بازار مشهد التهابی ندارد ۷۱ کیلوگرم شمش طلا فروخته شد (۱ خرداد ۱۴۰۳) دستاورد‌های آیت‌ا... رئیسی برای اقتصاد ایران اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی در دولت سیزدهم آپارتمان‌های ۸۵ متری را در منطقه ایثارگران مشهد پیدا کنید (۱ خرداد ۱۴۰۳) صنعت بیمه در فروردین سال جاری ۸.۹ همت خسارت پرداخت کرده است جریمه سنگین در انتظار بانک‌های متخلف در پرداخت تسهیلات مسکن واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳) حباب سکه پس از شهادت رئیس‌جمهور افزایش یافت + علت (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم خرداد ۱۴۰۳) قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا اعلام شد + جدول صادرات ۹۰ درصد طلای سرخ از ایران است | سهم پایین زعفران ایران از تجارت دنیا نحوه صدور و نقد کردن چک‌های بانکی تغییر کرد آینده اقتصاد ایران پس از درگذشت آیت‌الله رئیسی چه می‌شود؟ | نمونه‌های تاریخی چه می‌گوید؟ مستاجران تا ۵ سال فرصت شکایت از صاحب‌خانه را دارند | در چه صورت می‌توان شکایت کرد؟ قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳) سوءاستفاده دلالان ارز از شهادت رئیس‌جمهور سهمیه بنزین خردادماه بدون تغییر شارژ شد تخلف یک شرکت تولیدی محصولات چرمی به ارزش بیش از ۲ میلیارد ریال در مشهد و پلمب آن زمان پرداخت مرحله سوم سود سهام‌عدالت مشخص شد؟ پرونده قاچاق یک میلیون و ۷۱۶ هزار لیتر نفت کوره یارانه‌ای بر روی میز تعزیرات خراسان‌رضوی دامنه نوسان بورس محدود شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین خردادماه امشب واریز می‌شود وجود ۵۶۰ هزار واحد خالی در کشور
سرخط خبرها

عبور ۸۵ درصد از ترانزیت ریلی کشور از سرخس

  • کد خبر: ۱۲۵۶۹
  • ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
عبور ۸۵ درصد از ترانزیت ریلی کشور از سرخس
مدیرکل راه آهن خراسان در تشریح ظرفیت کنونی خراسان رضوی در تجارت ریلی غرب آسیا گفت: پارسال ۱/۶ میلیون تن بار ترانزیت در مسیر ایران و آسیای مرکزی در مرز ریلی سرخس جابه‌جا شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، مدیرکل راه آهن خراسان با اعلام این خبر گفت: این میزان جابه‌جایی از زمان افتتاح این پایانه ریلی در مرز کشور ترکمنستان در سال ۱۳۷۵ خورشیدی بی‌سابقه بوده است.

مصطفی نصیری ورگ افزود: به‌واسطه تامین زیرساخت‌ها و تعرفه‌گذاری مناسب جهت انتقال بار ترانزیت، درحال‌حاضر ۸۵ درصد از ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس و ارتباط تجاری با پنج کشور آسیای مرکزی شامل ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان انجام می‌شود.

وی گفت: کریدور ریلی سرخس- بندرعباس که بیشتر به جابه‌جایی بار ترانزیت از کشور‌های آسیای مرکزی به مقاصد خارجی و صادرات ایران به این کشور‌ها اختصاص دارد فعال‌ترین کریدور ریلی کشور است.

نصیری مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت ازطریق مرز ریلی سرخس با کشور‌های آسیای مرکزی در سال گذشته را بیش از دو میلیون تن کالا اعلام و بیان کرد: علاوه‌بر کریدور سرخس – بندرعباس دو کریدور دیگر شامل سرخس – میرجاوه در مرز پاکستان و سرخس- رازی در مرز ترکیه نیز قابلیت انتقال بار و بهره برداری تجاری خوبی برای تبادل کالا با آسیای مرکزی را دارند.

وی گفت: درحال حاضر صادرات و ترانزیت برخی اقلام مانند گوگرد و پنبه البته به مقدار اندک از کشور‌های آسیای مرکزی به پاکستان و ترکیه انجام می‌شود، اما تاکنون شرکت‌های بازرگانی از ظرفیت‌های مناسبی همچون صادرات برنج پاکستان به کشور‌های آسیای مرکزی بهره برداری نکرده اند.


راه آهن شرق تکمیل‌کننده ترانزیت آسیای مرکزی

مدیر روابط عمومی راه آهن شرق نیز طول خطوط ریلی در این منطقه را ۹۵۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: اهمیت راه آهن شرق در کاهش ۸۰۰ کیلومتری مسیر ترانزیت ریلی از آسیای مرکزی تا بندرعباس است.

بهزاد وکیلی افزود: با توجه به اینکه بزرگترین معادن سنگ آهن کشور در منطقه سنگان خواف و معادن زغال سنگ نیز در منطقه طبس قرار دارند این خطوط ریلی در خصوص جابجایی این اقلام جایگاه ویژه‌ای دارند چنانکه پارسال ۶.۲ میلیون تن بار توسط ناوگان ریلی راه آهن شرق بارگیری شد.

وی شمار ایستگاه‌های راه آهن این منطقه را ۳۹ باب اعلام کرد و افزود: جابه‌جایی مسافر از استان‌های جنوبی به مشهد و جابه‌جایی مسافران از تربت‌حیدریه و طبس به تهران از طریق این خطوط ریلی انجام می‌شود.

مدیر کل راه آهن شرق نیز گفت: درحال حاضر ساخت ۲ قطعه از چهار قطعه مسیر ریلی خواف تا هرات افغانستان توسط پیمانکاران ایرانی در حال انجام است که براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال این دو قطعه تکمیل خواهد شد.

رضا شرقی افزود: با تکمیل این خط ریلی و احداث مرز ریلی شمتیغ با افغانستان زمینه تجارت ریلی اقلامی همچون سیمان و میلگرد از ایران به هرات فراهم خواهد شد و از سوی دیگر کشور افغانستان نیز می‌تواند سنگ آهن خود را با هدف صادرات به بندرعباس حمل کند.

وی گفت: علاوه‌بر تحول در حمل بار از افغانستان به ایران می‌توان از این ظرفیت در جهت جابه‌جایی مسافر از هرات به کشورمان و بالعکس استفاده کرد.


منبع: ایرنا
 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->