تعطیلی ۴۰۰ معدن شن و ماسه در خراسان رضوی دلایل اعتراض خریداران پژو پارس ایران خودرو چه بود؟ ماجرای افزایش حق مسکن ۱۴۰۳ کارگران چه بود؟ | معاون وزیر کار مُنکر شد اخبار فروش حواله خوردو جانبازان تکذیب شد قیمت توافقی با دلار ترجیحی | کالا‌ها با دلار چند تومانی وارد می‌شوند؟ یک کیلو گوشت مرغ، چند؟ (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی ایران: ایران دهمین تولیدکننده بزرگ موادمعدنی دنیاست خرید کدام نوع طلا برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان: نمایشگاه اکسپو فرصتی برای امیدبخشی به بخش خصوصی در ایران است فروشندگان پرقدرت در صحنه بورس امروز ظاهر شدند + عکس (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) محکومیت هزار میلیارد ریالی برای عرضه خارج‌ازشبکه گندم در خراسان‌رضوی واردات ۱.۸ میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته اولویت اختصاص ارز به صنایع داخلی اعلام شد ریزش قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه جلسات اتاق بازرگانی ایران در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار تکلیف جدی دولت به وزرا؛ نرخ رشد اقتصادی هر دستگاه در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شد ایران‌خودرو قیمت جدید هایما S۷ را اعلام کرد (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) دلار ارزان شد، کالا نه | شهرآرا علت کاهش‌نیافتن قیمت اقلام را پس از فروکش‌کردن تلاطم‌های ارزی بررسی می‌کند نبود کارگر ماهر دلیل افزایش حوادث ناشی از کار
سرخط خبرها

مروری بر الزامات نوسازی حمل‌ونقل

  • کد خبر: ۱۰۱۸۹۷
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
مروری بر الزامات نوسازی حمل‌ونقل
علی اکبر لبافی - رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی

ماده ۸ قانون هوای پاک اشاره می‌کند که حمل‌ونقل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث و خریدوفروش وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است. این درحالی است که هم‌اکنون ۵ هزارو ۳۰۰ دستگاه ناوگان مسافری و حدود ۳۰ هزار دستگاه ناوگان باری در خراسان‌رضوی وجود دارد که ۴۰ درصد این ناوگان فرسوده هستند.

از یک‌سو به‌دلیل هزینه سنگین خرید ناوگان و قیمت‌های زیادی که برای نوسازی و تعمیرات ماشین‌آلات و خرید قطعات وجود دارد و ازسوی دیگر به‌علت کنترل شدیدی که بر قیمت‌ها به‌خصوص در بخش مسافری انجام می‌گیرد، این بخش توانایی نوسازی و خرید ناوگان جدید را ندارد.

سخت‌گیری‌های بحث ماده ۸ قانون هوای پاک سبب شده است در خدمات‌دهی مشکل ایجاد شود. به‌نظر می‌رسد که گره کار یا با تسهیلگری و تسهیلات‌دهی برای نوسازی نوگان این بخش گشوده می‌شود یا باید در اجرای مباحث قانونی، وضع موجود با نگاه واقع‌بینانه مدنظر قرار بگیرد.

تکالیف قانون‌گذار نوسازی خودرو‌ها از طریق تسهیلات هدفمند کردن یارانه بوده که این مسئله اجرا نشده است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار حذف خودرو‌های فرسوده را داشت. از این‌رو تجدیدنظر در اجرا و خارج کردن خودرو‌های فرسوده به موازات تخصیص منابع برای خرید خودرو از محل منابع یارانه، لازم است.

بیشترین آمار حمل‌ونقل عمومی مربوط به خراسان‌رضوی است و همچنین بیشترین آمار مسافر متعلق به استان ماست. ۹۰ درصد حمل‌ونقل در بخش جاده‌ای صورت می‌گیرد و کمتر از ۱۰ درصد مسافران از طریق هواپیما و قطار به استان سفر می‌کنند؛ بنابراین تقاضای فعالان صنعت حمل‌ونقل، تعدیل و بازنگری در این ماده قانونی است یا اینکه درکنار این بحث، امکاناتی درنظر گرفته شود تا این بخش بتواند به مردم خدمات‌رسانی کند.

در سال‌های گذشته از محل هدفمندی یارانه‌ها، تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شد که متأسفانه این مهم محقق نشد. تسهیلات موجود ناچیز است و کمتر از ۱۰ درصد هزینه ناوگان جدید را پاسخگوست.

کنترل‌های شدیدی بر واردات ماشین‌آلات با عمر بیش از سه سال انجام می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در وضعیت اقتصادی موجود انتظار داشت. با این حال می‌توان با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی ازجمله بهای بلیت، به آسان‌سازی این روند کمک کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->