بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور
سرخط خبرها

طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است

  • کد خبر: ۲۰۶۰۳۰
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۴
طرح فروش خودرو در حاشیه بازار صرفا یک بازی کلامی است
یک کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه ایران‌خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، گفت: اجرایی شدن مصوبه اخیر میان خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت به دلیل وجود موانع قانونی بعید است.

به گزارش شهرآرانیوز، امیرحسن کاکایی در ارزیابی مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در حاشیه بازار که به تازگی به امضای خودروسازان، قطعه‌سازان و وزارت صمت رسیده است، گفت: این مصوبه قابل تحقق نیست، چراکه به صورت قانونی اجرای آن قفل است و طبق مصوبات شورای رقابت هم، این کار صحیح نیست.

وی افزود: ایران‌خودرو و سایپا با این سیاست‌گذاری و پاسکاری‌ها عملا در حال بدتر کردن شرایط خود و تولید هستند، هر چند خواسته آن‌ها درست است و باید فرآیند قیمت‌گذاری اصلاح شود، اما به دلیل این که مدیران‌عامل آن‌ها دولتی هستند، نمی‌توانند از دولت و حاکمیت شکایتی داشته باشند و منتقد سیاست‌های نادرست دولتی باشند، در غیر این صورت آن‌ها در این شرایط باید از شورای رقابت و وزیر صمت برای این مصوبه نادرست شکایت می‌کردند.

وی ادامه داد: متاسفانه با قوانینی که در حال حاضر وجود دارد، صحبت از این مصوبه صرفا یک بازی کلامی است و مسئولانی که باید در قبال مردم و صنعت خودرو مسئولیت برعهده بگیرند، عملا شانه خالی می‌کنند؛ به خصوص اینکه مشخص نیست این تعداد خودرو از کدام مدل‌ها و چگونه به فروش خواهد رسید تا خواسته سیاست‌گذار مبنی بر این که بازار بهم نخورد، تامین شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران‌خودرو و سایپا در حال دست و پا زدن بوده و ما در حال تماشا هستیم، گفت: درست است که قطعه‌سازان و خودروسازان با وزیر صمت به توافق رسیده‌اند، اما مصوبه بر خلاف نظر شورای رقابت بوده و این نهاد زیرمجموعه سه قوه است و از نهاد ریاست جمهوری دستور نمی‌گیرد، بنابراین وزیر نمی‌تواند قانون را تغییر دهد؛ ضمن اینکه توافق اخیر یک مانع بزرگ برای اجرا دارد که آن هم تصمیم سیاست‌مدار‌های سطح بالاست که حتی بالاتر از دولت هستند و آن‌ها به شدت جلوی این کار را گرفته‌اند.

کاکایی علت انتشار این خبر را اعتراض محترمانه قطعه‌سازان و خودروسازان به وضعیت موجود دانست و گفت: آن‌ها می‌خواهند صدای خود را به مقامات بالادستی برسانند. ایران خودرو و سایپا به لحاظ نقدینگی قفل شده‌اند، به راه‌حلی رسیده‌اند که همان مصوبه است که بعید می‌دانم این به راحتی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: خودروسازان به دنبال تنش و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد نیستند، چراکه هرگونه تنشی به ضرر آن‌ها است؛ بلکه آن‌ها تمایل دارند اصلاح قیمت‌ها در کمال آرامش انجام شود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت کارخانه‌ای پژو پارس TU۵ حدود ۲۷۵ میلیون تومان و قیمت آن در بازار آزاد ۷۲۱ میلیون تومان است و در این میان چیزی بیش از ۴۵۰ میلیون تومان سود خالص نصیب واسطه می‌شود؛ بنابراین اعتراض‌ها به طرح فروش خودرو در حاشیه بازار و آزادسازی قیمت‌ها به همین دلیل است که منافع عده‌ای از بین می‌رود.

کاکایی در پایان تاکید کرد: ادامه روند فعلی باعث تحمیل زیان‌های سنگین‌تر و نابودی کامل ایران‌خودرو و سایپا می‌شود.

منبع: اقتصادآنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->