طرح عربستان برای ساخت طولانی‌ترین استخر معلق جهان در پروژه نئوم! + عکس اولین دریافت‌کننده کلیه خوک در جهان، بعد از دو ماه درگذشت ویدئو | سقوط در سیاه‌چاله چگونه خواهد بود؟ قوی‌ترین طوفان خورشیدی دو دهه اخیر در در برخی کشورها باعث شفق قطبی شد طوفان خورشیدی بر ماهواره‌های استارلینک تأثیر گذاشته است بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ ۲۰۲۴ + مشخصات کنسول دستی ROG Ally X ایسوس کی معرفی خواهد شد؟ آیا OpenAI موتور جستجویش را در رویداد ChatGPT معرفی می‌کند؟ معرفی بازی معمایی Tiny Room Stories + لینک دانلود اندروید و IOS نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴ با معرفی برگزیدگان پایان یافت اقدام نوآورانه استارتاپ مشهدی برای کمک به ناشنوایان در دریافت گواهی‌نامه رانندگی آلیس در ماتریکس | هوش مصنوعی چه نسبتی با ما و کسب‌وکار‌های ایرانی دارد؟ ویدئو | تصویر روز ناسا؛ گردش یک سیاهچاله چگونه است؟ سیزدهمین جشنواره نشریات دانشجویی کشور در مشهد به کار خود پایان داد ثبت نام تسهیلات اقتصاد دیجیتال آغاز شد زمان رونمایی از نینتندو سوییچ ۲ رسما اعلام شد جزئیاتی جدید از پردازنده گرافیکی پلی استیشن ۵ پرو پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ با هوش مصنوعی شارژدهی گلکسی S۲۵ ده درصد بهتر می‌شود انتقال داده‌های دستگاه اندروید قبلی به دستگاه‌ اندرویدی جدید سریع‌تر می‌شود
سرخط خبرها

مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سلول‌های یوزپلنگ کوشکی را با موفقیت جدا کرد

  • کد خبر: ۱۵۲۹۹۴
  • ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران سلول‌های یوزپلنگ کوشکی را با موفقیت جدا کرد
انجماد بافت جنسی و همچنین جداسازی سلول از بافت جنسی و پوست یوزپلنگ کوشکی برای ذخیره‌سازی در بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی کشور با موفقیت آمیز انجام شد.

به گزارش شهرآرانیوز - همزمان با تلف شدن کوشکی، یوزپلنگ آسیایی معروف در سایت نگهداری توران به دلیل کهولت سن، از بافت جنسی و پوست آن بلافاصله مطابق پروتکل‌های استاندارد جهانی، نمونه برداری شد و برای ذخیره‌سازی و تولید رده سلولی به مرکز ملی ذخایرژنتیکی کشور انتقال یافت.

اکنون پس از گذشت ۳ هفته و انجام آزمایشات و بررسی‌های لازم، زیست پذیری سلول‌ها تائید و نمونه‌های بافت و سلول برای استفاده‌های احتمالی آتی منجمد و ذخیره شدند.

دکتر رضا آذربایجانی سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: ماموریت محوری این مرکز در حفظ و صیانت منابع ژنتیکی استراتژیک کشور در حوزه‌های تنوع زیستی، صنعت و حیات وحش است.

وی افزود: به پشتوانه استقرار استاندارد‌ها و ظرفیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری، وارد مرحله جدیدی از ارتقا اقتدار علمی کشور جهت حفظ و صیانت از این ثروت‌های ملی شده ایم.

سرپرست مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران خاطر نشان کرد: در این راستا تفاهم نامه راهبردی بین این مرکز و سازمان حفاظت محیط زیست با تجمیع ظرفیت‌های ساختاری و عملیاتی دو سازمان، جهش بزرگی در راه اندازی یک سامانه پاسخ سریع جهت ذخیره نمونه‌های سلولی و ژنتیکی از گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش در کشور شده است.

وی گفت: در همین‌راستا موفق شدیم توسط محققان مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران بافت جنسی و سلول‌های یوزپلنگ کوشکی را جداسازی و ذخیره کنیم.

وی با بیان اینکه علاوه بر یوزپلنگ کوشکی موارد موفقیت آمیز دیگری در خصوص سایر جانوران در معرض خطر انقراض صورت گرفته است، گفت: توسعه این اقدامات برای اهداف پژوهشی و پروژه احیا منابع ژنتیکی گام آتی برای معکوس کردن روند از دست رفتن منابع ژنتیکی کشور خواهد بود.

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->