خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

امام سجاد(ع) و رسالۀ حقوق

  • کد خبر: ۱۵۲۰۷۰
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱
امام سجاد(ع) و رسالۀ حقوق
«رسالۀ حقوق» امام سجاد(ع) بدون شک یکی از افتخارات مسلمانان و شیعیان است که نشان می‌دهد ائمه اطهار (ع) در توجه و رعایت حقوق فردی و اجتماعی هم پیشگام بوده‌اند.

آنچه دربارۀ امام سجاد (ع) شنیده‌ایم، بیش از همه مربوط به دو مورد است: یکی  حضور ایشان در ماجرای کربلا و دوران اسیری و دیگری مرتبط با  وجه نیایشی شخصیت آن بزرگوار با توجه به کتاب شریف «صحیفۀ سجادیه».

حال آنکه وجه دیگری از شخصیت این بزرگوار کمتر بدان پرداخته شده است. «رسالۀ حقوق»  این امام همام بدون شک یکی از افتخارات مسلمانان و شیعیان است که نشان می‌دهد ائمه اطهار (ع) در توجه و رعایت حقوق فردی و اجتماعی هم پیشگام بوده‌اند.

راوی این رساله، ابوحمزۀ ثمالی ازدی کوفی، از یاران امام است که روایت هم در «تحف‌العقول» آمده است و هم «خصال» شیخ صدوق. در  بخشی از این رساله می‌خوانیم که «حقوق از تو می‌گذرد و به دیگرانی که حق‌های واجبی بر تو دارند، می‌رسد و بایسته‌ترین آنها، حقوق پیشوایان تو، سپس حقوق زیردستان تو و آنگاه حقوق خویشاوندان تو است. از این حقوق، حق‌های دیگر نشئت می‌گیرد.»

در این رساله، پنجاه و یک حق در هفت دسته طبقه‌بندی شده است: حق خداوند، حق نفس و اعضای بدن، حق افعال عبادی، حق فرمانروایان و رعایا، حقوق خویشاوندان، حقوق برخی اصناف اجتماعی، حق مالی. مراد از حق در این رساله، احکام و وظایفی که خداوند نسبت به اصناف مختلف برای انسان مقرر کرده است.

رسالۀ حقوق در بردارنده وظایف اخلاقی و حقوق متقابل است: «حق طرفی که بر تو ادعایی دارد: پس هرگاه آنچه علیه تو می‌گوید حق باشد، تو خود به سود او گواهی ده و به او ستم مکن و حقش را به طور کامل ادا کن. اما اگر ادعای او باطل است، با او مدارا کن و در کارش جز راه نرمی و ملایمت مپوی و پروردگار خود را خشمگین مساز، که هیچ نیرویی جز به خواست خدا وجود ندارد.»

و در مقابل حق کسی که بر او ادعایی داری را هم بیان کرده است: «حق طرفی که  تو علیه او ادعایی داری: اگر تو در ادعای خود بر حقی، با او به نیکی سخن بگویی و حقش را انکار نکنی و اگر در ادعای خویش باطل‌‌گرا هستی، تقوای الهی پیش ‌گیری و توبه نمایی و مخاصمه را رها کن.»

در روزگاری که سختی و فشار فراوانی متوجه امام سجاد بود، ایشان از سویی با تکیه به «صحیفه» و پناه بردن به نیایش و دعا و از طرفی با تدوین رسالۀ حقوق بخشی از سرمایۀ مکتب اهل‎البیت را برای آیندگان به یادگار گذاشتند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->