»
ایجاد پویش «بی‌قیمت نخریم» واکنش مسئولان استانی را دنبال داشت. در این راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا گفت: از روزنامه شهرآرا بابت ایجاد پویش «بی‌قیمت نخریم» که در آن به مردم تأکید شده است کالا‌های دارای برچسب قیمت را خریداری کنند تشکر می‌کنیم. علی رسولیان افزود: یکی از عوامل شفافیت در بازار در شرایط فعلی، اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب به مصرف‌کنندگان کالا و خدمات است. از این رو، تمام واحد‌های صنفی مکلف به درج قیمت و رعایت قیمت‌های مصوب اعلامی مراجع ذی‌صلاح هستند. رسولیان افزود: هرقدر آگاهی شهروندان درباره وضعیت قیمت‌ها بیشتر شود، آن‌ها از حقوق خود بیشتر آگاه می‌شوند و جلو تخلفات احتمالی گرفته می‌شود. محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صمت استان نیز با اشاره به پویش «بی‌قیمت نخریم» گفت: برای کاهش تخلفات اقتصادی و جلوگیری از افزایش غیرقانونی قیمت‌ها و اجحاف در حق مصرف‌کننده، بازرسان سازمان صمت رعایت ضرایب سود مصوب، درج قیمت و نصب نرخنامه را به صورت روزانه رصد و پایش می‌کنند. انتظار می‌رود با تحقق این پویش میزان تخلف گران‌فروشی در مشهد کاهش یابد. بر این اساس، در فرایند اجرای آن، اهداف محقق‌شده را به اطلاع شهروندان خواهیم رساند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->