کشف ۱۷ کیلوگرم زعفران قاچاق توسط مرزبانان هنگ تایباد+ تصویر(۱ خرداد ۱۴۰۳) قطار فوق‌العاده مشهد برای مراسم تشییع رئیس‌جمهور از مهاجرت ۱۰ هزار پزشک تا توزیع نابرابر پزشکان متخصص در کشور  برنامه جدید امتحانات نهایی دانش‌آموزان اعلام شد ممنوعیت‌های تردد ویژه مراسم تشییع پیکر رئیس جمهوری در مشهد اعلام شد تشکیل پرونده قضایی برای منتشرکنندگان مصادیق توهین‌آمیز درخصوص سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد برای روز پنجشنبه (٣ خرداد ١۴٠٣) هم‌زمان با مراسم تشییع و تدفین رئیس‌جمهور پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (سه‌شنبه، یکم خرداد ١۴٠٣) | آغاز بارش‌های پراکنده باران در استان آسیب‌هایی جدی که روغن مصرف شده به مغز می‌زند تا زنده هستید، تکلیفتان را برای اهدای‌عضو مشخص کنید دستگیری اعضای باند گروگان‌گیری اتباع خارجی در تهران ۱۰ راهکار برای به حداکثر رساندن کالری‌سوزی در ۳۰ دقیقه خوراکی‌های سالمی که می‌توانید جایگزین نان کنید نحوه مصرف برگه زردآلو برای یبوست | طبع قیسی خشک گرم است یا سرد نقش مهم تغذیه در تکامل دندان‌ها ۷ دلیل احساس تشنگی مداوم اعمال قانون۱۴۷۸دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد|۵۳نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (یکم خرداد ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آموزش منهای آموزش!

  • کد خبر: ۱۹۳۱۳۶
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴
آموزش منهای آموزش!
این روز‌ها کمبود معلم یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش است به طوری که این مسئله به دغدغه اول سیستم آموزشی کشور تبدیل شده است.

«ریشه بسیاری از بحران‌ها در بحران‌های فلسفی نهفته است»
برگرفته از اندیشه افلاطون

این روز‌ها کمبود معلم یکی از مشکلات جدی آموزش و پرورش است به طوری که این مسئله به دغدغه اول سیستم آموزشی کشور تبدیل شده است. سؤال اینجاست که برفرض اگر از چند روز آینده این مشکل برطرف شود وکلاس‌ها به تعداد کافی معلم داشته باشند، دیگر مشکل آموزشی کشور برطرف می‌شود؟  یا اینکه کمبود معلم ریشه در بحران نظام آموزشی کشور دارد که اکنون به این صورت در حال نشان دادن است؟

به نظر می‌رسد، یکی از مهم‌ترین ریشه‌های بحران آموزش و پرورش در ایران سوق یافتن دانش اندوزی از حوزه عمومی به خصوصی است. به طوری که کار به جایی رسیده که هر خانواده‌ای که در دهک‌های درآمدی برخوردارتری قرار داشته باشد، می‌تواند از ابتدایی تا پایان تحصیلات دانشگاهی فرزندان خود را مورد حمایت قرار دهد. این در حالی است که آموزش و پرورش سازمانی عمومی است که باید زمینه‌های در اختیار قرار گرفتن آن برای همگان آن هم در سطوح پایه فراهم شود.

آموزش در سطوح ابتدایی و پایه به حدی مهم است که دسترسی همگانی به آن را می‌توان با تأمین زیرساخت‌های اساسی برای شهر‌ها مقایسه کرد. هر شهری برای اینکه به رشد و توسعه برسد، سیستم حمل و نقل عمومی مناسب، خیابان‌های استاندارد و پیاده رو‌های بهسازی شده و ده‌ها مورد دیگر را باید به عنوان حوزه‌های زیرساخت دارا باشد تا بعد از آن مدیران شهری بتوانند بر پایه آن‌ها رسیدن به توسعه را میسر کنند. در حالی که آموزش پایه زیرساخت توسعه کشور محسوب می‌شود و در حال سوق یافتن به حوزه خصوصی است.

بدیهی است که این مسئله سبب می‌شود تا دانش آموزان به گروه‌های برخوردار و حتی فوق برخورداری تقسیم شوند که به دلیل دسترسی به منابع مالی می‌توانند، بدون دغدغه به بهترین امکانات و زیرساخت‌های آموزشی دسترسی داشته باشند و از طرفی سایر دانش آموزان به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات مادی حتی از تأمین حداقل‌های ممکن نیز محروم می‌مانند.

به نظر می‌رسد امروز آموزش و پرورش دچار بحرانی فلسفی شده که نمی‌تواند از سطح ابتدایی ریل گذاری مناسبی برای رشد دانش آموزان فراهم کند. در این میان آن‌هایی که توانایی مالی کافی دارند، سعی می‌کنند تا با بردن آموزش به حوزه خصوصی (مدارس غیردولتی، معلم خصوصی و...)، از تأثیر منفی وضع موجود بر فرزندانشان بکاهند، اما آن‌هایی که توانایی مالی ندارند باید مدام با طوفان‌های نظام آموزشی کشور لرزیده و صبوری کنند به امیدی که شاید گشایشی شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->