بیرانوند بازی با سپاهان را هم از دست می‌دهد؟ محمد طاهری: ایران از تایلند سرتر است| میزبان ۱۰ هزار تماشاگر دارد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی لیورپول و وستهم در لیگ برتر انگلیس | تداوم ناکامی‌های کلوپ انتقاد درخشان از اوسمار| چنین باختی را به خاطر ندارم تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال ایران و تایلند در فینال جام ملت‌های آسیا | گام آخر راهیابی فصیحی به لیگ الماس پیشنهاد ۸۰ میلیاردی استقلال به یاسین سلمانی! مدال طلای تیراندازی جهان بر گردن یک مشهدی + ویدئو با مقصران حادثه استخر هاشمی‌نژاد برخورد می‌کنیم مهدی قایدی به استقلال برنمی‌گردد| حضور در اروپا صحت ندارد پرسپولیس ناراضی از سازمان لیگ تردید پرسپولیسی‌ها برای جذب قلی‌زاده استقلالی سابق پرسپولیسی نمی‌شود وام‌های باشگاه، پرسپولیس را زیان‌ده کرد تغییرات مدیریتی در پرسپولیس منتفی شد فینال را قبل از فینال بردیم| یک ایران منتظر قهرمانی فوتسال به دین اسلام خوش آمدی آقای مورایس کارمندان و تیم های پایه پرسپولیس منتظر پول سورپرایز مورایس برای هواداران سپاهان: مسلمان شدم! عبدالکریم گلر پرسپولیس را راهی بیمارستان کرد بیرانوند دوشنبه تصمیم می گیرد
سرخط خبرها

رکورددار تک‌پرس جهان آسمانی شد

  • کد خبر: ۱۴۰۴۹۸
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
رکورددار تک‌پرس جهان آسمانی شد
درباره پهلوان سیدمحمدعلی جعفری، رکورددار تک‌پرس جهان که در ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

شهرآرانیوز؛ نود سال داشت که بزرگ‌ترین افتخار زندگی حرفه‌ای‌اش را که رکوردی تاریخی بود، از خود برجا گذاشت. سیدمحمدعلی که خیلی‌ها او را جلوتر از قهرمان، پهلوان می‎‌دانند، همین چندروز پیش چشم‌هایش را بست. داستان کوچ ابدی‌اش خیلی پرطمطراق نبود.

خبر یک خبر بود و بس: «سیدمحمدعلی جعفری، قهرمان تک‌پرس پیشکسوتان جهان، دار فانی را وداع گفت.» ورزشکار خوش‌مشرب مشهدی که در سال‌های جوانی یکی از عنوان‌داران کشوری و آسیایی این رشته بود، بزرگ‌ترین افتخارش را در سن نودسالگی به‌دست آورد و با شکستن رکورد دنیا، موفق شد نامش را یک‌بار دیگر بر سر زبان‌ها بیندازد. جعفری قهرمان ورزش تک‌پرس و در دنیا رکورددار بود و این رکورد را که به‌مدت چهل سال دست ورزشکاری ایتالیایی بود، به نام کشورمان ثبت کرد. او فرزند شهید قیام گوهرشاد است و پدرش را در این قیام از دست داده و خودش هم پدر شهید دفاع‌مقدس است.

جعفری روز‌های آخر زندگی‌اش به‌علت کهولت سن و مشکلات خونی در بیمارستان بستری بود و درنهایت مقابل بیماری شکست خورد تا به دیدار پدر و پسر شهیدش برود. پهلوان و باستانی‌کار پیشکسوت مشهد که بیشتر جوان‌ها او را در سالن‌های بدن‌سازی منطقه دیده بودند، تا همین چندسال پیش به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کرد و هیچ‌گاه بالارفتن سن‌وسالش باعث نشد که از این حرفه دست بکشد. رکورد هزار شنای باستانی در کشور هم در رده پیشکسوتان تا سال‌ها به نام خودش بود و آمادگی جسمانی‌اش برای بسیاری از جوانان آرزو بود.

نانوایی که رکورددار جهان شد

خودش جبهه رفته و در راه دفاع از وطن به مقام جانبازی رسیده بود. همین بود که فرزندانش را برای رفتن به جبهه تشویق می‌کرد. سیدمحمود در اوج جوانی به جبهه رفت و به مقام شهادت رسید تا پهلوان مشهدی پس از جانبازی عنوان پدر شهید را هم روی دوشش بکشد. در همان محله تلگرد روزگار گذراند و به حرفه نانوایی مشغول بود و همه هم‌محلی‌هایش از او به نیکی یاد می‌کنند. البته جعفری در سال‌های آخر کمتر فعالیت ورزشی داشت و بیشتر پیاده‌روی می‌کرد.

با یک حرکت رکورد جهان را شکست

روایت خودش از رکوردشکنی‌اش بسیار جذاب است؛ زمانی که روی سرداور بین‌المللی مسابقات حاضر می‌شود و می‌گوید فقط یک حرکت را می‌خواهد امتحان کند. داور وقتی سن‌وسال جعفری را می‌بیند، متعجب می‌شود و می‌گوید تاکنون ندیده است کسی با این سن‌وسال وزنه بزند. با این‌حال رضایت می‌دهد که پیرمرد نودساله زیر وزنه قرار بگیرد. داور با او شرط می‌کند که اگر جعفری ۷۵ کیلوگرم را بلند کند، قهرمان ایران خواهد شد و اگر ۸۰ کیلوگرم را بزند، عنوان قهرمانی جهان را به‌دست می‌آورد.

تیم داوری وقتی جدیت قهرمان مشهدی را می‌بیند، به او می‌گوید اگر ۸۵ کیلوگرم را هم بلند کند، می‌تواند رکورد دنیا در رده سنی خودش را بشکند. همین باعث می‌شود تا جعفری عزمش را جزم کند و همان‌جا اعلام می‌کند که می‌خواهد وزنه ۸۵ کیلوگرم را بزند؛ اتفاقی که باعث تعجب همه داوران می‌شود و پس از مکالمه طولانی، درنهایت میز داوری رضایت می‌دهد این قهرمان زیر وزنه قرار بگیرد.

داوران می‌گویند کافی است...

بلندگو‌های سالن اعلام می‌کند که جعفری برای زدن وزنه ۸۵ کیلوگرم روی سکو می‌آید و تماشاگران که از حضور او متعجب و بهت‌زده بودند، شروع به تشویق‌کردنش می‌کنند. ورزشکارانی که در سالن حاضر بودند هم دست از گرم‌کردن می‌کشند تا وزنه‌زدن پیرمرد نودساله را نگاه کنند. با همان کلاه سبز سیدی‌اش و یک لباس آبی‌رنگ وارد می‌شود و زیر وزنه می‌خوابد و میله را لیفت می‌کند و با اجازه داوران آن را به روی سینه می‌کشد. خودش می‌گوید یک‌ثانیه‌ای آن را نگه می‌دارد و سپس آن را روی سر می‌برد.

داوران به او اجازه می‌دهند که وزنه را رها کند و سه چراغ سبز برایش روشن می‌کنند، اما او چند لحظه‌ای هم بیشتر وزنه را نگه می‌دارد تا سالن از شدت تشویق روی هوا برود. خودش می‌گوید بلندگو اعلام کرد آقا رکورد جهان را شکستی، وزنه‌ها را بگذار دیگر! و بعد از آن قهرمان کشورمان رضایت می‌دهد تا وزنه‌ها را رها کند. بعد از آن داوران به سمتش می‌آیند و با او دست می‌دهند و رویش را می‌بوسند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->