خادم جمهور به روایت هنرمندان مشهدی + فیلم فعالیت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما با یک حکم آغاز شد مخاطب ۶ میلیونی سینما تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ محمدعلی باشه آهنگر: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم ابراز همدردی بیش‌از ۲۵۰ سینماگر درپی شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان برای رئیس جمهور شهید «شهرام حقیقت‌دوست» پلیس شد تسلیت مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌رضوی برای شهادت رئیس‌جمهور واکنش ملیکا زارعی به خبر شهادت «آیت الله رئیسی» رئیس‌جمهور + عکس ویژه برنامه «شهید جمهور» درشبکه افق + زمان پخش استوری محمد معتمدی در پی شهادت آیت الله رئیسی + عکس سید جواد هاشمی: رئیسی پذیرای انتقادات بود داریوش ارجمند: رئیسی مرد عمل بود تسلیت هنرمندان مشهدی با خلق آثار هنری درباره شهدای خدمت تبیین آیت‌الله رئیسی از چرایی ورود به عرصه انتخابات در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» + زمان پخش نصب المان سوگواری در جشنواره کن برای «آیت الله رئیسی» + عکس دعوت از هنرمندان برای روایت مقام شهدای خدمت داوود میرباقری: امید داشتیم رئیس‌جمهور یکی از بینندگان سلمان فارسی باشد تسلیت ابراهیم تاتلیس به مردم ایران «میلاد هارونی» اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی را منتشر کرد | خادم الرضای مردم +صوت
سرخط خبرها

برنامه‌های شهرداری مشهد مقدس به مناسبت دهه ادب و حماسه (بزرگداشت فردوسی) تشریح شد

  • کد خبر: ۱۶۲۸۴۰
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
برنامه‌های شهرداری مشهد مقدس به مناسبت دهه ادب و حماسه (بزرگداشت فردوسی)  تشریح شد
نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه ادب و حماسه و بزرگداشت روز فردوسی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، جلیل بامشکی، معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد با بیان اینکه ویژه برنامه‌های دهه ادب و‌ حماسه‌ (روز بزرگداشت فردوسی) از ۲۴ اردیبهشت تا ۳ خردادماه اجرا می‌شود، گفت: نقش و جایگاه فردوسی در ادب و زبان فارسی بسیار مهم است. این برنامه‌ها با همکاری دستگاه‌های مختلف اعم از آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و دانشگاه‌ها اجرا می‌شود و شروع برنامه‌ها با مراسم بزرگداشت روز فردوسی در محل آرامگاه فردوسی آغاز می‌شود.

بامشکی افزود: برای بهتر و باشکوه‌تر برگزار شدن این دهه از چند ماه قبل برنامه‌ها و جلساتی برگزار و سعی شده است برنامه‌های مختلفی برای مخاطبان در نظر گرفته شود.

وی در بیان جزئیات این رویداد افزود: در ۲۶ اردیبهشت روز شهادت امام جعفر صادق، برنامه‌ای نداریم اما از ۲۷ اردیبهشت هر شب برنامه تئاتر و جشن برگزار می‌شود که علاقمندان می‌توانند به صورت خانوادگی در محل آرامگاه فردوسی حضور یابند.

به گفته وی، از نظر حمل و نقل نیز از ۲۴ اردیبهشت تا ۳ خرداد از ده نقطه شهری شهروندان می‌توانند با اتوبوس‌های درون شهری با هزینه ۱۲۰۰ تومان به این مکان بیایند که البته خطوط در مسیر آرامگاه نیز تقویت خواهد شد.

رونمایی از نقشه‌های گردشگری فردوسی در توس

معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد همچنین از رونمایی نقشه راهنمای گردشگری فردوسی به مناسبت دهه ادب و حماسه و خبر داد و گفت: این تابلوها به معرفی منطقه می‌پردازند. تابلوهای گویای شاهنامه نیز در محل جلوخان فردوسی نصب می‌شود.

وی در بیان دیگر برنامه‌های ویژه این رویداد گفت: علاوه بر این‌ها از ۳۰ پادکست از ده داستان کوتاه فردوسی نیز رونمایی می‌شود. همچنین جشنواره طراحی و ساخت عروسک‌های شخصیت شاهنامه نیز برگزار خواهد شد.

در کنار این، برگزاری تورهای گشت منطقه فرهنگی و تاریخی توس را خواهیم داشت که از طریق‌ معاونت‌های فرهنگی مناطق شهرداری و ۱۳۷ امکان ثبت نام وجود دارد.

 بامشکی همچنین به خدمات حمل و نقل ویژه این دهه اشاره کرد و گفت: در محل جلوخان فردوسی اتوبوس دو طبقه گردشگری نیز فعالیت خواهد داشت. همچنین روز بزرگداشت فردوسی از ساعت ۱۵:۳۰ حرکت و سایر روزها از ساعت ۱۹ حرکت و ۲۱ برگشت اتوبوس‌ها خواهد بود.

اجرای تئاتر «بازی نامه باستان»

اجرای تئاتر «بازی نامه باستان» از دیگر برنامه‌های دهه ادب و حماسه است. این نمایش اثر استاد رضا صابری است که بازیگران مشهدی و استانی در آن حضور دارند. این نمایش بخش‌هایی از زندگی حکیم توس را روایت می‌کند.

«بازی نامه باستان» در این دهه هر شب اجرا خواهد‌ شد و علاقمندان می‌توانند بلیط آن را از طریق سایت معاونت زیارت گردشگری تهیه کنند.

برگزاری جشنواره سیمرغ

برگزاری جشنواره سیمرغ به عنوان رویدادی برای ساخت عروسک‌های شخصیت‌های شاهنامه، از دیگر بخش‌های برنامه‌های دهه ادب و حماسه است که میدان فلسطین، جانباز، شهدا، امام حسین(بوستان بهار)، پایانه فداییان اسلام، میدان امام خمینی، تقاطع صیاد و پیروزی، فرهنگسرای ترافیک، صادقیه۱۱ و خیابان شیرازی۵  محل برگزاری این جشنواره است.   

در این جشنواره، هنرمندان می‌توانند آثارشان را در دوبخش‌ طراحی و ساخت شرکت دهند. این جشنواره یک بخش ویژه نگاه خلاقانه به شاهنامه دارد که شخصیت‌های پهلوانی شاهنامه، زنان در شاهنامه و حیوانات در شاهنامه مربوط به این بخش است.

همزمان با شروع دهه حماسه این جشنواره نیز آغاز می‌شود و تا ۱۹ تیر ادامه خواهد داشت.

 اعطای نشان فردوسی به فردوسی پژوهان

معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد در بخشی دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: امسال برنامه‌های بزرگداشت فردوسی نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است. در این زمینه کارگروهی شکل گرفته و سبب شده است تا رویداد ادب و حماسه تبدیل به دهه شود.

بامشکی افزود: امسال اعطای نشان فردوسی به فردوسی پژوهان تعلق می‌گیرد. 

نامگذاری یک خیابان در مشهد به نام «ماترا» 

در دهه ادب و حماسه قرار است یک خیابان جنب آرامگاه فردوسی به اسم ماترا نام‌گذاری شود. در کنار این رونمایی از تابلو خیابان ماترا ایتالیا نیز از برنامه‌های این دهه است. 

همچنین اکران ابیات برگزیده شاهنامه به صورت ملی و بین‌المللی و ارسال یک سردیس از فردوسی نیز به ایتالیا از دیگر برنامه‌‌های این دهه است، ضمن اینکه به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی میهمانان خارجی نیز دعوت شده‌اند.

معاون گردشگری و زیارت شهرداری مشهد در پایان از جشنواره حماسه خوانی خبر داد که قرار است در تابستان سال جاری برگزار شده و همزمان از صدا و سیمای ملی نیز پخش شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->