نتیجه بازی استقلال و فولاد(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ ویدیو گل| آبی‌های ذاتا صدرنشین! ویدیو خلاصه بازی استقلال و فولاد(۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) داور رنگ لباس فولاد را عوض کرد پخش زنده بازی استقلال و فولاد خوزستان در لیگ برتر (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین فولاد با پیراهن مشکی راهی آزادی شد + عکس سهیل مهدی استعفا داد! طارمی با توپ پر به اینتر رفت نام مادران پشت پیراهن بازیکنان «میلان»! تیلور بیخیال MMA شد بلیت مسابقه استقلال – فولاد تمام شد اینچه درگاهی سکان دار فدراسیون ژیمناستیک شد حجازی مجوز نشستن روی نیمکت استقلال را ندارد مجادله برسر انتخاب رنگ مشکی در نشست هماهنگی استقلال و فولاد تفاوت بزرگ خداحافظی امباپه و طارمی با هواداران بدهی فصل پیش بازیکنان استقلال پرداخت خواهد شد گلر بارسلونا در راه لیگ عربستان اوسمار مهاجم خارجی را به علیپور ترجیح می دهد پرسپولیس همچنان منتظر نماینده بانک شهر اوسمار همچنان بلاتکلیف | پرسپولیس به دنبال سرمربی خداحافظی دراماتیک طارمی با پورتو با اشک و گل تماشایی + فیلم
سرخط خبرها

قهرمانی روی سکوی اول قلب‌ها

  • کد خبر: ۱۴۱۷۱۰
  • ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
قهرمانی روی سکوی اول قلب‌ها
درباره حسن یزدانی، کشتی گیر پرافتخار و محبوب کشورمان، هم زمان با زادروزش.

اینکه سال ۱۳۹۵ فدراسیون جهانی کشتی حسن یزدانی را بهترین کشتی گیر جهان معرفی کرد، تصمیمی بر مبنای عملکرد ورزشی او در المپیک ۲۰۱۶ ریو بود. اما زمانی که عنوان بهترین ورزشکار مرد سال از طریق نظرسنجی مردم به حسن یزدانی رسید، محبوبیت بر مقبولیت پیشی گرفته بود.

جوان دهه هفتادی مازندرانی، در اولین حضور خود در المپیک در حالی روی تشک فینال برابر کشتی گیر روس حاضر شده بود که تا آن لحظه از رقابت‌ها حتی یک امتیاز به حریفانش نداده بود. در چهل ثانیه نخست، اما دو امتیاز از دست داد و تا پایان تایم اول ۶ برهیچ عقب بود. در تایم دوم به تدریج شش امتیاز از دست رفته را جبران کرد و در نهایت به خاطر کسب آخرین امتیاز با نتیجه ۶ بر ۶ برنده رقابت اعلام شد.

دست حسن یزدانی را داور به نشانه برتری بالا برد و هم زمان میلیون‌ها ایرانی پس از شانزده سال از قهرمانی کشتی آزاد در رقابت‌های المپیک اشک شوق ریختند. این همان مدال طلایی بود که بعد‌ها از سوی حسن یزدانی به موزه آستان قدس رضوی اهدا و در همان سال در لباس خادمی، در محضر امام هشتم حاضر شد. کشتی گیر محبوب ایرانی‌ها که هر بار روی تشک کشتی ظاهر می‌شود، کمتر کسی می‌تواند برای ثانیه‌ای از او چشم بردارد، خودش زمانی یک تماشاچی کم سن و سالی بود حاشیه زمین بازی.

بهترین تفریح کودکی اش تماشای کشتی بود و از ده یازده سالگی که با برادرش کشتی می‌گرفت به چشم پدر آمد و زیر نظر امید اسماعیل پور کشتی را به شکل حرفه‌ای آموخت. شش ماه بعد از آغاز راه، از ادامه مسیر دل سرد شد و می‌خواست برای همیشه کشتی را کنار بگذارد که با مخالفت پدر و تشویق او به شرکت در رقابت‌های استانی مازندران، بار دیگر توان خود را محک زد و این بار با کسب مقام دوم استانی انگیزه بیشتری برای ماندن در این رشته پیداکرد.

پدرش یک کشاورز بود که گه گداری کشتی سنتی کار می‌کرد، اما کشف استعداد حسن و تشویق او به ادامه مسیر، آغازی بود برای رشد یک قهرمان ملی. اولین مدال بین المللی اش را در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان آسیا در وزن پنجاه کیلوگرم گرفت و سوم شد. نوزده روز بعد در رقابت‌های جهانی نوجوانان رتبه دوم را کسب کرد. سه سال بعد طلای نوجوانان آسیا و طلای جوانان جهان را به خانه برد.

این سیر آشکار و درخشان پیشرفت در کارنامه حسن یزدانی، خبر از ظهور پدیده‌ای ماندگار در دنیای کشتی می‌داد. زمانی هم که به رده بزرگ سالان وارد شد، نمودار عملکرد او همچنان روندی صعودی داشت و زمانی به اوج شکوفایی خود رسید که بر سکوی اول المپیک ریو ایستاد. او که با هشت مدال در کارنامه خود از جهان پهلوان تختی نیز عبور کرد، حالا مرد شماره یک کشتی ایران است. رکورد‌ها را تاریخ ضبط می‌کند، اما آنچه برای حسن یزدانی اولویت دارد شادی دل مردم است.

این هرگز یک ادعا نبود. زمانی که بر سکوی اول می‌پرید، مدالش را به سوی مردم می‌گرفت و زمانی که بر سکو‌های دوم و سوم می‌ایستاد با چشمانی اشک آلود نگاهش را از خبرنگاران می‌دزدید و ابراز شرمندگی می‌کرد مثل همان سالی که در بازی‌های جهانی برابر دیوید تیلور آمریکایی متوقف شد و گفت این برنز تلخ‌ترین سکوی دوران ورزشی اش بوده است. طلای المپیک ۲۰۱۶، نقره المپیک ۲۰۲۰، قهرمان کشتی جهان در سال‌های ۲۰۱۷، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱، طلای آسیایی ۲۰۱۸ و دوعنوان قهرمانی کشتی آسیا از جمله دستاورد‌هایی است که نام او را در کنار زنده یاد تختی به عنوان پرافتخارترین کشتی گیر تاریخ ایران قرار داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->