شهردار مشهد: امدادرسانی در منطقه سیدی همچنان ادامه دارد + فیلم پیام تسلیت شورای اسلامی شهر مشهد درپی جان‌باختن تعدادی از همشهریان در سیل امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو تمامی برنامه‌های فرهنگی مشهد تا شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ راه‌آهن مشهد: حرکت قطارهای مشهد به حالت عادی بازگشت | علت تاخیر، رعایت مسائل ایمنی بوده است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو مرخصی تمام مدیران دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی | مردم مشهد طی امشب و فردا از تردد و سفرهای غیرضروری جدا پرهیز نمایند سیل محور سرخس- مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) گرفتارشدن چند خودرو در سیل امروز مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تخریب برخی از جاده‌های روستاهای سرخس در پی بارش باران (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهردار مشهد: وضعیت اکثر نقاط شهر عادی است | رفع آب گرفتگی میدان انقلاب تا فردا طول می‌کشد ۲۵۰ تماس مرتبط با سیل و بارندگی با آتش‌نشانی مشهد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سرویس دهی قطار شهری مشهد تا ساعت ۲۴ تمدید شد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرهنگ‌سازی ماندگار در نسل آینده، با توجه ویژه به حوزه کودک و نوجوان ۴۰۰ میلیارد تومان از طلب پیمانکاران شهرداری مشهد تسویه شد بارش شدید باران محور فریمان _ مشهد را مسدود کرد (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) + فیلم وقوع سیل و آب‌گرفتگی در اکثر مسیر‌های ورودی و خروجی مشهد | تمام محور‌های استان به غیر از مشهد باز است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فرماندار طرقبه شاندیز: سیلاب مناطق ییلاقی را فراگرفته است (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تا امروز (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارندگی‌های مشهد ۲.۵ برابر درمقایسه‌با سال پیش افزایش یافته است ویدئو | بسته شدن جاده فریمان-مشهد بر اثر وقوع سیل (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین وضعیت معابر شهر مشهد بعد از بارش شدید باران و راه افتادن سیلاب (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) مسافران حتی‌الامکان از قطارشهری برای رسیدن به فرودگاه استفاده کنند
سرخط خبرها

این آغاز یک راه است

  • کد خبر: ۱۰۸۰۱۵
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
این آغاز یک راه است
بنیامین یوسف‌زاده - روزنامه‌نگار

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری مبنی بر جابه‌جایی پادگان لشکر ۷۷ به خارج از مشهد تازه آغاز یک حرکت رو به جلو برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های بی شمار این شهر است؛ ظرفیت‌هایی که تاکنون یا در سایه بی‌تفاوتی‌ها مغفول مانده یا بر سر راهشان چاله‌ها و چاه‌هایی انسانی وجود داشته است که همیشه در «بالقوه ماندن» درجا زده‌اند.

بازشدن راه مردم در یکی از منازعات پیچیده بین‌دستگاهی مانند ماجرای پادگان لشکر ۷۷، گواه این موضوع است که می‌توان با هم‌افزایی فراسازمانی، راه‌های بن‌بست دیگری را هم در این شهر گشود.

همت بلند مسئولان کشوری و محلی حالا یک خان سخت را در حوزه ترافیک شهری در مشهد با سلامت به منزل رسانده است و اگر بخواهیم زیست‌پذیری ترافیکی این شهر را در افق بیست‌ساله آینده تضمین کنیم، باید خان‌های دیگری را هم از سر بگذرانیم. شهر سه‌ونیم‌میلیون‌نفری مشهد چند نقطه کانونی و بزرگ‌مقیاس دارد که زمین ۱۹۹ هکتاری لشکر ۷۷ یکی از آن‌ها و البته تنها قطعه کلان تعیین‌تکلیف‌شده تاکنون است.

اما این نکته هم نباید فراموش شود که بازگشایی دیوار زمین‌های بزرگ مقیاسی مانند زمین لشکر ۷۷، فقط به معنای گشایش یک راه جدید برای تسهیل در تردد خودرو‌های آلاینده و کاهش چند دقیقه‌ای برخی مسافت‌ها نیست. زمین‌های بکری مانند زمین ارتش که سال‌ها در دل هسته مرکزی شهر مشهد جا خوش کرده اند، به میراثی معنوی می‌مانند که تاکنون از خطر مدرن شدن بی‌حدومرز در امان مانده اند.

پادگان لشکر ۷۷ با آن سوله‌های خاطره‌انگیز و آن راه‌های تودرتوی سبزش که در خاطره بسیاری از سربازان این کشور نقشی سبز دارد، شاید گم‌شده سال‌های نه‌چندان‌دور معماری شهری مشهد و بافتی باشد که مدت‌ها به فراموشی سپرده شده است. این میراث ناملموس را در عین توسعه ترافیکی شهر باید حفظ کرد که البته خبر ایجاد فضای سبز ۱۰۰ هکتاری در این محدوده، بارقه‌های امیدی را در دل دلسوزان این حوزه روشن می‌سازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->